Læsetid: 2 min.

Det tunge skyts

’Den serbiske dansker’ lægger uheldssvangert i kakkelovnen
1. oktober 2001

Krimiserie
Det første afsnit af Den serbiske dansker giver hovedindtrykket af en krimiserie, som gør sig voldsom umage – på alle fronter. Denne tredækker frit efter Leif Davidsens spændingsroman vil gerne fra starten være manende seriøs og ildevarslende anderledes. Men især vil den ikke i sit billedsprog ligne mellemproportionalen af succeser som Taxa og Rejseholdet.
De visuelle ambitioner rækker så vidt, at første afsnits stjerne bliver fotografen Nicolai Brüel (søn af Dirk Brüel), der skaber udsøgte skilderier med sin raffinerede og konsekvente grå-sorte lyssætning og sin regn af udspekulerede totalkompositioner. Det bringer unægtelig ikke én tættere på personerne – pointen er snarere at anbringe dem i et isnende emotionelt isolationsfængsel. Men djævelsk flot og anderledes ser det jo ud, trods et sporadisk præg af reklamefilms-smartness.

Farlig revanchist
Selve historien synes mere ordinær. Vi færdes i hvert fald foreløbig i en skabelonpræget verden af idealistiske journalister, hårdhudede chefredaktører, kyniske sikkerhedsagenter, spegede politikere, forråede attentatmænd og bløde mandlige psykologer.
En Fatwa-ramt iransk forfatterindes planlagte københavner-besøg udgør første afsnits dramatiske omdrejningspunkt, med åbenbar inspiration fra Salman Rushdie-besøget. Caroline, en idealistisk kulturredaktør på Dagbladet (=Politiken), arbejder ihærdigt for sagen trods tilstundende ferie, men opportunistiske kræfter vil det anderledes.
Unægtelig lidt københavner-trivielt i sammenligning med den tilværelse i dødens umiddelbare nærhed, som den serbiske soldat og indædte revanchist Vuk fører i sit udbombede fædreland. Da den sprængfarlige Vuk viser sig at være identisk med den freelance-journalist, som en sen nattetime ringer til Caroline og præsenterer sig som Kjeld Hansen, skabes det eneste reelle gys indtil nu. For Dejan Cukics lejemorder har en indestængt trods og ydre styrke, der bestemt udgør en reel trussel – både som den dansktalende Kjeld Hansen og den fanatiske lejemorder Vuk.
Måske vil serien sidestille to former for idealisme – Carolines kulturelle kamp og Vuks nationale enmands-krig. Det er for tidligt at sige. Ligesom det er for tidligt at afsige dom over et indædt ambitiøst projekt, der netop har vundet Prix Italia og i hvert fald ikke rent formelt går efter de nemme løsninger.

*Den serbiske dansker. Instruktion: Jacob Grønlykke. Manuskript: Thomas Borgström og Jacob Grønlykke efter roman af Leif Davidsen.
(1. afsnit af tv-serie på DR 1)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu