Læsetid: 2 min.

SAS anklages for ikke at følge reglerne

SAS følger ikke reglerne for indberetning af havarier og alvorlige hændelser. Og det er ikke godt for flyvesikkerheden, siger den norske havarikommission
13. september 2001

SAS overholder ikke en aftale, som det skandinaviske flyselskab har indgået med myndighederne tilbage i januar 1999 om indberetning af havarier og alvorlige hændelser. Det siger chefen for den norske havarikommission Finn Hejmdal til Information:
»Det har SAS aldrig gjort. De har aldrig fulgt forskriften for rapportering af ulykker og hændelser til norsk myndighed. Og det er ikke godt for flyvesikkerheden,« siger han.
I snart to et halvt år har havarimyndighederne nemlig forsøgt at få SAS til at efterleve en aftale, som flyselskabet i januar 1999 indgik på et møde med de skandinaviske havarikommissioner.
En del af aftalen var en revision af flyselskabets såkaldte Operating Manual (OM), som fortæller selskabets piloter, hvad de skal gøre, hvis deres fly kommer ud for et havari eller en alvorlig hændelse.
Kort fortalt ville SAS forpligte sig i den reviderede OM til at opfylde loven om indberetning af havarier og alvorlige hændelser. I løbet af 90 dage ville SAS også fremsende den nye OM til mødedeltagerne, så havarikommissionerne kunne se, at SAS overholdt aftalen.

Ingen kommentarer
Men der kom ikke nogen revideret OM fra SAS. Trods gentagne skriftlige rykkere. Hverken den norske eller svenske havarikommission har modtaget SAS’ reviderede OM. Heller ikke den danske Havarikommission for Civil Luftfart (HCL) havde tirsdag modtaget nogen revideret OM, da Information henvendte sig.
Efter samtalen kontaktede den nytiltrådte chef for HCL, Steen Halvorsen, SAS. Dagen efter modtog HCL så knap en halv sides tekst fra lederen af SAS’ undersøgelsesgruppe, Frank Kristensen.
Indholdet af den halve side tilfredsstiller den danske havarikommission, fortæller Steen Halvorsen, som dog ikke vil fortælle andet om indholdet, end at HCL’s telefonnummer er angivet, og at piloterne kan kontakte HCL »directly«: »Så det kan vi kun være glade for,« siger han.
Det fremgår dog ikke at den modtagne tekst, hvornår den er dateret. Eller i hvilken større sammenhæng, den indgår i. Halvorsen henviser derfor til Frank Kristensen for yderligere uddybning.
Information er i besiddelse af en kopi af SAS’ Flight Operations Manual, afsnittet om Handling of Flight Occurences, dateret september 2000. Her står der ingen steder noget om direkte kontakt til havarikommissionerne.
Frank Kristensen ønsker ikke at uddybe: »Du må ikke få datoen at vide. Det vil jeg ikke fortælle,« siger Frank Kristensen.

*I aften kl. 20 sender DR 1 programmet, ’SAS’ sorte box,’ der fokuserer på SAS og flyvesikkerheden.

*Læs også Informations artikelserie omkring problematikken på webadressen:
tema.information.dk/haardlanding

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her