Læsetid: 3 min.

Vulkansk tvekamp

Renset for klicheer var Sorella Englunds heks farlig ud i det mindste fingerled – og grusomt beslægtet med Nikolaj Hübbes James
27. oktober 2001

Ballet
Bournonville er Den Kongelige Ballets forpligtelse. Længe har det været en træls pligt for nye dansere at sætte sig ind i hans hundesvære lethed og selv en hjerteknuser som Napoli har virket forceret og usammenhængende. Tvivlen begyndte at snige sig ind – havde teatret fuldstændig mistet evnen til at fortrylle os med dansk dansegeni?
Ingen, der torsdag aften overværede den nye indstudering af Sylfiden var i tvivl om, at de rette dansere og den rette instruktion kan tage vejret fra os og fylde os med taknemmelighed. At få lov til at opleve Sorella Englunds heks, Madge, spænde sine kræfter op mod Nikolaj Hübbes er Bournonville-kunst, som man kun oplever det få gange i sin levetid. De har begge fyldt disse roller til randen tidligere, men den kamp på liv og død de gennemførte i denne forestilling har aldrig været så jævnbyrdig og så ødelæggende.
Hübbes James og Sorellas Madge er to stykker af det samme, vilde temperament – bundet til hinanden som et fortabt par hos Goya. I det sekund, deres blikke mødes, er helvede løs – og vi ved, at en af dem må bukke under. Aldrig har dette par været hinanden så jævnbyrdige, og aldrig har deres kamp været så eksistentiel. Der er ikke et gran af teaterkonvention i Sorella Englunds livsfarlige, misantropiske og stærke udskud, der sætter den skotske idyl på den anden ende, imens James er ’bewitched, bothered and bewildered’ af Silja Schandorffs Sylfide, der lånte gløder fra de to flammende antagonister.

Tvekamp
Man har nok lov at antage, at Arne Willumsens andel i iscenesættelsen har noget af æren for det vulkanske drama, der med ét kom til live på scenen. Historien fortaltes med temperamentsfuld overbevisning, og et heftigt, musikalsk tempo gav forestillingen en livsalig drive, som Hübbe fraserede overlegent i andenaktens kortvarige kærlighedsrus i skoven blandt de forunderlige sylfider. Nede på jorden, hvor de af Madge så inderligt foragtede pæne mennesker færdes som små søde karusselheste i kilt, fornøjede Tina Højlund os som Effy og Jean-Lucien Massot skød denne charmerende papegøje, godt hjulpet på vej af de dæmoniske, kælne heksefingre.
Men det var Hübbes og Sorella Englunds tvekamp, der vil blive stående i erindringen som noget enestående i den danske ballethistorie. Anede man en smertefuld erkendelse hos heksen, da hun efter triumfen over den bjergtagne elsker ser sin fremtid uden modstanderen som tom og ligegyldig? Havde hendes liv kun en pointe i striden med James? Var deres historie en forkvaklet kærlighedsstrid eller en ødipal tragedie? Der var en nuance i heksens jubel som man må digte videre på, efter man har set elskeren dødeligt såret af hendes forbandelse. Sådan skal man have det med en ægte klassiker: Lykkelig ved at have set dramaet blive til for sine øjne, nytænkt og oplyst i hver en bevægelse, hvert et øjekast og med en rest af det uforklarlige.

Vinger
Det vil ikke være retfærdigt at vurdere Anna Lærkesens nye ballet Vinger på baggrund af Heksens hævn. Det første indtryk af en spæd ynde og en indtagende musikalitet, kønt formidlet af Gudrun Bojesen og tre veldansende par blegner noget i skinnet fra den efterfølgende Sylfiden. Anna Lærkesen har denne gang valgt at parafrasere Johann Sebastian Bach, og gør det med lethed og varme, og man glædes over at hun igen får lov til at koreografere for Den Kongelige Ballet. Men man kunne ønske, at hun engang lod os komme ind i de mørke dybder i sindet, som var blandt hendes egne Sylfide-kendetegn. Som danser lod hun os ane afgrund i temperamentet, som koreograf slipper hun aldrig dæmonerne løs.

*Anna Lærkesen: Vinger. Musik: Johann Sebastian Bach. August Bournonville: Sylfiden. Ny-iscenesættelse ved Dinna Bjørn, Anne Marie Wessel Schlüter og Arne Willumsen. Det Kongelige Teater

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu