(2. sektion)
Designerværdier
Det er langtfra ualmindeligt, at unge mænd stopper med at dyrke en eller anden sport, så såre de har fået anskaffet sig det nødvendige udstyr. At købe alle de lækre designede ting, der hører sig til, hvis man klatrer på klatrevæge, cykler cykelløb eller spiller bordtennis, er med andre ord hovedøvelsen for mange, det væsentligste, hvis man skal dyrke en ny sportsgren. Dumt og absurd, vil nogle mene, men ikke desto mindre tilfældet hvis man gør sig den ulejlighed, at kigge efter rundt omkring i det danske sportslandskab. Det samme gør sig gældende for den samme gruppe mennesker, når de skal på farten. Og det mest ekstreme af dette designede udstyr, der har med rejsen at gøre, har Dansk Design Center nu udstillet. Udstillingen, der hedder made to move, er et forsøg på at vise, hvor stor en rolle design spiller i forbindelse med, at vi bevæger os rundt på kloden, men samtidig hvor stor en rolle design er endt med at spille i vores liv.
Design muliggør en lang række nye rejseformer og er på mange måder med til at forme den måde vi rejser på, mener udstillingens skabere. Dette perspektiv anskueliggøres i en række forskellige temaer fra bevægelsens verden: Den ekstreme sport, hvor udstyret dels har til formål at se liret ud, dels også skal kunne klare ganske afsindige påvirkninger fra vind og vand. Eller for den rumrejsende, hvor selv de sølvposer, man har tørret hakkekød i, ligner noget, der kunne være købt i Tokyos ungdomskvarter. Her har design til formål at komprimere og gøre ganske ekstreme ting tilgængeligt og muligt. Mens rum- og ekstremrejser er ganske kuriøse, er det langt mere interessant at se, hvor meget design der bliver skabt til mere jævne rejseformer som flyrejser og forretningsrejser. På udstillingen vises en lang række af de ting, der pludselig fordi de er blevet designet er mulige at have med sig. Tasker, elektroniske skriveredskaber, musik, cykler og så videre er nu muligt at have med på farten og i særdeles labre udgaver endda. Design er her smarte, kloge, bæredygtige og lækre løsninger på, at vi er begyndt at bevæge os markant mere. Mange af disse objekters blotte tilstedeværelse er elementer i en bevægelsesorienteret kultur, hvor bevægelse er liv, og stilstand døden.
I det seneste nummer af det anerkendte designtidsskrift ID-magazine uddeles årets priser til det bedste design i en lang række kategorier. Og i den sammenhæng er det slående, hvor mange priser en producent som amerikanske Nike vinder. Det nye er, at Nike vinder i alle mulige kategorier, for nye ure, tasker og andre ting man ikke nødvendigvis forbinder med sport. Men Nikes kombination af ekstrembelastning, sport og alle mulige hverdagsting virker åbenbart på designjuryer verden over. Måske fordi det rent faktisk er godt design, der skabes hos Nike, men også fordi farten, bevægelsen, rejsen og den ekstreme belastning er så meget i fokus og derved virker tiltalende.
Denne pointe står lysende klart på udstillingen i Dansk Design Center. Der bliver lavet meget virkelig godt design til den rejsende. Og det er sådan set seværdigt nok i sig selv. Men mest af alt er udstillingen et forsøg på at vise, hvor meget design præger vores hverdag. Hvor det før var tøj og armbåndsure, der blev designet, er det i dag også den primus, man koger suppe på i vildmarken. Design er blevet et særdeles væsentligt konkurrenceparameter, en værdiskaber, der kan flytte forbrugernes varepræferencer. Man vælger ganske enkelt det flotteste telt også selvom det er dyrere end det mindre kønne. Derfor vil kunst, design, erhverv og forskning i de kommende år blive morfet mere og mere sammen fordi det er afgørende for en producent af soveposer, at den indeholder viden og design hvis den skal være succesrig på markedet.
Der er nogle, der højpandet har hævdet, at design nåede sin yderste grænse, da man begyndte at være i stand til at designe gener. Da var design overalt. Der var ikke noget tilbage, der ikke var gennemhullet af design, og forestillingen om en naturpark, hvor der ikke var noget forlorent eller urent, afgået ved døden. I hvert fald er der meget lidt af de ting, vi omgiver os med i hverdagen, der ikke er udsat for æstetisering, hvad enten det er telte, ure eller politik. I Danmark kan man se denne ændring i skiftet fra en form for skønvirketradition, hvor design primært var et randfænomen i samfundet en form for forskønnende element af kunsthåndværk til at design er hjertet i vore produkter på markedet.
Stort set alle virksomheder har taget kunst og design så meget til sig, alene fordi det er nødvendigt. Økonomien og konkurrencen presser med andre ord direktionsgangene og regeringen til at interessere sig for kunst og design. Design er altså gået fra at være blot en forskønnende del af samfunde, til at være selve værdiskaberen i økonomien. Derfor er design overalt.
Samtidig er stadig flere begyndt at tale om, at design ikke alene handler om at skabe værdi i produkter, men at det er en langt mere væsentlig kompetence, der bliver helt afgørende i fremtiden. Denne designkompetence handler om at kunne overskue processer, der er langt mere komplekse end at få ting til at se godt ud. Netop fordi design er blevet så væsentlig en del af samfundet, bliver designerne taget med på råd i væsentlige strategiske beslutninger i virksomheder og organisationer rundt omkring i landet. Virksomheden skal med andre ord passe til det, den lover i sit design og i sin branding. Og derfor bliver design og designerens kompetencer vigtigere end nogensinde før. Design skal med andre ord ikke alene være strategisk funderet. Det vil sige, at der skal være sammenhæng mellem form og indhold i virksomhederne og organisationerne. Kompetencen til at kunne fornemme, hvornår formen og indholdet ikke passer til hinanden, bliver altafgørende for ikke at virke hul og derved tabe markedsandele eller miste medlemmer. Et meget klart eksempel på denne udvikling er statsminister Anders Fogh Rasmussens meget voldsomme oprustning af politikdesignrådgivere i ministerierne i disse dage. Det er ikke længere juridiske og økonomiske kompetencer, der er afgørende for regeringens succes, men hvorledes de bliver serveret i pressen og i offentligheden. Når han som minister nu ansætter en masse rådgivere, er det alene, fordi hans brand skal være troværdigt og godt kommunikeret. Designets logik vinder derved over den juridiske og økonomiske logik. På godt og ondt. At Dansk Design Center til stadighed gør os opmærksomme på, hvor væsentlig en del af samfundet designet er ved at blive, er prisværdigt. Design og et voldsomt øget brug af designkompetencer er en af vor tids væsentligste samfundsøkonomiske og produktionsmæssige udviklinger. Fra telte til bærbare computere og regeringsgrundlag.
Made to move en udstilling om hvordan design organiserer og sætter sit præg på den moderne rejse fra turist- og forretningsrejsen over eventyrets krævende rejseform til de ekstreme omstændigheder, der skaber rumrejsen. Dansk Design Center, H.C. Andersens Boulevard 27, til 29. jan. Hverdage 10-17, lø. og sø. 11-16