Læsetid: 5 min.

Et pletskud

’Vi laver film for voksne og den voksne i alle børn,’ siger produceren på ’Shrek’
11. september 2001

Animation
I fredags fik den amerikanske animationsfilm Shrek endelig dansk premiere. Filmen er en både kærlig og anarkistisk eventyrkomedie, der leger med genrens rammer og figurer. Den har – siden premieren i Cannes i foråret – hærget de amerikanske biografer og er blevet filmselskabet bag, Dreamworks’, største animerede succes til dato.
Endelig – efter et par moderate succeser med Antz, Prinsen af Ægypten og Chicken Run – er det lykkedes Jeffrey Katzenberg, der står i spidsen for selskabets animationsafdeling, at detronisere sin tidligere arbejdsgiver, Disney. Da Katzenberg i torsdags besøgte Danmark sammen med Shreks to instruktører, Vicky Jenson og Andrew Adamson, beskrev han selv Shrek som et pletskud.
»Det er ikke, fordi vi ikke alle arbejder meget hårdt og lægger vores hjerte og sjæl i det,« forklarede han. »Men det handler stadig om den rette film, den rette tid, det rette tidspunkt. Prinsen af Ægypten havde en god idé og var en smuk, vellavet film, det samme var Antz og Chicken Run, men Shrek ramte simpelthen plet. Alle pilene blev affyret mod det samme mål – voksne film lavet for voksne med nerve – men Shrek ramte lige i bullseye.«

For det store publikum
Katzenberg er tydeligvis en mand, der brænder for at lave tegnefilm, og det var da også ham, der i 80’erne fik et skrantende Disney banket op til den milliardforretning i dollars, det er i dag.
For syv år siden forlod han så Disney – »vi voksede fra hinanden,« er alt, hvad han vil sige om den sag – og stiftede Dreamworks sammen med David Geffen og Steven Spielberg. Katzenberg ser det som sin opgave at lave animationsfilm, der selvfølgelig når et bredt publikum, men også udfordrer og ikke bare lefler for publikum.
»Walt Disney havde en vidunderlig talemåde, som jeg ofte brugte, da jeg arbejdede dér: ’Jeg laver film for børn og barnet i os alle’,« siger Katzenberg. »Hos Dreamworks laver vi film for os selv og for den voksne i alle børn. Børn i dag er meget forskellige fra hvordan de var for 65 år siden, hvor Disney var på sit højeste. Der var en uskyld dengang, som ikke eksisterer i dag. Børn er utroligt sofistikerede og får milliarder af billeder smidt i hovedet på så mange forskellige måder, som ikke eksisterede dengang.«
»Jeg tror, at vores film kan tillade sig at være mere avancerede og dimensionerede og virke på mange niveauer. Børnene behøver ikke at forstå alt i filmene. De er lavet af voksne for voksne, og den gode nyhed er, at fordi de er animerede og så fantasifulde, så appellerer de også meget til børn. Vi laver film for det store publikum.«

Filmen fik eget liv
At Shrek vil og tør mere end så mange andre tegnefilm tiltalte kun Andrew Adamson og Vicky Jenson, der begge debuterer som instruktører med Shrek.
»Vi havde ikke nødvendigvis som hensigt at bryde regler,« forklarer Vicky Jenson, en ung, energisk kvinde med langt sort hår. »Men det blev bare en del af processen med at udvikle historien. Vi blev påvirket mange steder fra, men filmen begyndt at fortælle os, hvad den gerne ville være, og efter et stykke tid, finder man ud af, hvad der passer, og hvad der bringer én ud af historien. Shrek rummer alle de samme ingredienser som et traditionelt eventyr, men det, vi gør med dem, er uventet, og det farver hele filmen. Fordi temaet var det modsatte af, hvad vi har lært fra Skønheden og udyret og Askepot, var måden, historien skulle fortælles på, også nødt til at være anderledes.«

Bogen bag filmen
Shrek er baseret på en bog af tegneren og forfatteren William Steig, men selvom flere af filmens elementer er hentet fra bogen, så er det primært tonen, som de to instruktører har kunnet bruge.
»Det er en meget lille bog,« siger Vicky Jenson. »Men alt ved den var subversivt. Helten var trolden, monsteret, ham, der plejer at være skurken i alle andre eventyr. Han har mareridt om børn, der løber gennem enge med sommerfugle, og han vågner op og ’ååååhhhh, gudsketakoglov, at det bare var en drøm.’ Tonen i bogen kunne vi virkelig relatere til, og den åbnede døren for os og gav os en måde at udforske, hvordan vi kunne parodiere eventyret.«
»Det tog os to mange timer, hvor vi legede med eventyrkarakterer og vendte op og ned på eventyret, før vi ramte subplottet med eventyrfigurer, der bliver smidt ud af byen Duloc, fordi de ikke er perfekte og passer ind i normen.«
»Men vi var nødt til at være forsigtige med ikke at ødelægge figurernes integritetÇ« fortsætter Andrew Adamson. »Selv om vi bruger dem på en meget subversiv måde, så er det stadig figurer, som folk kender og elsker.«
»Hele ideen med filmen var at genopfinde eventyret, dekonstruere og rekonstruere det. Men vi måtte føle os frem, ’er det her at gå for langt, bruger vi figuren på en forkert måde? Er vi tro mod budskabet?’ Og det er det mest vigtige, for som alle andre eventyr havde vi et budskab. Et budskab om at acceptere sig selv og acceptere andre, ikke baseret på, hvordan de ser ud, men hvordan de er. Og vi var nødt til at sikre os, at humoren og det subversive ikke underminerede budskabet. F.eks. kunne vi ikke lade Shrek møde nogen og så give dem tæsk, bare fordi de ikke så rigtige ud,« siger Adamson – der ligesom sin kollega er meget inspireret af Monty Python – og fortæller, at instruktørerne brugte deres mødre som målestok for, om humoren var for grovkornet. »Der var ikke så meget censur, og man ved ligesom, hvornår man er gået for langt. Men af de ting, vi gjorde, fordi vi ikke har børn, var at vise filmen til vores mødre for at se, om vi kom i vanskeligheder?«
Der skulle være en Shrek 2 i på vej, fortæller instruktørerne uden dog at ville afsløre mere. Begge er nu i gang med andre projekter. Adamson med en animeret filmatisering af en romanserie af den engelske forfatter Terry Pratchett. Og Vicky Jenson med »en ny, animeret spillefilm, en mafiakomedie, der foregår under vandet med fisk i alle rollerne. Det er en slags Sopranos under havets overflade. We all sleep with the fishes,« siger hun og griner stort.

*En anmeldelse af Shrek kan læses på www.information.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu