Læsetid: 2 min.

Glitteratur

Succesforfatteren Fay Weldon har udgivet en ny bog, der er sponsoreret af et juvelerfirma. Det menes at være første gang, at en kvalitetsforfatter har solgt sine ord på den måde
6. september 2001

Sponsering
LONDON – Endnu en bastion i åndsverdenens notorisk anstrengte forhold til den materialistiske kultur er faldet. Sponsorering har holdt sit indtog i litteraturen.
Et italiensk juvelerfirma, Bulgari, har sponsoreret en ny bog, The Bulgari Connection, forfattet af Fay Weldon, der for øvrigt startede sin skribentkarriere som reklameforfatter.
Egentlig var det meningen, at Weldon ’kun’ skulle nævne juvelerfirmaets navn 10-12 gange, og at bogen kun skulle udkomme i et begrænset oplag beregnet som gaver til Bulgaris bedste kunder.
Men nu udkommer bogen helt almindeligt i de store oplag, der er sædvanlige for Weldons værker.
Fay Weldon indrømmede i går over for britiske aviser, at hun havde haft betænkeligheder ved at indgå en sådan handel med Bulgari. Hun frygtede, at hendes gode navn og rygte ville blive trukket gennem mudderet. Men så havde hun tænkt: »Nåja, så lad det dog blive trukket gennem mudderet – de giver mig jo ikke Booker prisen alligevel.« Booker prisen er en af de mest prestigefyldte britiske bogpriser.

Forlaget tilfreds
Da Weldon først havde bestemt sig, gik hun til gengæld kategorisk til værks. Hun lod sig således ikke nøjes med at henvise diskret til Bulgaris juveler i bogen. I stedet er det italienske smykkefirma blevet til bogens omdrejningspunkt.
»Jeg tænke, at dette her er absurd. Lad os gøre det ærefuldt, uden at forstille os,« sagde Fay Weldon i går til Daily Mail.
Den nye genre fik en blandet modtagelse. Ian McEwan sagde således til The Times, at »for mig synes sådan en aftale at begrænse den hårdt tilkæmpede og ærværdige frihed for skribenter til at skrive, hvad de vil.«
Men andre lod sig inspirere på en helt anderledes måde.
»Fra nu af vil alle mine romanskikkelser køre Ferrari, bære Rolex-ure; have deres egne Learjetfly, og de kommer til at drikke Dom Perignon konstant på hver eneste side,« sagde J.G. Ballard til The Times.
Allermest tilfredse var måske bogforlaget. Historien om Fay Weldons – og Bulgaris – nytænkning var ikke henvist til litteratursiderne, men fik prominent placering i de britiske aviser. Det skulle nok kunne gå hen og hjælpe på salget.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her