Læsetid: 4 min.

Cd-box

30. november 2001

Af Anders Beyer, Klaus Lynggaard, CHRISTIAN MUNCH-HANSEN og KAREN MOHR SOKKELUND
(2. sektion)

Rock
Cher: Living Proof (Warner) www.cher.com
*Living Proof hedder Chers første udspil siden 1998, hvor det massivt populære titelnummer fra Believe blev et af dét års helt store landeplager og introducerede den qua plastickirurgi evigt unge Cher for endnu en generation. Eftersom hun on and off har haft hits siden 1965, er det ret godt gået, men om hun med Living Proof kan fastholde sin nye fanbase er dog noget tvivlsomt. Den minder på alle måder om forgængeren, men står jævnt hen svagere i såvel sangskrivningsdepartementet som i udførelse og produktion. Men den lækkert mørke stemme er dog intakt i al sin fylde.

Allan Vegenfeldt: Free Your Mind (Midget Records/ Mis. Label) www.allanvegenfeldt.dk
*Da den tidligere Sandmen-forsanger Allan Vegenfeldt endelig tog sig sammen til at lave det soloalbum alle har gået og ventet på, besluttede han at det skulle ske i samarbejde med den ferne producer Kim Hyttel. Sammen har de to så skrevet, arrangeret og produceret Free Your Mind og produktionen er er da som helhed også både indbydende og interessant … værre står det desværre til med sangskrivningen og selv om den velsyngende Vegenfeldt giver den alt, hvad han har, er melodimaterialet som helhed så lidet mindeværdigt, at pladen ikke rigtig gør det store indtryk.

Natalie Merchant: Motherland (Elektra/Warner) www. nataliemerchant.com
*Den gode Natalie Merchant kommer godt fra start på sit seneste album, Motherland. Åbningsnummeret »This House Is On Fire« er en lækker blanding af arabiske klange og et reggaebeat, der lover godt for resten af pladen. Men det bliver ved det, thi derefter sander Merchant og hendes producer T-Bone Burnett til i typiske singer-songwriter stilgreb – kontrabas, trækharmonika, banjo, en skov af akustiske guitarer, en intim atmosfære og følsomhed, følsomhed, følsomhed. Det er mægtig sympatisk, stedvist interessant – hiphop-trommerne på »Saint Judas«! – men som helhed ikke vildt spændende.-lyn

Jazz
Tony Bennett: Playin’ With My Friends: Bennett Sings The Blues (Columbia)
*Den elegante crooner Tony Bennett har her – understøttet af en anonymt spillende kvartet ledet af pianisten Ralph Gleason, med hvem Bennett har haft et livslangt samarbejde – sammenkaldt en række vokale koryfæer til hyggestund med blues-jazz, så også bedstemor kan være med. Bluesfolk af blod og sjæl vil formentlig korse sig over den distingverede Bennett, når han med smil på læben synger »Everyday I have The Blues«. Sammen med bl.a. Diana Krall, Sheryl Crow, K. D. Lang, Stevie Wonder, Ray Charles, B.B. King og Billy Joel hyggeswinger Bennett sig igennem femten sange. Rart og lækkert, men ikke videre troværdigt.

Christina von Bülow Trio: West Of The Moon (Music Mecca)
*Denne plade har én retning, nemlig direkte mod hjertet, hvor altsaxofonisten Christina von Bülows luftigt spillende kvartet vil varme i en kold tid. Sammen med Jacob Fischer (guitar), Jens Skou Olsen (bas) og den fremragende svenske trompetist Jan Allan er de melodisk tilbagelænede standardfortolkninger og solistiske udvekslinger bragt til perfektion. Meget passende er et af de særligt bemærkelsesværdige numre standarden »With A Song In My Heart«, hvor alt går op i en højere enhed med en nakkerislende improvisatorisk leg mellem Allans trompet og Bülows udsøgte Lee Konitz- og Stan Getz-påvirkede sax. Næppe én tone virker malplaceret i denne fine kvartets fokuserede musik.cmh

Klassisk
Brahms & Ligeti: Trioer for violin, horn og klaver. Den Danske Horntrio. Chandos CHAN 9964
*En af de mere spændende udgivelser finder vi i denne uge danske musikere, der spiller horntrioer af Brahms og Ligeti. Værkkombinationen er så indlysende, at adskillige musikere har gjort det før Jacob Keiding (horn), Christina Åstrand (violin) og Per Salo (klaver). Godt at de bedste danske kunstnere får mulighed for at indspille på et internationalt plademærke som Chandos. Desværre svømmer de gode musikeres klang hen i ren rumklang. Mindre af denne kuppelfornemmelse har musikken godt af. Lyt til André Cazalet, Guy Comentale og Cyril Huvé i den samme musik på Disques Montagne 782006. Her kommer især Brahms’ musik længere ud i fraseringerne, vel at mærke uden at det bliver klam patos. Det musikalske bygningsværk står klart frem af lydbilledet, hvilket desværre ikke helt er tilfældet i den nye indspilning på Chandos.

Blæsermusik af Mozart og Gounod. Collegium Musicum. Dir. Michael Schønwandt. Rondo RCD 8370
*En mindre gruppe i Københavns bedste lejlighedsorkester, Collegium Musicum, kan høres på en ny cd med Mozarts Serenade (Gran Partita) K. 361 og Charles Gounods Petite Symphonie. Det, der generer mest, er selve lyden, som er kedelig, mat, hvilket kan skyldes en dårlig optagelse. Samtlige medvirkede musikere er fremragende, men det fører dog aldrig til at musikken for alvor slår gnister. Korrekt og nydeligt, lige så effektivt som en sovepille.beyer

Verdensmusik
Östblocket: Present. (ÖBL-1 – www.go.to/ostblocket).
*Malmö-gruppen Östblocket har én ting til fælles med danske Mazel: sangerinden Sofie Berg-Böhn. Men her hører al sammenligning altså også op. Selv om Östblocket som Mazel spiller medrivende balkaninspireret klezmer, når svenskerne ikke de danske ’brødre’ til sokkeholderne. Jeg er sikker på at Östblocket er festlige live, for Present er fuld af humor og truttelut. Men pladen stritter i alle retninger og savner en producer, der holder fast i tømmen: Uden en klar linje løber kareten sgu løbsk! Og det er synd – med den vokalist –for hun drukner totalt i messingsuppe og lommeuld.moh

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu