Læsetid: 6 min.

Mod nye nulpunkter

Vestlig kolonialisme og seksuel frigørelse bringes på fællesnævner i sexturismen i Michel Houellebecqs formidable ny roman Platform
6. september 2001

Ny bog
Den franske forfatter Michel Houellebecq skriver sine romaner som et termometer, han stikker op i enden på den vestlige verden. Så læseren efterfølgende sidder med globaliseret skidt på fingrene. Med udsigt til en overophedet kviksølvsøjle, der stiger og stiger mod en temperatur, som er et menneskeligt nulpunkt.
Som hovedpersonen Michel apropos det vestlige livsmønster konkluderer mod slutningen i Houellebecqs netop udkomne roman Platform: »Vi stinker af egoisme, af masochisme og af død. Vi har skabt et system, som det simpelthen er blevet umuligt at leve i; og som vi desuden fortsætter med at eksportere.«
Michel Houellebecq romandebuterede i 1994 med Udvidelse af kampzonen. Som er en pessimistisk historie om en informationsmedarbejders professionelle liv i digitaliserede miljøer og private forsøg ud af ensomheden i pornografiske byrum. Bogen ramte en sort plet på bagsiden af det hypermoderne samfund. Udkom i adskillige oplag og blev siden filmatiseret.
Elementarpartikler fra 1998 trak den sorte plet helt om på forsiden af franske aviser. Le Monde beskrev bogen som et uomgængeligt indbrud i offentligheden: »Pludselig er det blevet et spørgsmål om at være enig eller uenig med Elemenpartikler. Ligesom man blev nødt til at være enig eller uenig med Picassos Guernica.«
Det er ikke moderne at udlægge et kunstværk som et udsagn, man kan være enig eller uenig med. Men det karakteriserer en erkendelse hos Houellebecq, som netop insisterer på ikke at være moderne. »Det, jeg skriver, er sandheden,« som han sagde i et interview i The Observer Magazine. For Houellebecq forsøger i Elementarpartikler at fortælle den store historie om den vestlige civilisations skæbne sidst i det tyvende århundrede.
Bogen er en opdagelse af romangenrens potentiale i ’den globale landsby’. I informationssamfundet er det muligt at skrive store romaner som konkurrenter til traditionel historieskrivning, fordi afstanden mellem den personlige historie og den større samfundshistorie er formindsket.
Den intellektuelle ideologi bag den seksuelle frigørelse viser sig blot 25 år senere som porno på alle kanaler sprøjtet ind i stuen.
Houellebecq inkluderer i Elementarpartikler filosofiske refleksioner og sociologiske analyser som beskrivelser af det liv, romanens personer lever. Og det er en pointe, at offentlige tanker indgår i den dagligsdags orientering i tilværelsen.
Diagnosen i Elementarpartikler er klar. Romanens plot reflekterer værdiernes sammenbrud. Det er en familiefortælling i en skilsmisseepoke. Efter den seksuelle frigørelse er seksualitet ikke længere reproduktion eller manifestation af kærlighed, men egoistisk begærsudfoldelse. Det er selvrealisering gennem kønsorganerne. Efter kvindefrigørelsen har kulturen mistet feminine værdier. Tilværelsen fremtræder maskuliniseret i alles liberalistiske kamp mod alle. Menneskene er ensomme og kaster sig efter redninger i allehånde tilrøget New Age-mystik. Eller de ser porno på tv og trøster sig med at stemme på Front National.

Lommeimperialister
Hovedpersonen i Michel Houellebecqs nye roman hedder Michel. Han er 40 år gammel, ugift og lever en forskelsløs tilværelse som embedsmand i det franske kulturministerium. På vej hjem fra arbejde stimulerer han dagligt sin urolige liderlighed med peep-shows. Når potensen svigter, tyr han til en prostitueret.
Ved sin fars død arver Michel en formue, som straks inspirerer ham til at købe en pakkerejse til den erotiske turismes mekka: Thailand. Han rejser med en gruppe franskmænd, der er præcis ligeså småborgerlige som han selv. Og de får det hele. Daglange, naturskønne flodture mod turistattraktioner, erotisk massage købt og betalt og frustrede turistbranderter i velkendt vestlig whisky.
Fra sit hotelvindue har Michel udsigt til de andre vestlige hoteller. På værelset læser han triviallitterære spændingsromaner af John Grisham om mænd, der kæmper heroisk for den vestlige verdens retfærdighed. De er helte, fordi de arbejder 90 timer om ugen.
Som gruppe fremtræder de franske turister som forargede lommeimperialister, der ved synet af thailandsk elendighed ryster på hovederne: »Det var skandaløst, at den thailandske regering tolerede disse ting, det internationale samfund burde gribe ind.«
Den store fortælling kommer tilsyne i den personlige fortælling. Turisterne identificerer sig restløst med vestlige institutioners magtideologi. Det er Houellebecqs subtile ironi, at turisterne instinktivt eksporterer europæiske værdier. Selv om de ved industriferiens start styrter mod lufthavne for at slippe væk fra Europa. Som Michel bemærker: »de opfører sig bogstaveligt talt som fanger på flugt fra et fængsel.«

Valérie
Men Platform er også en kærlighedsroman. Midt i den menneskelige elendighed møder Michel Válerie. Hun er 28 og ansat ved rejseselskabet, som arrangerer turen. Men Valerie er i Thailand som turist. Og hun sætter sig ved siden af Michel i tourbussen. Og mellem servicebesøg hos thailandske massøser tænker han på hende. Spørger sig selv, hvad hun mon har lavet siden sidst. Og hun låner ham en bog af Agatha Christie, som fører til flere siders refleksioner over kriminalromanen som genre. Michel bliver optaget af Valérie.
Tilbage i Paris tager det fart. De falder for hinanden, og han flytter ind hos hende. Deres kærlighed forener ømhed med de erotiske scenarier, som Michel tidligere betalte for. Oprigtigt forelsket beskriver han Valérie som et af de efterhånden sjældne mennesker, der lever for at give. Men gaven er kulturelt bestemt. En typisk dialog indledes med Michels lykkelige konstaring: »Jeg siger til dig, ’sut min pik, og du sutter min pik. Uden videre, du føler ikke selv noget begær’.« Og hun svarer: »Nej, det tænker jeg ikke på, men jeg nyder det.«
Valérie arbejder 90 timer om ugen med at udvikle et nyt globalt koncept for det, der kaldes ’Afrodite turisme’. Og Michel nedprioriterer egen karriere for at støtte hende. Han venter på hende hjemme, han hjælper med idéer til det nye koncept.

Overskridelse
Det er Houellebecqs præstation, at ømheden i forholdet mellem Valérie og Michel bliver virkelig. Det er en kærlighedshistorie mod alle
odds. De er udsatte i en pornografiseret kultur. Det karakteriserer deres eksistentielle vilkår, at Valérie ikke kan adskille sig fra den vare, hun sælger. Hun har ikke en chance i en kultur hvor personlig identitet bestemmes af professionel position, og hun indgår som del af et spil, der større end hende selv.
Michel og Valérie inddrager andre par i erotiske excesser, men de gør det sammen. Hvis ikke de i deres erotiske liv overskrider grænser, forsvinder begæret. Ligesom rejseselskabet går nedenom og hjem, hvis det ikke fortsætter med at ekspandere. Og den kunst, som Michel beskæftiger sig med i Kulturministeriet, bevæger sig i samme retning. Det er ekskrementer og modeller af klitoris, der udstilles som moderne kunst. Det er overskridelse på alle fronter. Privatlivet og kulturlivet er underlagt den samme logik som kapitalen, der konstant søger det ny for at generere vækst.
Globalisering betyder i Platform udbredelsen af vestlig, seksualiseret kultur til hele verden. En af Michels kolleger voldtages af en indvandrer. De rige køber sig til sex som turister, de fattige har ikke råd. De tager det med vold som indvandrere.
Som roman er Platform baseret på spændingen mellem Michel og Valéries private historie og den pornografiserede og liberalistiske verden, de lever i. Michel Houellebecq er både romantiker og pessimist. Romanens desillusionerede billede af en dekadent kultur er overbevisende, fordi det modsættes illusionen om den kærlighed, der måske har en chance. Måske ikke. Den fremragende roman forløses i en tragisk finale, hvor den store fortælling og den private kolliderer.
Og temperaturen stiger til et menneskeligt nulpunkt.

*Michel Houellebecq: Plateforme, 370 s, 20 euro/ 131,20 Francs. Flammarion. En dansk udgave af romanen Elementarpartikler udkommer på Borgens Forlag senrere i år, og Platform udkommer på sammen forlag til næste år

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu