Læsetid: 4 min.

Film i tv

7. september 2001

(2. sektion)

*Berthe Qvistgaard der døde i 1999, huskes nok bedst som en højt begavet, seriøs karakterskuespillerinde, der endte som rektor for Statens Teaterskole. Men hun startede sin filmkarriere som en pikant og rapmundet komedienne med en stærk erotisk udstråling og et udfordrende glimt i de store mørke øjne. En af sine bedste tidlige roller har hun i Alice O’Fredericks’ og Lau Lauritzens komedie Pas på svinget i Solby fra 1940, hvor hun spiller en forkælet skibsrederdatter, der konfronteres med et landligt præstegårdsmiljø. Og da vi er i en dansk film af folkeligt tilsnit, kommer hun selvfølgelig forandret og styrket ud af det ufrivillige landophold. Hun kører med sin bil lige lukt ind i den fredelige landsby Solbys stille præstegårdshave og forstuver foden så alvorligt, at den lokale læge anbefaler, at hun ikke flyttes fra præstegården – ikke lige den rastløse storbypiges drøm om et opholdssted. Pastor Lind er dog ingen tørvetriller, men den elegante unge Sigfred Johansen. Og tilmed ugift! – Datidens rappe amerikanske komedier har leveret forbillede til den veloplagte film, hvor Berthe Qvistgaard og Sigfred Johansen udgør et i datiden meget rost par – de står da også usædvanlig godt til hinanden som udpræget intelligente spillere i den lette komedieform. Ib Schønberg ses som den frisindede læge, som holder lokal forargelse og sladder stangen, og Maria Garland medvirker i en skræddersyet rolle som den barske tante Marie, der langsomt tøs op. Også Sigurd Langberg, Helge Kjærulff-Schmidt og en af datidens populære barnestjerner, Lille Connie, er på rollelisten, heldigvis i en ret beskeden rolle. Manuskriptet er af Paul Sarauw, hvis speciale var kvik dialog, og historien bygger på den svenske film Hennes lilla majestät.
Pas på svinget i Solby. DR 1, lørdag kl. 19.55-21.30

*The Beatles bliver uden tvivl genstand for mange biografiske film i de kommende årtier, selv om den slags tillempet fiktion med levende forbillede er fuld af faldgruber. I 1993 lykkedes det dog englænderen Iain Softley at lave en forbløffende vellykket og tidshistorisk overbevisende film om gruppens dannelses-periode i Hamborg, hvor de for alvor fik hår på brystet ved at optræde i byens berygtede forlystelseskvarter, og hvor de samtidig kom i berøring med datidens mere fremskredne kontinentale kunsttendenser. I centrum står det ikke helt enkle forhold mellem John Lennon (Ian Hart), den ’femte Beatle’ Stuart Sutcliffe (Stephen Dorff) og den tyske fotograf, Astrid Kirshherr, der var med til at skabe gruppens image og dannede par med Sutcliffe, gruppens dengang mest modne og tænksomme medlem. Han passede ikke helt ind i drengerøvs-bandet og røg ud, hvorefter de andre modnedes på rekordtid.
Backbeat. Sverige 4, lørdag kl. 21.00-23.05

*Martin Scorsese har oplevet to store publikumsfiaskoer med sine seneste film Kundun og Bringing Out the Dead, men kan trøste sig med, at hans film af filmanmelderne i reglen modtages med den ærbødighed, man mener at skylde mesteren. Inden vi næste år skal opleve Scorseses stort anlagte gangsterdrama Gangs of New York, er der chance for at genopfriske en anden tour de force, Casino fra 1995 – en noget langt udspundet gangsterhistorie fra 1970’erne om mafiaens magtkampe om de indbringende spillesteder i Las Vegas. På mange måder fortsætter den, hvor Goodfellas slap fem år før, og gangster-eksperten Nicholas Pileggi står da også igen som Scorseses med-manusforfatter. Det betyder bl. a., at vægten lægges på sædeskildringen, der er aldeles suveræn og nådesløs i sin afglamourisering – samtidig med at noget svulstigt trænger sig på, når filmen til slut vil blæse konflikterne op til tragisk format. Filmens pulserende billedvirtuositet og ordrige fortælleenergi er dog i lange passager meget forførende. Den fører os om bag kulisserne og ind i de snuskede lyssky kroge af et gennemkorrumperet univers, der udforskes på kryds og tværs med næsten dokumentarisk grundighed. Men voldsomt usympatiske personers skæbne er det svært at engagere sig i, selv om de spilles aldeles blændende af Robert De Niro, Joe Pesci og Sharon Stone i sin hidtil bedste præstation.
Casino. DR 2, søndag kl. 20.10-23.00

*John Cassavetes der døde i 1989, er blevet den store mønstergyldige skikkelse for yngre amerikanske instruktører, der arbejder uafhængigt af Hollywood. Og det er klart, at da hans søn Nick i 1997 filmatiserede et af hans efterladte manuskripter, She’s So Lovely, måtte det ske i faderens hudløst følsomme ånd, om end i strammere, mindre anarkistisk udgave. Filmen er et nervespændt, sensuelt kærlighedsdrama med Robin Wright Penn som den forhutlede flipper Maureen, der er vildt forelsket i sin upålidelige, ludfattige mand Eddie – spillet af Sean Penn (de er i øvrigt også gift i virkeligheden). Det er et erotisk gnistrende forhold, der når hele skalaen igennem fra vild passion til voldsom aggression, for Eddie er en typisk Cassavetes-helt, et katastrofemenneske fuld af ustyrlige modsætninger. Og da Eddie efter en voldelig episode ender på institution i ti år, skifter Maureen livsform, får pæn mand, hus og børn. Men det holder ikke den nu fritgående Eddie tilbage: Han opsøger efter ti års adskillelse sin soul mate Maureen og tager den store konfrontation i parcelhuset. – Sean Penn var en hovedkraft bag filmen og arbejdede sammen med Cassavetes på manuskriptet i året op til dennes død. Men sønnen Nick rammer i sin instruktion den rette dobbelttone af råhed og ømhed og glemmer ikke galgenhumoren – især i scenerne med
John Travolta som Maureens nye ægtemand, der forståeligt nok ikke er så begejstret for Eddies opdukken. Men først og fremmest overbeviser filmen om den sanseberusende, altforglemmende lidenskab, der ligger til grund for hele dramaet: Kvinden, kærligheden og hele livet som et uanstændigt mirakel. Aggression og kærlighed hører sammen i Cassavetes’ univers, og det er ikke tilfældigt, at mottoet for filmen (af B.R. Dignin) lyder: »Love is that kindness, so rarely kind, and never at all proper.«
She’s So Lovely. DR 2, onsdag kl. 20.00-21.35

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu