Læsetid: 2 min.

Latterdogme

Peter Mygind stjal billedet fra Harvey Keitel, da dogmefilmen ‘Et rigtigt menneske’ blev præsenteret på årets filmfestival i San Sebastian
27. september 2001

Filmfestival
SAN SEBASTIAN – Spanien tager forrygende godt imod Åke Sandgren, hvis dogmefilm Et rigtigt menneske i San Sebastian konkurrerer om De gyldne Strandskaller. I weekenden blev filmen præsenteret for et begejstret spansk publikum. Til pressevisningen var der ikke alene latter fra de sædvanligvis blaserte journalister, men noget så sjældent som bifald undervejs i visningen og mandag var spansk presse enig om, at placere Åke Sandgrens poetiske og surrealistiske fabel, langt foran den amerikanske storproduktion Grey Zone.
Peter Mygind og Nikolai Kaas stjal billedet fra Harvey Keitel, Susan A. Olsen overstrålede Mira Sorvino, og dogmefilmens uprætentiøse legelethed fik sagt mere om menneskelighedens sprækker og skrøbelighed end en desværre gumpetung, tv-filmagtigt stort opsat drama om et fangeoprør i Auschwitz.
Den lillle sympatiske festival var hårdt ramt af afbud fra amerikanske filmfolk, men også utallige andre skuespillere, instruktører og journalister er udeblevet fra den lille by, der i forvejen kæmper hårdt mod de forskellige gæsters ’terroristskræk’.

Tæt på terroristen
Udover Et rigtigt menneske, der deltager i hovedkonkurrencen, var der både en dansk og en norsk film i sideselektionen Zabaltegi, hvor de dyster om prisen til Nye Instruktører, men også om det unge publikums gunst.
Den danske instruktør Tómas Gislasons bød på en roadmovie P.O.V. – Point of View – med Trine Dyrholm, Gareth Williams og Ulrich Thomsen i hovedrollerne.
Det imponerende billedmættede epos om to menneskers flugt gennem staterne, blev vældig godt modtaget trods emnets lidt for sørgelige aktualitet.
Trine Dyrholm, der spiller Kamilla, sidder i bogstaveligste forstand på en bombe filmen igennem, og handlingen går tæt på en terrorists desperate psykologi.
»Jeg håber ikke det ødelægger noget for filmen,« som en lidt beskæmmet instruktøren Gislason kommenterede det, da det gik op for ham at hans rammefortælling næsten kunne ses som et forsvar for den slags mennesker.
Det så det ikke umiddelbart ud til, også her var den spanske kritik positivt overrasket og filmen indtog straks en markant førsteplads i den daglige meningsmåling blandt de unge tilskuere.

Humor i spænd
Her blev den imidlertid søndag skarpt inderhalet af den norske instruktør Petter Næss’ komedie Elling, der igen fik spaniolerne til at grine og klappe som det sjældent ses – der var ligefrem stående ovationer.
Filmen har været en af de største filmsuccesser i Norge overhovedet, næsten 700.000 biografgængere har valfartet ind og se den. I San Sebastian gjorde den godt og beviste måske mere end noget andet, at det især var latteren alle havde lyst til i år.
Det overraskende var så konstateringen af, i hvor høj grad den spanske og den danske humor gik i spænd. Åke Sandgren var i al fald forbavset over at spaniolerne i endnu højere grad end et dansk publikum syntes at have sans for absurditeten og det komiske i Et rigtigt menneske, hvor en naiv og alt for god ’engel’ dumper ind i verdens sviende realiteter. Det var ingen steder den ’protestantisk dårlige samvittighed’, over ikke at tage sig tid nok til sine børn, et andet af filmens temaer, der blev fremhævet.
Lørdag uddeles De gyldne Strandskaller af en jury med den franske filminstruktør Claude Chabrol i spidsen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her