Læsetid: 4 min.

Den danske stjernehimmel på print

Med Morten Piils store, generøse bog om danske filmskuespillere får vi endelig efterfølgeren til ’Filmens Hvem Hvad Hvor’
23. oktober 2001

Ny bog
Generelt er interessen for film og filmens folk stor, og i disse år er interessen for det danske filmmiljø ligefrem glødende. Dansk films forunderlige gennemslagskraft siden midt i 90’erne, både nationalt og internationalt, har tilført hele branchen ny energi og stor offentlig – og politisk – bevågenhed. Det kan aflæses kontant ved ’box-office’, og det kan konstateres af den omstændighed, at der i disse år udgives rigtig mange bøger om dansk films historie, individuelle filmmagere, leksika og filmens æstetik. Lødig filmlitteratur på dansk er ellers ikke noget, man er forvænt med – og slet ikke udgivelser som denne, der fokuserer på filmens skuespillere.
Ikke siden den legendariske filmprofessor Bjørn Rasmussen udgav sit fem bind stærke pionerværk Filmens Hvem Hvad Hvor (1968-70), har den særligt interesserede haft adgang til et samlet registratur over danske (film)skuespillere. Denne kalamitet råder Morten Piil nu bod på med udgivelsen af sværvægteren Danske Filmskuespillere – 525 portrætter med tryk på film.

Ny klasse af talent
Den specialiserede filmskuespiller er et relativ nyt begreb i Danmark. Et lille sprog, en lille arbejdsplads har tidligere afstukket vilkårene for skuespillerens virke.
Små landes skuespillere må nødvendigvis være særdeles versatile. De skal magte teatret, radioteatret, foredraget, revyen, fjernsynet og filmen. Alle medier kræver særlige teknikker og det magter blot de færreste. Indtil et par årtier tilbage kan kun få skuespillere karakteriseres som deciderede filmskuespillere. Skuespillere var i særlig grad karakteriseret og værdsat i forhold til deres præstationer på scenen. Undtagelser var f.eks. Marguerite Viby, Ib Schønberg og Ebbe Langberg.
I dag er situationen anderledes. Medieeksplosionen, den kvantitativt større filmproduktion, den langt større forståelse for filmen som en værdig, kunstnerisk og kvalitativ modspiller til teatret samt en ny generation af unge spillere, der er opflasket med billedmedierne, har skabt en helt ny klasse af fremragende talent for acting before camera.
Morten Piil har sat sig for, dels at opdatere de gamle i relation til deres filmarbejde, dels at fylde det gabende hul fra Filmens HHH til i dag. Denne research har resulteret i ikke færre end 525 omtaler bygget op efter en skabelon bestående af et s/h portrætfoto, en hovedkarakteristik med vægt på de filmiske præstationer, teaterkarrieren, varia (supplerende karriere- og privatoplysninger!), en filmliste og endeligt markante citater.
På sin vis en logisk og overskuelig form, hvoraf kun varia kan virke noget ujævn, hvad angår relevans. Når det oplyses om Jarl Friis-Mikkelsen, at han blev gift og senere skilt fra Mari-Anne Jespersen, så ved jeg ikke rigtigt, hvad det skal bruges til. At Else Højgaard døde under en brand i sit sommerhus, er vel egentlig også trivialviden, der næppe hører hjemme i nærværende leksikon. At læse, at Dirch Passers økonomiske administrator Sven Borre i dag bor på det fashionable Eaton Place i London efter en lukrativ udbytning af Dirchs talent, maner til gengæld til eftertanke.
Halliwell’s Who’s Who in the Movies – et engelsk standardværk med global rækkevidde – lufter også oplysninger fra privaten, så jeg skal ikke afvise trenden. De tilhører jo unægteligt det offentlige rum disse fascinerende skuespillere.

Portrætterne en gave
Til gengæld er omtalerne og karakteristikkerne som vanligt fra Morten Piils hånd præcise og indsigtsfulde. Piil fik læst godt på lektien, da han for et par år siden udgav Gyldendals Filmguide – danske film fra A til Z og med den nemme tilgang, der i dag er til også den ældre danske filmskat er det herligt at kunne ’læse videre’ om kunstnerne. Hvad blev der f.eks. af Jens Østerholm, den unge virile mand i dansk film i 1960’erne? Og af Yvonne Ingdal – Palle Kjærulff-Schmidts stjerne i samme årti? Det finder man ud af her.
De ledsagende portrætfotos er en gave – vel især for yngre læsere. Det havde naturligvis været et ekstra hit, om en del af omtalerne var udstyret med (mindst) to fotos. Folk har det med at forandre sig.
Undtaget er klart nok den evige sagfører, greve, overlæge Emil Hass Christensen og den ligeså uforgængelige Henry Nielsen – dansk folkekomedies ’lille mand. Men en Frits Helmuth, en Ghita Nørby, en Bodil Kjer burde have haft en før/siden illustration.

Generøs bog
Danske Filmskuespillere er en generøs bog med en ufattelig mængde informationer. Fra den markante, men nærmest éngangs-optrædende Pernille Kløvedal til giganten Ove Sprogøe (156 film!) over et halvt tusinde andre kolleger i tonefilmsperioden 1930-2001. Flemming Kaspersen, Ebbe Villadsen og Liselotte Michelsen har assisteret – og det har de gjort på fremragende vis.
Efter denne – hvad mangler vi så? Jo, at nogen genoptager/finansierer den i 1998 så skammeligt afbrudte serie Filmsæsonen udsendt af Dansk Biblioteks Center siden 1979. Et sirligt detaljeret overblik over årets film af uvurderlig hjælp til alle ramt af alzheimer light – og det jo de fleste af os.

*Morten Piil: Danske Filmskuespillere. 525 portrætter. 560 s. ill, indb. 299 kr. Gyldendal. Udkommer i dag
*Jens Rykær er rektor på Den Europæiske Filmhøjskole ved Æbeltoft

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu