Læsetid: 2 min.

Blondine med ambitioner

Det kvikke hoved Reese Witherspoon er en fremragende karakter-komedienne
2. november 2001

(2. sektion)

Ny film
Reese Witherspoon er blevet sammenlignet med komedienne-storheder fra Hollywoods fortid som Carole Lombard og Ginger Rogers – og det er fortjent! Med denne diminutive, men decideret attraktive blondine (tidligere en habil dramatisk skuespillerinde) har amerikansk film fået et markant vittigt hoved, der rammer sin specielle toneart midt mellem satirisk udlevering og sexet charme. Det særlige ved hendes blondiner er, at de er uhyre intelligente og ufatteligt rapmundede, men også skyklaps-ensporede og selvbevidst beregnende. Witherspoon kan gøre sin opspeedede, selvcentrerede manér på én gang komisk og lettere skræmmende.
Hun er den bærende stjerne i den spinkle komedie Blondinens hævn, hvor hun spiller den forkælede poptøs, der har alt – undtagen den kæreste, som dropper hende til fordel for en juridisk karriere, hun ikke passer ind i. Men med et kampmod, der er Witherspoons mest fremtrædende kendetegn, skaffer den ukuelige pyntedukke sig adgang til jura-fakultetet på Harvard for at vinde kæresten tilbage – selvfølgelig kun for at opdage, at han ikke er værd at samle på, og at hendes verdslige visdom hvad angår mode, marketing og manicure sagtens kan bruges i en snæver prokurator-vending.

Komediefuldtræffer
Det er en sporadisk skæg ungdomskomedie, der især i starten rammer en velgennemført pastiche på gamle MGM-musicals og komedier, hvor de dekorative slyngveninder sludrer og sladrer løs i syntetisk labre, lyserøde dekorationer. Og Witherspoons egenhændige PR-video til Harvard, hvor hun hilser et mande-pift med et automatisk sødt I object, er et lille komisk pletskud. Men Blondinens hævn er det rene tevand sammenlignet med Witherspoons virkelige fuldtræffer, som aldrig har ramt vores biografer og kun kan nydes på DVD.
Alexander Paynes nu to år gamle Election er en af de senere ti-års allerbedste amerikanske komedier – et ætsende ondt indblik i en high school-verden fuld af fanatisk ambition, smålider og forløjethed.
Her har Witherspoon igen et ukueligt gå-på-mod som UG-pigen, der satser alt for at blive formand for elevrådet i den gudsforladte Midtvest-skole, hvor hun har Mathew Broderick som en rar, men fjendtligsindet lærer. Han modarbejder denne perfektionistiske stræber, det bedste han har lært, men fanges selv i to tilfælde af bedrag.
Witherspoon ender som republikansk big shot i Washington, mens Broderick (der også er fremragende) blomstrer op, da han først har lagt det forkrøblende provinsielle high school-miljø bag sig. Men det er i den fuldstændig nådesløse nærindstilling på skole- og lillebymiljøets dobbeltmoral, at Election scorer utallige maliciøse og underfundige points.
Med suveræn elegance bruger filmen forskellige fortællestemmer, og så rummer den altså Reese Witherspoons antageligt definitive portræt af den superintelligente pige-struggler, altid med fingeren i vejret for f. eks. at definere forskellen på etik og moral, men lige så ofte parat til at tilsidesætte begge dele.

*Blondinens hævn. Instruktion: Robert Luketic. Manustript: Karan McCullah Lutz og Kirsten Smith efter roman af Amanda Brown. Amerikansk

*Election. Instruktion: Alexander Payne. Manuskript: Alexander Payne og Jim Taylor efter roman af Tom Perotta. Amerikansk. Palads og CinemaxX, København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her