Læsetid: 2 min.

Doris’ grimme portræt

Det er ikke pænt at sige det, men det har ikke klædt Weldons muntre talent at blive forladt og skilt
15. oktober 2001

Ny bog
Bulgari-forbindelsen, hedder Fay Weldons nye roman ligefrem. Vi taler om den omstridte bog, hvor Weldon – mod en ikke nærmere opgivet pengesum – forpligtede sig til at nævne juvelérfirmaet Bulgari 18 gange, var det vist.
Jeg prøvede at tælle efter, men opgav, idet jeg blot konstaterede, at det føltes som mange – og så i et forfatterskab, der ikke ellers slår om sig med mærkevarer, som James Bonds forfatter Ian Fleming jo gjorde ganske skamløst (Rolex, Aston Martin...). Hvad Fleming fik for opmærksomheden, ved jeg ikke.
Men problemet er, at bogen ganske enkelt er kedelig: Et hævntema foldes ud og landes, som vi har set det så ofte før og adskilligt morsommere hos Weldon, især i En hundjævels bekendelser. Denne gang effektueres hævnen ikke af den forladte hustru, men af forfatteren, som fanger den formastelige ægtemands-tyv Doris i sine egne snarer, dødssynderne forfængelighed, misundelse, grådighed. Det kulminerer, da det portræt, Doris som sit livs selviscenesættende triumf har bestilt hos en modemaler, afslører hendes grimme sjæl som en anden Dori(s)an Gray – foran hele det inviterede London-society. Ha!

Selv-idealisering
, trods ansigtsløftninger og ny, yngre ægtemand. Forfatteren, der til sine umistelige fortjenester kan regne én gang for alle at have afmonteret det kvindelige privilegium på offerrollen, har erstattet selvmedlidenheden ikke kun med hævntørst, det kunne nok gå, men med den selv-idealisering, som ironisk nok også har ramt en anden berømt feminist, Erica Jong, i moden alder. Som Jong hælder Fay Weldon nu til den teori, at yngre mænds højeste ønske er at finde sig en mere end 20 år ældre kvinde. Tag den, mænd med yngre kvinder.
Ha!
Det mest syrede træk i bogen er faktisk Weldons anvendelse af Bulgari-smykket: Det bliver et glitrende omdrejningspunkt, et begærs-objekt hinsides al fornuft, som forvrider Doris’ kønne hoved og får hende til at miste realitetssansen. I øvrigt undrer det mig, at det overhovedet kan betale sig at reklamere for et smykke, der koster 275.000 pund (ja). Men måske findes der så rige mennesker i England? Men i denne bog fornemmer man i det hele taget, at Weldon er begyndt at bruge forfatterskabet åbenlyst som scene for personlige vendettaer. Doris er vært i et litteraturprogram på tv, og om sådanne programmers udhængning af forfattere kan der jo siges adskilligt, hvad Weldon så benytter lejligheden til at gøre.
Bulgari-forbindelsen er blevet en virkelig kuriøs sag, og beviser måske netop ved sin forudsigelighed, hvad kunst ikke kan bruges til.

*Fay Weldon: Bulgari-forbindelsen. 190 sider, 199 kr. Lindhardt og Ringhof. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu