Læsetid: 3 min.

Morderne er iblandt os

Morderne er iblandt osDen uhyggeligt aktuelle tv-serie ’Den serbiske dansker’ kløjs i sine ambitioner og smører for tykt på
22. oktober 2001

Tv-krimi
Leif Davidsens historie fra 1996 om den serbisk fødte, men dansk opvoksede lejemorder-Vuk, der spreder panik og død i den danske andedam, er en af den slags profetier, der forlenes med en kun alt for stærk relevans af højaktuelle begivenheder. Som det nævnes til slut i serien drejer det sig til syvende og sidst om bekæmpelse af international terrorisme – og seriens pointe er da, at kampen mod den verdensomspændende terrorisme er et alt for vigtigt og farligt spørgsmål til, at det kan overlades til det lokale sikkerhedspoliti. For her tænker man mere i magtintriger og mandskabsforøgelse end i at redde menneskeliv.
Det er det politibureaukratiske magtapparat, der overtager styringen af morderjagten – med en menneskefjendsk kynisme, som i virkeligheden er stærkt beslægtet med de kræfter, som dirigerer Dejan Cukic’s lejemorder Vuk, som skal udføre attentatet på den iranske forfatterinde Sara Satanda, inviteret til Danmark med en Fatwa hængende over hovedet. Så da Vuk til sidst selv må lade livet, fordi han har vist en utiladelig menneskelighed ved at skåne Philip Zandéns rare psykolog, er det ikke tilfældigt, at han i dødsøjeblikket citerer Kafka: »Som en hund ...« – ord hentet fra slutningen af Processen.

Den fatale boomerang
Det har altså ikke været nok for seriens skaber, Jacob Grønlykke, at lave en regulær, underholdende spændingshistorie ud af Davidsens roman – serien sigter mod noget meget mere skæbnesvangert. Den vil skildre fortabte figurer fanget som hjælpeløse brikker i et større spil, hvor sammensværgelse og bedrag er de styrende elementer.
Ved evighedens dekorative strandbred sidder de to edderkopper Jesper Christensen og Solbjørg Højfeldt og trækker i de tråde, der langsomt, men sikkert kvæler alt, hvad der kan stå i vejen for deres ambitioner.
Men det er titelfiguren, der er seriens mest interessante skikkelse, fordi han personificerer den revanchistiske terrorisme, der som en boomerang slår tilbage i hovedet på de såkaldte sejrherrer i vore dages krige. For kan man bekæmpe patriotisme (eller fundamentalisme) med sikkerhedspoliti og våben? Bliver dette ikke åndens diabolske sejr over materien?
Dejan Cukic spiller Vuk som en forpint hævner, der kun kan forløse sin aggression gennem mord og i øvrigt sover dårligt om natten. Han ender desværre mest som en melodrama-skurk, fordi Cukic – efter den imposante introduktion – fastholder den fedt understregende, dæmonisk truende spillestil, der også hæmmer mange af de øvrige præstationer.
Problemet er, at al denne skuespillermarkering her er overflødig og til tider nærmet ufrivillig komisk, fordi Jacob Grønlykke smører så utroligt tykt på i sit billedsprog: Grønligt og blåligt tintede belysninger og vidvinkelsfortegnede perspektiver skal understrege uhyggen, klip og kameravinkler vil mystificere og forurolige og den påklistrede underlægningsmusik (ofte dyster rock) bliver et ekstra manende lag.

En million reklamedollar
Resultatet er en tv-serie, hvis virtuose billeder ligner en hel million reklamedollar, men sjældent udtrykker meget andet end perfektionistisk kulde. Og samtidig en serie, der vil have os til at gyse ved tanken om de terroristiske tilbageslag fra krige, vi tror er vundet af ’de gode’.
Denne sidste intention kunne nok inspirere til en autentisk gyser – og en hård nyser i hovedet på vores selvbehagelighed. Men Den serbiske dansker er for udvendigt effektsøgende og selvsmagende patetisk til at fungere på det plan.

*Den serbiske dansker. Afsnit 2-3. Instruktion: Jacob Grønlykke. Manuskript: Thomas Borgstrøm og Jacob Grønlykke frit efter Leif Davidsens roman (DR 1, søndag 14. okt. og søndag 21. okt.)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu