Læsetid: 3 min.

En pengemaskine, hvor du også betaler for maskinen

Mike Tysons og Brian Nielsens millionhonorarer skal hentes hjem via tv-salg efter det såkaldte pay-per-view princip. En system som kampen skal prøve at introducere for alvor i Danmark
12. oktober 2001

(2. sektion)

Betalingen
Det koster 500 kr. at se ’Brian klaske Tyson’, som der står på TDC’s (Teledanmarks) hjemmeside. Og nej, det er ikke en billet ved ringside, man betaler for – de koster mellem 1.000 og 3.500 kr. stykket – men i stedet adgang til kampen via kabel-tv eller parabol og en såkaldt Selectorboks, så man kan se kampen på sit tv hjemme i stuen. Det hedder pay-per-view efter princippet om, at man betaler for det, man ser.
Det er TV3’s moderkanal, Viasat, der har rettighederne til Brian-Tyson-kampen i Norden, mens amerikanske Showtime kan sælge til resten af verden. I Danmark har små 150.000 seere anskaffet sig en Selectorboks og er derfor potentielle kunder til kampen. TDC og forhandlere af Selectorboksen meddeler til Ritzau, at salget lige nu går strygende – faktisk har de svært ved at følge med efterspørgslen, og flere steder er boksen simpelthen udsolgt.
I hele Norden nærmer tallet sig 500.000. Til sammenligning regner Showtime med, at 100 mio. mennesker verden over vil tune ind på kampen.
Viasat har angiveligt betalt 15 mio. kr. for de nordiske tv-rettigheder, og til en stykpris på 500 kr., skal mere end 35.000 mennesker bestille kampen for at få regnestykket til at gå op.
Det er altså store beløb, det handler om – og muligvis endnu et forsøg på for alvor at introducere pay-per-view i Danmark.
Viasat forventer desuden, at mange mennesker, som ikke har kunnet få en Selectorboks, vælger at besøge det lokale værtshus eller en café for at se kampen. Men da ikke alle værtshusejere har betalt de 350 kr., som Viasat kræver for hver kunde, værtshusejerne forventer vil frekventere deres bar, så vil en styrke på 50 mand patruljere landet og holde øje med ulovlige visninger af boksekampen.
»Hvis man ikke betaler for hver enkelt person, der sidder og ser kampen, svarer det til tyveri,« siger Viasats informationschef, Niels Jørgen Langklilde til Ritzau.

For lille et marked
Pay-per-view er et velkendt fænomen i ikke mindst England og USA, hvor millioner af seere har mulighed for at købe sig til f.eks. film og store sportsbegivenheder. Men i Danmark er per-per-view stadig ikke særligt udbredt. Det første pay-per-view-tilbud i Danmarkshistorien var paradoksalt nok også en boksekamp med Super-Brian i en hovedrolle, nemlig opgøret i ’97 mellem den danske bokser og den afdankede, amerikanske eks-mester Larry Holmes. Dengang var prisen 250 kr. for at kigge med.
At pay-per-view ikke rigtig har kunnet slå igennem herhjemme skyldes ifølge Henrik Søndergaard fra Institut for Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet, at priserne i Danmark er for høje og markedet for lille.
»I f.eks. USA og England er mulighederne for at opkøbe rettigheder til de store begivenheder større, fordi kundeunderlaget er større,« siger han. »Vi er fem millioner mennesker i Danmark, i England er de 55 mio. og i USA flere hundrede millioner.«
Derfor har de engelske og amerikanske kabeloperatører flere penge til at købe rettigheder til de store fodboldkampe, film og boksekampe – og sælge programmerne billigt videre til seerne – hvor det i Danmark er forbeholdt de licens- eller reklamefinansierede kanaler.
»De kommercielle tv-kanaler prøver at flytte vores tv-brug væk fra det næsten gratis – licens- og reklame-kanaler – og over til betalings-tvÇ hvor man lægger kroner og øre på bordet,« siger Henrik Søndergaard.
»Der kommer hele tiden flere kommercielle tv-kanaler, men ikke flere tv-seere eller et større reklamebudget. I Danmark har de ikke mulighed for at erhverve de eksklusive rettigheder, og folk vil kun betale, hvis alle andre er udelukket fra at se det samme. Pay-per-view er hovedsageligt for de mest tv-hungrende og for dem, som ikke kan få deres specialinteresser dækket ved almindelig tv-brug.«q

Mere på www.viasat.dk og www.oncable.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu