Instruktør: Kritik er fuldstændig grotesk

Lasse Spang Olsen kalder Filminstituttets konsulenter for inkompetente. ’Det er da i orden, at de synes, at det er en lortefilm, men så kunne de da have ventet med at sige det, til den var færdig i biograferne’, siger han
22. oktober 2001

Lasse Spang Olsen kan ikke forstå kritikken fra de to film-konsulenter, Thomas Danielsson og Gert Duve Skovlund, der i fredagens Information undsagde hans nye film, Jolly Roger, som de selv har bevilliget 7,5 millioner i statslig støtte til. Hvad han slet ikke forstår, er timingen af kritikken.
»Når de kommer her, efter at filmen har været færdig i næsten et år, og siger, at de i øvrigt synes, at det er en lortefilm, så er det mildest talt noget overraskende. Det er da i orden, at de synes, at det er en lortefilm, men så kunne de da have ventet med at sige det, til den var færdig i biograferne. Når en film er i biografen, så er det alt afgørende, at den går så godt, som det overhovedet er muligt, så de penge, der er investeret, kan komme hjem igen. Det er jo fuldstændig grotesk. Det svarer jo til, hvis Folkevogns øverste direktør går ud og siger, at det er en lortebil, de har lavet.« siger Lasse Spang Olsen til Information.
Jolly Roger har solgt 75.000 billetter siden premieren for to uger siden.
Vi sidder på verandaen til huset i Høsterkøb med udsigt ud over de åbne marker, Sjælsø, og den store, grønne have. Lasse Spang Olsen stikker hænderne i bukselommerne, strækker benene og skyder ryg.
»Men det hele virker ret underligt. De så jo filmen færdigklippet men uden special-effects første gang sidste år den 15. december. På det tidspunkt kan man sagtens nå at lave om på filmen, og Thomas Danielsson havde da også nogle småkommentarer, som jeg rettede. Så gav vi hånd, og jeg sagde tak for nu. Derefter gik vi videre med projektet og puttede filmen i computeren og lagde effekterne ind. Og så ved jeg, at de så filmen igen omkring den 1. februar, hvor den var fuldstændig færdig og klar til at gå i biografen. Der hørte jeg ikke fra dem, og jeg rykkede gentagne gange for kommentarer. Første gang, jeg hører fra dem, er igennem avisen i fredags. Det synes jeg, er enormt mærkeligt, for de her mennesker er jo vant til at råde mig og andre i, hvordan man får den bedst mulige film ud af det,« siger han.

Inkompetent kritik
Lasse Spang Olsen retter sig op og lægger armene over kors.
»Derudover synes jeg, det er mærkeligt, at de ikke kom med kritikken, da de så manuskriptet. I en film som Jolly Roger, der er så teknisk og med så mange computertricks, er alting nødt til at være skrevet ned til mindste detalje. Det manuskript har ligget klar i to et halvt år. De har gennemtæsket det, det er blevet analyseret i hoved og røv, og filmen følger manuskriptet fuldstændigt ordret,« siger Lasse Spang Olsen.
– De to konsulenter hævder, at der ikke er blevet taget højde for deres kritik i det endelige produkt. Hvad siger du til det?
»Det er jo grotesk. Jeg har to breve fra Thomas Danielsson. I det første har han ti punkter, som jeg skal rette. Tre uger senere sender han et brev til med ti nye punkter, der direkte modsiger det første brevs ti punkter. Enten er det fordi, manden ikke kan huske, hvad han lavet for tre uger siden, eller også er han dybt skizofren.«
»Ikke desto mindre bliver man jo nødt til at tage ham alvorligt, hvad jeg også har gjort. Der var ét hovedpunkt, og det var, at hovedpersonen (Lula, red.), der er en pige på seks år, skulle være mulat. For så ville filmen komme til at handle om racisme, mente han. Men jeg synes helt ærligt ikke, at en film kommer til at handle om racisme, bare fordi hovedpersonen er mulat. Hvert sjette barn i Danmark er mulat i dag, så jeg kan virkelig ikke se, hvordan det kunne få filmen til at handle om racisme. Der var andre punkter, der var mere relevante, og dem ændrede jeg selvfølgelig alle sammen.«
»Thomas Danielsson virkede i det hele taget ekstremt inkompetent. Når man laver en film, er man jo nødt til at følge tidsplanen, især når man skal have en mand som Kim Bodnia med, der jo er en travl mand. Og når han har spist sig tyk, fordi det står i rollen, og der er givet grønt lys, så bliver han da irriteret, når vi ikke går i gang. Så sagde Thomas Danielsson i ramme alvor, at der da findes masser af tykke skuespillere i Danmark, og at vi da bare kunne finde en anden. Han nævnede for eksempel Sten Springborg. Det er jo helt groteskt. Når man siger sådan noget, så kender man så lidt til dansk film, at det er skræmmende.«

Danmarks penge
»En film-konsulents rolle er at støtte den film, der bliver lavet. Her råder han jo direkte folk til ikke at se den. Manden har jo selv anbefalet, at der skulle sættes penge i filmen.«
»Problemet er jo bare, at de penge ikke er hans egne, men den danske befolknings penge. Det er immervæk 7,5 millioner kroner, der er blevet brugt på projektet. Og hvis han ikke mener, at der burde være brugt penge på Jolly Roger, så kan det ikke være rigtigt, at han sidder derinde på anden periode og ikke er i stand til at vurdere ud fra et manuskript, om det er egnet til filmatisering eller ej, for det er det, der er hans arbejde. Så må han komme med sin kritik noget før,« siger Lasse Spang Olsen.