Læsetid: 3 min.

Som en strandet hval

Laurie Andersons nye udspil savner retning og konceptuel sammenhæng
1. september 2001

Ny cd
Det er næsten syv år siden Laurie Andersons forrige studiealbum Bright Red udkom. I mellemtiden har hun blandt andet været optaget af arbejdet med Songs and Stories from Moby Dick, hendes musikalske bearbejdning af Melvilles berømte roman. Men det er vist tydeligt, at Moby Dick aldrig blev den helt store succes for hende.
Det var første gang hun arbejdede ud fra et på forhånd eksisterende oplæg, første gang hun havde flere skuespillere og vokalister på scenen, og vel egentlig også første gang hun ikke rigtig fik succes. Modtagelsen var lunken, og Anderson lukkede da også temmelig brat turneen ned.
Hendes nye album Life on a String indeholder kun to numre fra Moby Dick. Anderson har selv forklaret, at hun blev træt af materialet, da hun gik i studiet for at indspille det, at hun derfor var nødt til at begynde forfra. Men man kunne nu godt få det indtryk, at hun har været lidt i stofnød, har savnet materiale til et helt album og har støvet lidt gammelt materiale af.
Numrene »The Island Where I Come From« og »One Beautiful Evening« ligner noget man har hørt før både som tekst og komposition. Det er Anderson i rollen som story-teller, som ud fra en enkelt gådefuld folklore-iagttagelse får konstrueret sine velkendte store mytologiske fortællinger om civilisationens forunderligheder. Men på det nye album optræder Laurie Anderson ellers mindre i rollen som story-teller og forsøger sig til gengæld mere som sanger. Den konstant underspillede men alligevel intenst nærværende stemmeføring, der karakteriserede hendes tidligere udspil er afløst af et mere søgende og syngende udtryk, og nogen stor sanger er hun jo ikke.
På samme måde synes den smukke og foruroligende dødselegi »Slip Away«, som indfanger selve dødsøjeblikket, at høre til materialet omkring Bright Red, som bearbejdede faderens død. Og er der så ikke her samtidig en snedig hilsen til gemalens »Street Hassle« fra 1978?

Unikke gentagelser
Det farlige ved kunstnere så unikke som Laurie Anderson er selvfølgelig, at det unikke og forunderlige hurtigt trues, når man fornemmer at have hørt det hele før, hørt det bedre og mere originalt. Dette vampyragtige og for såvidt urimelige publikumskrav lurer også på Laurie Anderson, som så paradoksalt nok her faktisk forsøger sig i flere forskellige retninger.
På den ene side er en del af de tidligere elektroniske eksperimenter afløst af et mere traditionelt akustisk udtryk, der er flere strygere end elektroniske violiner med denne gang. På den anden side eksperimenteres der med den efterhånden velkendte knitrende og koglende elektroniske bund, men uden at det bliver rigtigt vellykket.
De bedste numre er i virkeligheden et par poetisk overraskende og stemningsmættede nattescener fra New York. Nattescenerne i »Washington Street« er en slags musikalsk cinema noir til et overraskende akkompagnement inspireret af fransk filmmusik, og »Statue of Liberty«, der underfundigt slutter med »Freedom is a scary thing/
Not many people really want it.«
Til gengæld er f.eks. »Broken« mere forudsigelig. Her grubles der over parforholdets trivielle nedslidning, hvor den endegyldige dom fældes den dag, det obligatorisk lyder: Hvor har du været? Ingen steder. Hvad tænker du på? Ikke noget. Et stykke regelret civilisationskritik dukker op i »Dark Angel«. Til et sært akkompagnement af noget, der kunne stamme fra en gammeldags musical sættes den klassiske cafékultur op som alternativ til den kulturelle globaliserings mentale og sociale ensretning.
Det peger som sagt både musikalsk og indholdsmæssigt i mange retninger, savner retning og måske først og fremmest et koncept, der kan binde stoffet sammen, og alligevel er det jo så i sidste instans langt mere talentfuldt, klogt og originalt end det meste af, hvad man ellers må lægge ører til i disse år.

*Laurie Anderson: Life on a string (Nonesuch Records/Warner) udkommer mandag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu