Læsetid: 2 min.

Berlingske anklages for monopol-dannelse

Gratisavisen metroXpress anmeldte i går Det Berlingske Officin til Konkurrencestyrelsen
22. september 2001

Mediekrigen er brudt ud i lys lue. Allerede inden mandagens lancering af gratisavisen Urban – Berlingskes nyeste satsning – har Konkurrencestyrelsen modtaget en anklage mod Berlingske om ulovlig monopol-dannelse på annonce-markedet.
Københavns anden nye gratisavis, metroXpress, klagede i går til Konkurrencestyrelsen over, hvad de anser som Det Berlingske Officins ulovlige brug af sin dominerende position på annonce-markedet.
»Vi undrer os over, om Berlingske, der sidder i en absolut dominerende stilling på det københavnske annonce-marked, har ret til at benytte sig af en pris-struktur, hvor man binder de forskellige produkter sammen, så kunden får en speciel rabat på 50 procent, hvis annoncerne indrykkes både i for eksempel Berlingske Tidende og gratisavisen Urban,« siger Svenn Dam, der er projektdirektør for Metro International, til Information. MetroXpress har regnet sig frem til, at Berlingske Tidende, BT og Det Berlingske Officins ugeaviser sidder på 52 procent af annonce-omsætningen i Københavnsområdet og dermed indtager en dominerende position.
Det, der er på spil, er konkurrencelovgivningens pargraf 11, stk. 1, der forbyder aktører, som har en dominerende stilling på markedet at foretage en såkaldt »bundling« af annoncer – altså give rabatter til kunder, der mod for eksempel at købe en annonce til fuld pris i Berlingske Tidende får en annonce til halv pris eller mindre i Urban.
I oktober sidste år blev TV2’s muligheder for at give mængde-rabatter indskrænket af Konkurencestyrelsen, fordi man fastslog, at de med 58 procent af annoncerne på tv-markedet i Danmark havde en såkaldt »dominerende stilling« på det danske marked for tv-reklamer. Om Berlingske indtager en lignenede stilling på det københavnske annonce-marked har man endnu ingen kommentarer til i Konkurrencestyrelsen.

Ro hos Berlingske
Hos berlingske tager man truslen om en konkurrence-sag helt roligt.
»Vi har naturligvis spekuleret over konkurrencereglerne, inden vi iværksatte dette projekt, og vi mener ikke, at vi bryder nogen regler,« siger Lasse Bolander, koncerndirektør i Det Berlingske Officin, til Information.
Gratisavisen Urban, der skal tage kampen op med Københavns anden nye gratisavis, metroXpress, som startede for tre uger siden, bliver efter alt at dømme en dundrende underskudsforretning – i det mindste det første lange stykke tid.
Lasse Bolander er således »uden at blinke« villig til at bruge de 50 millioner, der er indskudt som startkapital i Urban – mindst.
Rygterne vil vide, at satsningspuljen snarere ligger på 200 millioner.
»Projektet er underskudsgivende, og projekter, som er underskudsgivende, venter man så længe som muligt med at sætte i gang,« fortæller Lasse Bolander som forklaring på, hvorfor Berlingske har ventet så længe med Urban.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu