Læsetid: 3 min.

Satire er vores pligt

Selv i de værste tider har folk brug for satire, mener John Krewson, redaktør og skribent på den amerikanske, satiriske webavis theonion.com, der efter terrorangrebet har haft dobbelt så mange læsere som normalt
5. oktober 2001

(2. sektion)

Nyhedssatire
»Flykaprere overrasket over at ende i helvede,« lyder overskriften på artiklen – et interview med tre af selvmordspiloterne fra den 11. september. I selve interviewet, foretaget i helvede, står der bl.a.:
»’Jeg blev lovet, at jeg skulle være i paradis for evigt med 67 jomfruer som serverede honningkager for mig, hvis bare jeg ville styre flyet ind i et af tvillingetårnene,’ sagde Mohammad Atta, en af kaprerne af American Airlines Flight 11, mens han forsøgte at brække hvepse, gedehamse og gløder op fra sin inficerede mave. ’Men i stedet bliver jeg madet med forræderes kogende ekskrementer af onde, grinende djævle. Er det min belønning for at ødelægge fjenderne af min tro?’ Attas ord blev herefter forvandlet til gennemtrængende hyl, da en tvetunget dæmon med stødtænder prikkede hul på hans øjenæbler og drak den væske, der løb ned ad hans ansigt. Kilder i helvede beretter videre, at...«
Historien er en af mange på den amerikanske webavis theonion.com, som ugentligt beskriver udviklingen i USA og resten af verden i satirisk form. Andre artikler bærer overskrifter som »USA vil besejre, hvem det end er, vi er i krig med«, »Knuseri (hugging, red.) stiger med 79.000 procent« osv. osv. John Krewson, som er skribent og redaktør på The Onion, var naturligvis rystet, da han fra taget på redaktionen i New York kunne se World Trade Center styrte i grus.
»Det var forfærdeligt, men vi overvejede ikke på noget tidspunkt, om vi skulle undlade at beskrive begivenheden satirisk. Kun hvordan vi skulle gribe det an, og hvilke vinkler vi kunne lægge på det,« siger John Krewson til Information.
»Vi er generelt hele tiden opmærksomme på, at vi ikke kan lave vitser på bekostning af folk, der har det dårligt. Politisk og samfundsmæssig satire er snarere en kommentar end en vits. Derfor kan folk godt trække på smilebåndet. Det er også meningen med satiren.«

Læsertallene for theonion er i ugen efter den 11. september blevet fordoblet på trods af situationens alvor. Normalt har hjemmesiden 1,5 millioner hits om ugen.
Stigningen viser ifølge Krewson, at behovet for satire vil være der, næsten uanset hvad der sker af forfærdelige ting.
»Folk har behov for satire, ikke mindst i sådan en situation som denne. Og hvis man er selvhøjtidelig nok til at kalde sig en satireskribent, så har man også en pligt til at gøre det. Det er vores pligt at være onde så at sige, for satiren sætter ting på spidsen, og det er et godt grundlag for dialog,« siger Krewson.
– Men er der ingen grænser her? Hvad nu hvis der falder en atombombe over Los Angeles...
»Altså, det vil jeg helst ikke spekulere i. Vi kan jo ikke forestille os noget værre og mere forfærdeligt end World Trade Center lige nu, men jeg vil sige, at næsten lige meget hvad der sker, så bør man lave satire på det.«

For John Krewson er det afgørende, hvordan man gør det. Og om man gør det elegant nok. En balance, som de fleste vil synes, lykkes godt, hvis de tager et kig på hjemmesiden.
»Vi er onde med en pointe. Vi er ikke respektløse over for dem, der er blevet ramt af tragedien,« siger Krewson og tilføjer: »måske lige med undtagelse af historien med flykaprerne.«
I modsætning til de deciderede satiriske aviser som theonion.com, så har alle satiriske underholdningsprogrammer på tv endnu ikke lavet galgenhumor på terrorangrebet. Desuden er de satiriske tegninger nærmest forsvundet ud af både amerikanske og europæiske aviser.
Det finder John Krewson imidlertid ret naturligt.
»New York Times eller Washington Post bør være helt seriøse omkring dette emne. Det er de også, og det er Information vel også? Folk, der besøger vores hjemmeside eller køber en papirkopi af avisen, gør det, fordi de opsøger satiren. Fordi de vil have den. Man kan ikke være sikker på, at alle læsere af en almindelig avis er modtagelige for satire. Og når der er tale om så stor en tragedie som den 11. september, så kan jeg godt forstå, at de ikke tager chancen.«

FAKTA
The Onion er en satirisk ugeavis, som både kan fås på print over hele USA og læses på Internettet. Den har kontorer i New York, Chicago, Milwaukee og Madison, og virksomheden omfatter også bogudgivelser og salg af merchandise. 33-årige
John Krewson har gennem de seneste ti år været blandt de faste ankermænd på avisen, der kan findes på Internettet: www.theonion.com

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her