Læsetid: 1 min.

Pressekort

19. oktober 2001


(2. sektion)

*Hul i pengekassen De danske dagblade har mistet over en halv milliard af sine sparepenge på kun tre år. Det fremgår af en brancheanalyse foretaget af Deloitte & Touche for Danske Dagblades Forening (DDF) på basis af bladhusenes regnskaber. Egenkapitalen er svundet ind med i alt 600 millioner kr., hvilket svarer til en nedgang på 22 procent.
Den indskrænkede finansielle stødpude øger sårbarheden over for konkurrencen fra nye medier og lavkonjunktur, der i øjeblikket hærger globalt med en betydelig annonceafmatning til følge, men formanden for DDF, Per Lyngby, understreger, at dagbladsbranchen fortsat er meget stærkt konsolideret i forhold til mange andre virksomheder og brancher. Han siger, at den smuldrende egenkapital skyldes investeringer i fremtiden.Børsen

*Ophavsrettigheder Journalisters rettigheder til stof, der formidles via Internet, blev i sidste uge cementeret af selveste
USA’s Højesteret, da freelancefotografen Jerry Greenberg fik rettens ord for, at National Geographic handlede ulovligt, da magasinet udsendte en cd-rom med fotografens materiale – uden hans accept.
Dommen anses for at være en betydelig anerkendelse af freelanceres rettigheder, og National Geographic skal nu betale fotografen for anvendelsen.
Greenbergs billeder blev oprindelig, med hans tilladelse, anvendt på en cd-rom. Senere udgav National Geographic cd-
rom’en i en ganske anden udgave, med flere fotos, musik og annoncer. Retten afgjorde, at den nye udgave var så forskellig fra første udgave, at der var tale om et helt nyt produkt.
Journalistforbundet.dk

*MetroXpress Der er kul på Metro og metroXpress i Norden, hvor udgiverselskabet Metro International S.A.’s gratisaviser har opnået placeringen som den mest læste avis.
Ifølge Gallup havde metroXpress, som er den københavnske udgave, en daglig læserskare på 237.000 i ugerne efter lanceringen af gratisavisen i begyndelsen af september. Og dermed var avisen den mest læste i det storkøbenhavnske område blandt de 15-29-årige læsere.
En samtidig undersøgelse viser, at Metro har 220.000 læsere i Helsinki i Finland. Dermed er den samlede nordiske læserskare oppe på 1,6 mio. i Stockholm, Malmö, Gøteborg, Helsinki og København.RB-Børsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her