Læsetid: 2 min.

Billigt tip til kernelæseren

Her har vi en rødvin til 33 kroner, som smager af væsentligt mere
9. november 2001

(2. sektion)

Til næsen
Kommunikation drejer sig om afsender, modtager og definition af målgrupper (og så selvfølgelig om at have noget at meddele).
Vi ved så nogenlunde, hvilken profil Informations læserskare har, men hvem læser nærmere bestemt denne rubrik?
En bekendt i vinbranchen gav engang sit bud på det – og mente samtidig, at vedkommende var en af branchens bedste kunder: En mand, midaldrende, akademiker eller med anden længerevarende uddannelse. Fraskilt, men måske i nyt parforhold. Bosat i København eller en større provinsby. Pæn, men ikke prangende indtægt. Cyklist. Uden store faste udgifter, men meget vininteresseret og -drikkende. Startede sin vininteresse i Irma-Olsens tid og er siden blevet tilvænnet til at drikke lidt bedre – og lidt dyrere. Opfatter vinen som en naturlig del af måltidet. Både til hverdag og til fest.
Ramte profilen plet? Helt eller delvis? Det er i alt fald ca. sådan en, Vinredaktøren selv ser i spejlet, når han børster tænder om morgenen.
Vi er sådan nogle, der ikke bare lader stå til, men som snuser rundt om vinhylderne og vælger og vrager. Vi er så nogenlunde økonomiske til hverdag, men lader gerne et par mellemstore sedler springe ved den særlige lejlighed.

Manden på risten
Egentlig ville vi gerne drikke stor bourgogne og klassificeret bordeaux. Men vi har erkendt, at vi dér har det sådan cirka som Carl Alstrups subsistensløse ’manden på risten’, der står derude i kulden på 1930’ernes Vesterbro og må se ’dem derinde/ nedsvælge bourgogne og bordeaux.’
’Dem derinde’ var tidens grosserere og gullasch-baroner. Hvem det er i dagens Danmark, får stå hen – internationalt er det blandt andet overklassen i Fjernøsten, USA og de stærkeste europæiske økonomier, der tager fra af vine til 500-1000 kroner og opefter.
De vine kunne f.eks. komme fra Jean-Pierre Moueix’ og hans families ejendomme i Pomerol. Dette særdeles succesrige familieforetagende fra byen Libourne ejer nogle af verdens mest prestigiøse vinejendomme, men også nogle mere beskedne, ligesom det handler med vin fra andre producenter i fortrinsvis Pomerol og Fronsac.

Et fint lille fund
Så står man jo nogle gange med lidt overskud eller noget deklassificeret vin. Hvorfor ikke lave et sammenstik af det? Det er just, hvad man har gjort, og det sælges som simpel Vin de Table uden årgangsangivelse (import Johs. Klein Distribution, telf. 31 38 12 11).
Navnet er Sélection Jean-Pierre Moueix, og prisen er 33 kroner.
Det er ikke Pétrus, selvfølgelig. Det er ikke en vin med stor kompleksitet eller lang dvælen i munden. Men det er en tilgængelig, velsmagende, blød bordeaux, en vin med en pæn krop og struktur, der smager rigtig godt og af væsentligt mere, end den koster. Og det sætter vi pris på.
Der er sikkert en pæn andel Merlot i den, og den ville heller ikke skuffe, om den kostede en halv til en hel gang mere.
Faktisk egner den sig fint til at blive serveret ’blindt’
på en karaffel – så gæsterne kan gå i vandet, når de skal gætte prisen og klassifikation.
Men lad være med at skamme dem ud, for mangen en vinkender ville gætte galt på dette lille fund. Sikkert også Deres vinredaktør.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her