Læsetid: 6 min.

Selv på den højeste trone

Baskiske Fernando Savater og englænderen Alain de Botton serverer filosofi til aftenkaffen
12. oktober 2001

(2. sektion)

Filosofi
De såkaldte kaffebordsbøger har efterhånden etableret sig som manifestationer af opsvinget i de danske stuer. Som livsverdenslige eksempler på, at vi altså har fået det bedre. Der er blevet tid og overskud til æstetik i middelklassen: Bøger på stueborde i stort og kulørt format om gerne danske kunstnere. Eller det måske ultimative værk i genren: Den lidt flabede, men mægtigt charmerende tv-kok Jamie Olivers Det bar’ mad, som ligger midt i hjemmet som en fantastisk syntese mellem fjernsynet foran stuebordet og elementkøkkenet ude bagved, hvor der ikke bedrives madlavning, men gastronomi. Og det er kunst.
Fernando Savaters På ryggen af en tiger og Alain de Bottons Filosofiens trøst er også en slags kaffebordsbøger. De bidrager til samtalen i stuen med ord kombineret så behændigt i sætninger, at det bliver til citater som Bertrand Russells klassiker: »Den omstændighed, at hvert menneske har en mor, bør ikke forlede os til at tro, at hele menneskeheden også har en mor.«
Eller Montaigne:»Selv på den højeste trone i verden sidder vi trods alt kun på vores røv.«
Men Montaignes ord resumerer for en overordnet betragtning de to bøgers svaghed. De henviser til filosofiske hovedværker og antyder grundlæggende paradokser, men ender som regel i almindelige banaliteter. Som for at forsikre, at der ikke findes en tanke i verden, der ikke kan reduceres til et tip for forbedring af borgerlig livsførsel eller til en pointe i en kronik i et regionalt dagblad.

Fornuften er universel
Den i Madrid bosatte baskiske filosofiprofessor Fernando Savater har tidligere udgivet en underholdende roman ved navn Tvivlens have. Der er en fiktiv brevveksling mellem en fransk adelsdame og den aldrende Voltaire, hvis oplysningstænkning er et ideal for Savater. Fornuften er fælles for alle mennesker, og filosofi er arbejde med fornuftens metode, som i søgen efter sandheden bringer os ’tættere på det virkelige.’ Som han skriver i På ryggen af en tiger: »kan man tale om fornuftens grundlæggende universalitet, som store filosoffer som Platon og Descartes altid har insisteret på.«
På ryggen af en tiger er ikke en roman, men tværtimod en pædagogisk formidling af filosofiske undersøgelser af et ikke ubetydeligt sagområde, der defineres af bogens undertitel: Om livets store spørgsmål. Savater indleder med at spørge til filosofiens berettigelse, fortsætter med kapitler om døden, fornuften, jeg’et, universet, friheden osv., inden han kommer til spørgsmålet om tiden. Hvert kapitel diskuterer de store spørgsmål ved at sætte forskellige filosofiske positioner over for hinanden: Platons lære om sandheden over for moderne skepticisme, determinisme over for Sartres tanke om mennesket som fordømt til frihed. Osv.
De filosofiske positioner illustreres flittigt med passager skrevet af skønlitterære forfattere eller med Savaters private oplevelser.
Indimellem bryder han selv ind og foreslår en definition af mennesket, som det dyr, der har evnen til at være utilfreds. Eller med samtidsbetragtninger, der desværre ikke fortolker de præsenterede tanker meningsfuldt, men snarere devaluerer dem som anledninger til trivialiteter som: »De moderne massesamfund har en tendens til at gøre relationerne mellem mennesker mere upersonlige, fortravlede og bureaukratiske, eller sagt på en måde, mere ’kolde’, hvis man sammenligner med den umiddelbare ’varme’ i de traditionelle samfund.«
Savater henviser til Aristoteles, der bestemte filosofiens udgangspunkt som en undren over det selvfølgelige. Men i Savaters bog udlægges resultaterne af denne undren som en række selvfølgeligheder, der er slået fast en gang for alle. Filosofien omtales i bestemt ental som én sammenhængende institution.
Bogen efterlader det indtryk, at Spinoza, Platon, Sartre, Augustin, Hegel og Heraklit har siddet omkring det samme bord på samme tid
og diskuteret ’livets store spørgsmål’, og Savater som mødets referent har nedfældet aftenens civiliserede udveksling af synspunkter i På ryggen af en tiger.
I sidste kapitel nævner Savater selv fire ting »som en god filosofilærer aldrig bør skjule for sine elever«. Den første er, »at der ikke findes ’én filosofi’, men ’filosofier’ og frem for alt ’det at filosofere.’« Man kunne naturligvis lave en nem dekonstruktion og påpege en metodologisk inkonsekvens. Men i en meget positiv fortolkning kunne man også forestille sig, at Savater som en anden dialogisk Sokrates forsøgte at invitere læseren til at erkende bogens begrænsning som den første undrende handling. Og at Savater måske dermed ville antyde det samme som Wittgenstein, der mod slutningen af Tractatus sammenligner sin egen bog med en stige, som læseren kan stige op ad og derefter smide bort. Med Wittgensteins ord: »Mine sætninger er meningsløse på den måde, at den, som forstår mig, til sidst erkender, at de er meningsløse.«

Huskesedler
Filosofiens trøst af den engelske forfatter Alain de Botton er ikke en introduktion til ’filosofi’ i almindelighed. Bogen er inddelt i seks kapitler om seks filosoffers værk og liv som trøst i seks specifikke situationer: Platon, når man er upopulær, Epikur, når man ikke har penge nok, Seneca, når man er frustreret, Montaigne i utilstrækkelige stunder, Schopenhauer som lindring mod hjertesorg og endelig Nietzsche som trøst, når man har vanskeligheder.
Kapitlerne ligner tv-montager: Der er kunstværker afbildende de omtalte tænkere, fotografier af unge mennesker og flyvemaskiner og pædagogiske grafer til parodisk forklaring af proportionaliteten mellem penge og lykke. Det skrevne springer mellem personlige anekdoter fra Bottons tilværelse, lettilgængelige filosofiske fortolkninger og underholdende levnedsbeskrivelser.
Botton har i modsætning til Savater forskudt sit filosofiske udgangspunkt til en ikke-filosofisk kontekst, og han har udvalgt filosoffer, der fastholder tænkning som en relation mellem det personlige og fornuften. Og som ved at investere hverdagslige overvejelser eksplicit og implicit kritiserer forestillingen om den universaliserede fornufts monopol på ’filosofi’. Botton gentager i populariseret form sine forbilleders metode, når han starter med at fortælle om sin personlige krise med en impotenserfaring og erklærer, at det »næppe havde været muligt at overvinde«, hvis ikke Botton »var stødt på det fireogtyvende kapitel af Montaignes essays.« Eller når Botton indleder sit kapitel om Epikur med at berette, hvorledes han flanerende i Londons antikvariater stødte på et nummer af kvartalsmagasinet Epicurean Life om hoteller, jagt og restauranter.
Botton udnytter den personlige prægning til at fortælle sporadisk informative historier om f.eks. Schopenhauers liv i Frankfurt og Montaignes turné i Europa.
Men det vedkommende personlige fungerer uheldigvis temmeligt som bro til det ligegyldigt private. Andre steder ender det i psykologiske skolemesterråd som konklusionen på kapitlet om Schopenhauer: »Vi må, ind imellem de perioder, hvor vi graver i mørket, forsøge altid at forvandle vores tårer til viden.« Eller husråd, der for en dansker minder om dårlige forsøg på at kopiere Piet
Heins Gruk :»Ikke alt, der får os til at have det bedre, er godt for os.« Det bør tilføjes, at bogens tilsigtet ironiske passager virker nærmest latterlige i mangel på komik. Så medmindre man står i bekneb for citater til festtaler eller savner indblik i banalitetens natur, er det svært at se det fortrøstningsfulde Filosofien som trøst.
Det gælder for såvel Botton som Savater, at de refererer og citerer vidt og lærd og bredt, men begge forbeholder sig retten til at drage konklusioner, der lander tanken sikkert i sofaen omkring kaffebordet. Og for at citere en forfatter med speciale i iagttagelse af selvbedrag, som ikke citeres i de to bøger, Gustave Flaubert: »Den menneskelige dumhed består i trangen til at konkludere.«

*Fernando Savater: På ryggen af en tiger – om livets spørgsmål. Oversat af Annette Rosenlund. 293 s. 298 kr. Forum

*Alain de Botton: Filosofiens trøst. Oversat af Pia Juul. 270 s. 275 kr. Tiderne Skifter. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu