Læsetid: 2 min.

Sponsorstøtte deler forfattere

Er det Bulgari, der smykker sig med Fay Weldon – eller romanen, der bader sig i pengenes lys, spørger forfatteren Niels Barfoed
7. september 2001

Fay Weldon-affæren er et symptom i tiden. Kulturen er gået hen og blevet noget meget prestigiøst, hvor store penge gerne vil være, mener forfatteren og kritikeren
Niels Barfoed, tidligere formand for PEN i Danmark.
»Fusionen mellem kultur og penge er ny – det kunne aldrig være sket for Pontoppidan eller Johannes V. Jensen. Når Mærsk bygger et operahus, er det et udtryk for, at kulturen er blevet salonfæhig i en grad, som man ikke har set før. Pengene har fundet ud af, at de kan bruge kulturen til noget,« siger han.
Derfor er det ikke så meget den umiddelbare reklameværdi, som Bulgari opnår ved at få sit navn nævnt i bogen, men muligheden for at blive forbundet med nobiliteter fra kunstens verden, der har fået smykkefirmaet til at hyre Fay Weldon, mener Barfoed.
Alligevel er han ikke bekymret for, at det er noget, der danner skole.
»Jeg tror, at tilfældet Fay Weldon er helt exceptionelt og ikke vil danne skygge af skole. Jeg forestiller mig ikke, det næste bliver, at Ib Michael f.eks. skriver en roman for et japansk flitsbuefirma. Product placement er simpelthen ikke på vej til at blive et litterært problem.«
Niels Barfoed mener, at det er andre steder de røde lamper blinker: »En ballet bliver ikke ringere af, at den sponsoreres af Carlsberg. Det bliver den først, hvis de skal hoppe rundt med en bajer i hånden, og der ikke står noget i programmet om hvorfor.«
Dansk Forfatterforening er anderledes alarmeret.
»Det er altid noget lort, når tingene styres af noget andet end forfatteren selv. Når sponsorering griber ind i skønlitteraturen, mister den en del af sin værdi som kunstnerisk, uafhængig tolkning af virkeligheden. Det synes jeg er trist, og der går formentlig også noget af det kunstneriske, når uafhængigheden anfægtes – uden at jeg dog vil påstå, at man ikke kan lave kunst, hvis der er sponsor på,« siger Knud Vilby, formand for Dansk Forfatterforening.
Derfor opfordrer han de danske forfattere til at sige nej, hvis de skulle få lignende tilbud fra private firmaer.
Benn Q. Holm er forfatter med en fod inde i filmverdenen. For tiden optræder han i Ekstra Bladets spalter med en bogudgave af tv-serien De udvalgte, der sendes på DR1. Han tager det mere afslappet:
»Jeg synes ikke, det er noget man skal hidse sig voldsomt op over. Folk har jo stadig valget, om de vil læse bogen eller ej,« siger han.
I øjeblikket er Benn Q. Holm ved at skrive et filmmanuskript. Han bekymrer sig dog ikke om product placement i den forbindelse.
»Jeg er nærmest ligeglad. Der er så mange kompromisser i forbindelse med, man laver en film. Product placement vil være et af de mindre,« siger han.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her