Læsetid: 2 min.

Verdenskunst til Danmark

Ved at vælge Zaha Hadids konkurrenceforslag til Ordrupgaards udvidelse, får vi et internationalt arkitektonisk valfartssted i Charlottenlund
31. oktober 2001

Museumsbyggeri
Alverdens museer formerer sig ved knopskydning – den nye fløj, pyramiden, kælderen under den store plads, alt leger arkitekterne med for at skabe mere rum til samlinger, udstillinger, cafeer og shops. Således også i Danmark, hvor Statens Museum i lange tider lukkes for at genopstå som en udvidelse, der aldrig bliver en udvidelse. Andetsteds i landet har man i de senere år set flere vellykkede om- og tilbygninger, kultiverede og renfærdige som det bedste i dansk byggeskik: Henning Larsen lagde en ædelsten af en kube ind i det materialeprangende Glyptotek, Niels Frithiof Truelsen har forsynet Silkeborg Kunstmuseum med en række sale, der viderebringer det bedste fra Faaborg Museum og den anden danske nyklassicisme mens Johannes Larsens museum i Kerteminde er blevet følsomt udvidet af Poul Ingemann.
Med udfaldet af arkitektkonkurrencen på Ordrupgaard er man gået en helt anden vej: Dommerkomiteen har satset stort, som da man engang i enevældens tid inviterede N.H. Jardin til at bygge Frederikskirke og lod Saly sætte Frederik V på sit evige ridt imellem Amalienborgs palæer.
Et visionært projekt af Zaha Hadid vil folde sig ud som en organisme i Ordrupgaards Have, i modsætning til de fleste af de andre projekter, der arbejder med en decideret tilbygning i en stil, der minder om museets eksisterende bygninger. Man kunne her frygte, at de oprindelige bygninger ville synke i knæ ved siden af ’mere af det samme’. MVRDV fra Holland havde dog en helt anden løsning, hvor man gravede alle de nye sale og rum ned, og lod træerne vokse videre.

Søstjerne
Når Zaha Hadids Ordrupgaard-søstjerne, lagt over et spil kinesiske pinde, engang bliver en realitet på Vilvordevej i Charlottenlund, vil Danmark få et modstykke til Libeskinds jødiske museum i Berlin eller Frank Gehrys Bilbao-Guggenheim, omend i meget mindre skala. Man vil få en skulpturel bygning, et levende og organisk sæt af særudstillingslokaler, den evige café og et multirum, som museet så må fylde med noget virkelig meningsfyldt. Arkitekturinteresserede fra hele verden vil sikkert med tiden valfarte til Danmark for at se Zaha Hadids bevægede bygningslandskab gentage niveauforskellene i Ordrupgaards have. Forhåbentlig vil huset også egne sig til at hænge billeder op i.
Problemet ved en udvidelse af Ordrupgaard, som længe har været under opsejling, er den begrænsede udstrækning af det, der er blevet tilbage af parken omkring etatsråd Wilhelm Hansens bygninger. Det er tidligere ombygningsplaner strandet på, men det har også været højst uholdbart i tide og utide at skulle flytte sarte pasteller af Manet og impressionisterne, når særudstillingerne krævede deres plads. Tiden vil så vise, om de store udstillingers tid ikke nærmer sig sin ende, når forsikringskrav kan gøre det økonomisk umuligt at blive ved at samle billeder fra private og offentlige samlinger over hele kloden.
På Ordrupgaard kan man se alle deltagende konkurrenceprojekter. Foruden Zaha Hadid drejer det sig om Dominique Perrault Architecte, Paris, Fogh & Følner Arkitektfirma, Henning Larsens Tegnestude og Bruun & Clemmentsen, alle fra København samt MVRDV, Rotterdam og Architekten von Gerkan, Marg und Partner, Hamburg.

*Arkitekturprojekter. Ordrupgaard, Vilvordevej 110. Charlottenlund. Til 18. nov. Ti.-sø. 13-17

*Se Christian Madsbjergs introduktion til Zaha Hadids bygningskunst på www.information.dk under Arkiv

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her