Læsetid: 3 min.

Cd-box

19. oktober 2001

Af Klaus Lynggaard, Anders Beyer, Torben Bille, PA MATHIASEN og KAREN MOHR SOKKELUND.CHRISTIAN MUNCH-HANSEN
Rock
Lenny Kravitz: Lenny (Virgin)
*Så er Lenny Kravitz tilb-ge med en omgang forstemmende retrorock, hvor han over 12 sange på ypperste
facon en gang for alle får den sagesløse lytter overbevist om, at han aldrig har haft skyggen af en original idé i sit sørgeligt bagstræberiske hoved.
Selvfølgelig kan man bygge på fortiden – hør bare Nick Cave! – men så må man
have en vision eller bare en ide.
Hos Kravitz lyder det hele som outtakes fra 70’er-albums og selvom man ikke kan frakende ham et vist flair, kan man på den anden side ikke påstå, at det i sig selv har ført ham andre steder hen end ind i den blindgyde, han har befundet sig i siden sin debut i 1989! -lyn

The Cranberries: Wake Up And Smell The Coffee (MCA/ Universal)
*Efter tre solide mainstream-albums i årene 1992-96 – tilsat en håndgribelig irsk sensibilitet qua den fabelagtige forsangerinde Dolores O’Riordans gæliske soul – faldt kvartetten The Cranberries durk på snotten med sit fjerde album, Bury The Hatchet i 1999.
Fortænkt, kompositorisk svagt og generelt planløst truede det med at nedbryde det renomme bandet møjsommeligt havde opbygget.
Gruppen er nu tilbage på det rette spor med sit seneste udspil – Wake Up And Smell The Coffee – hvor folk-, pop- og rockelementer går op i en højere og forfinet enhed,
spillet, skrevet og produceret ud fra devisen: Less is more …-lyn

Jazz
Daniel Mille: Entre chien et loup (Universal)
*Sjældent er en lyrisk folkloristisk jazzplade introduceret så smukt og følt, som i startnummeret »Let Minots« med den franske akkordeon-spiller og kapelmester Daniel Mille plus strygergruppe. Siden sætter rytmen ind, men kun som en underforstået drift. Pladens egentlige center ligger i de subtile harmoniske og melodiøse veje, de velarrangerede, filmisk fortællende forløb, som Mille folder ud med bl.a. Jean-Christophe Maillard (ak-guitar), Daniel Goyone (klaver) og Mino Garay (percussion). Det er blevet til en helstøbt akustisk ekskursion skabt med rolig vejrtrækning, europæisk jazzkunst, der kryber ind under huden med sin varme glød.cmh

Klassisk
Hans Abrahamsen: 10 Studies for Piano; Six Pieces for Violin, Horn and Piano; Walden. dacapo 8.224155
'Bevægelse og stilstand, svævende lyd og faste karakterer, stille og storm, drøm og virkelighed – musikken i Hans Abrahamsens klaverstudier er udspændt mellem yderpoler. Debussy og Ligeti spiller også med.
Det monumentale udtræk formidler pianisten Anne Marie Abildskov med selvfølgelig autoritet, og så har hun mod til at vente og trække tiden ud med lange åndedræt dér, hvor musikken tynder ud og truer med helt at holde op.
Nu kan dacapo diske op med Abrahamsens musik spillet af både Amalie Malling (dacapo 8.224019) og
Anne Marie Abildskov. To stærke klaverløvinder. På den nye cd får vi også Abrahamsens Horntrio og det ældre stykke Walden for blæserkvintet.
Pladeforlaget kan gerne overveje at fortsætte de gode udgivelsestakter med en indspilning af Abrahamsens Klaverkoncert med Abildskov som solist.

Verdensmusik
Trilok Gurtu: The Beat of Love. (BlueThumb/Verve)
*En slagfærdig inder med hang til elektronik. En tiger fra Benin i selskab med et virvar af strenge fra Bombay – og en frafalden zap-søster fra Belgien. Kunstige kluk. Solopgang over savannen. Kulturmøde mellem kontinenter. Kryds over musikalske skel, som viskes ud, når nørden slår til. Og indiske Trilok Gurtu er virkelig lidt af en nørd. Han slår på alt, hvad han kommer i nærheden af – har ham mistænkt for også at slå på sin computer! På The Beat of Love har han slået pjalterne sammen med en håndfuld af Afrikas fineste vokaler: Salif Keîta, Angelique Kidjo, Wasis Diop, Sabine Kabongo og Jabu Khanyile, der deltager både på noder og mikrofoner. Resultatet er betagende, udfordrende, en leg at lytte til.moh

Orchestra Baobab: Pirates Choice. (World Circuit/ MNW)
'En gammel afroklassiker er blevet støvet af og lagt på cd. Det muliggør et herligt genhør med det hedengangne Orchestra Baobab her små 20 år efter at optagelserne kom i kassen. Vi er i Dakar, Senegals hovedstad. Året er 1982. Og der strømmer smægtende, varm og veldrejet afrocubansk dansemusik ud i den sitrende afrikanske nat. Lige til en stille dans i selskab med Balla Sidibé, Medioune Diallo og Radolphe Gomis’ vokaler, en afmålt saxofon og Barthelemy Attisos originale, melodiske guitarfigurer.moh

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her