Læsetid: 3 min.

Fri og frank

Marie Frank mere end indfrier forventningerne på sit andet album og sætter ny hjemlig standard
3. oktober 2001

Ny cd
At bevæge sig fra Marie Franks opsigtsvækkende og unisont kritikerroste debutcd Ancient Pleasures til hendes andet udspil, Vermilion, er som at få vejret igen efter en forelskelse så stormende, at alle forbehold måtte lægge sig, for så at opdage, at man er blevet indfanget af en kærlighed så kompliceret, søgende og facetteret som den slags nu engang er, hvis man tør investere hele sig selv.
Det gør Marie Frank og dermed har lytteren heller ikke andet valg, for selv om den musikalske tekstur er blevet tættere og flerdimensionel på de to år, deler Frank stadig ud af naturtalentets tæft for refræner og hooklines af den slags, der er rockens DNA. Og hun gør det så ubesværet som dengang for ikke så længe, da hun tjente til dagen og vejen ved at spille på gaden i verdens metropoler, fjernt fra hjemstavnen i jyske Løvskal.

Ben i næsen
Den nu 28-årige Marie Frank er blevet en endnu sikrere, mere disciplineret og netop derfor friere sanger. Uden at charmen og umiddelbarheden er blevet til gustne gimmicks. Hun lyder stadig så hverdagsnær som naboens datter, hende med knæ i blusen og ben i næsen, men der er ingen mediebevidst indladende sødme i hendes stemme. Hun er bare sådan. Og så er det ganske godt skuldret allerede på sit andet album at lyde så personlig.
Man kan indvende, at Suzanne Vega tit må have været inde over, men Frank har i så fald heldigvis lyttet mest til den uneurotiske side af den amerikanske sanger.
Det afgørende anderledes og fremadrettede ved Vermilion er altså ikke, at Marie Frank, sammen med sit kongenialt medspillende og medtænkende band, bliver ved at skrive så melodisk selvindlysende sange – og om hvor mange (danske) kan man sige det p.t.? – men at hun samtidig har modet og lysten til konstant at udfordre popformen. På den led ligner hun Björk og Lou Reed lige meget.
Med andre ord: Ligesom man tror sig sikker midt i et selvforglemmende omkvæd, intonerer hun brudflader og genremæssige stemningsskift, som gør denne musik
uimodståelig både i offentlige rum og enrum.

Musikalsk åbenhed
Her er både til kontemplation og nærende konsum, for nu at bruge nogle fremmedord, der siger mere om denne anmelders begrænsning end om musikkens atmosfærefyldte åbenhed; et karaktertræk, som forstærkes af den alsidige, men altid pointerede klaviaturspiller Jørgen Holmegaard, guiaristen Søren Koch, der både kan sin Robert Fripp og sin George Harrison, bassisten Henrik Marstal, som må have ’indfølelse’ som mellemnavn, samt trommeslageren Kent Olsen, der bemestrer både håndkraft og digitalitet.
Sangeren har mødt kærligheden og har dermed mødt sig selv. Den erkendelse går igen i flere af de bedste sange, men med kærligheden kommer angsten for at miste. Ikke kun sig selv. Det handler sange som »Big Love« og »Summer Chill« om: »When it’s cold outside, you can bundle up real warm. When it’s cold inside, there’s no shelter from the storm ...« og på »For Better Or For Worse« eksponeres bagsiden af al den gavmildhed, den nyforelskede investerer. Sandheden, når de søde kys begynder at smage af salt: »Ain’t gonna be Miss
Givin, while you’re takin. Ain’t gonna be Miss Trustful, while you’re fakin’ ...«
Jeg ville nødig skulle vælge singler fra denne plade – en af de mest selvfølgelige kandidater, »Hit You Where It Hurts« ville oven i købet få svært ved at blive spillet i DR på grund af linjerne om, at ingen kan nå hen til den nærmeste dør, når kærlighedsbomben detonerer – men det berigende ved dette album er heldigvis, at den ene sang betinger den næste. Uden at man som lytter af den grund føler sig indlemmet i en tematisk forestilling. Sådan er det bare at møde hele sangskrivere, hele mennesker.
Vermilion er en berigende plade. Jeg kan trygt anbefale den mod urent sind, fremtidsfrygt og tidens navlepiercede r & b-forstoppelse.

nMarie Frank: Vermilion. Producere: Kent Olsen m. Marie Frank, Jørgen Holmegaard og Tom Lindby. BMG. Udkommer i dag
www.mariefrank.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her