Læsetid: 2 min.

Dansk højhastighedstog udskudt

Det vil koste ca. 30 milliarder kroner at gøre togskinnerne klar til højhastighedstog, vurderer Banestyrelsen
6. september 2001

Banestyrelsen vurderer, at det vil koste mellem 16 og 31 milliarder kroner at gøre danske togskinner klar til EU’s projekt om højhastighedstog. Dertil kommer udgifter til nyt togmateriel.
Projektet, som Danmark indtil videre har forpligtet sig til at deltage i, kaldes for TEN (TransEuropæisk Netværk) og har til formål at lette togtransporten mellem EU-landene.
De nationalt orienterede jernbanesystemer vurderes at være en væsentlig årsag til togtrafikkens dalende markedsandel i forhold til den internationale vejtrafik. Øresundstogenes mange genvordigheder med forskellige dansk/svenske sikrings– og strømsystemer illustrerer problemernes omfang.

Når ikke deadline
Deadline for TEN-nettet er år 2010, men det når Danmark ikke, vurderer Banestyrelsen, der »ejer« det danske skinnenet:
»Det må aktuelt forventes, at udviklingen med den nuværende takt generelt ikke vil kunne leve op til« den fastsatte deadline, skriver styrelsen i et nyt notat om »de første skridt mod det interoperable banenet«, som Information har fået aktindsigt i.
De mange milliarder skal bl.a. bruges til at etablere et fælles europæisk trafikstyringssystem og til elektrificering af den del af det danske banenet, der indgår i TEN. Langt den største udgiftspost bliver dog ombygning af skinnerne, så togene kan køre de 200 km/t, som er kravet til højhastighedstog.
Til sammenligning kan det nævnes, at den årlige udgift til anlæg og drift af landets mange veje udgør ca. 10 milliarder kr.

Fremtidssikret Femer
I stedet har Banestyrelsen foreslået Trafikministeriet, at den danske del af TEN-nettet »søges reduceret« dels til strækningen mellem København og Århus, som har det største potientiale for kunder til et højhastighedstog, dels til København og Rødby Færge.
Selv om en fast Femer-forbindelse fra Rødby Færge ikke er besluttet, anser Banestyrelsen det dog for »rimeligt at fastholde« strækningen som en del af det danske TEN-net.
Det sker for »at fremtidssikre denne forbindelse«, som Banestyrelsen bemærker.
Derudover foreslår Banestyrelsen bl.a., at det danske togradio-system udskiftes. Det nuværende system kaldes direkte for »teknologisk forældet«, og Banestyrelsen peger på det fælleseuropæiske togradiosystem GSM-R som en velegnet om end bekostelig afløser.
Prisen vil ligge mellem 150 og 400 millioner kr, alt efter hvor avanceret systemet skal være. Hertil kommer udgifter på ca. 165 millioner kr. på materielsiden.
Hvis det danske ATC-system på TEN-strækningerne skal udskiftes med det fælleseuropæiske ERMTS vil udgiften kunne holdes på mellem 1,2 og 2,1 milliarder kr.
Der forestår nu en proces både i Danmark og resten af EU, hvor beslutningen om TEN-nettet skal revideres – set i lyset af, at man nu kender udgifterne:
»Vi behandler i øjeblikket Banestyrelsens forslag til revision af TEN-nettet. I lyset af udviklingen kan det være nyttigt at omklassificere højhastighedsstrækninger til konventionelle strækninger. Derved kan interoperabiliteten sikres ved væsentligt lavere udgifter,« siger kontorchef Henrik Holtermann fra Trafikministeriet til Information.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu