Læsetid: 2 min.

Får Nettet sin Rembrandt?

London Design Museum præsenterer for første gang en hel udstilling kun om webdesign, ’Web Wizards’. Her kan man se, hvem der bliver Internettets Rembrandt eller Damien Hirst
30. november 2001

(2. sektion)

Webdesign
Egentlig mente London Design Museum, at webdesign bevægede sig for hurtigt og udviklede sig for radikalt til, at det overhovedet gav mening at lave en udstilling, der kunne fortælle om, hvor mediet bevæger sig hen – rent designmæssigt – og ikke mindst hvem der bevæger det. Men så gik direktør Alice Rawsthorn alligevel i gang med at afsøge feltet og er endt med en lille håndfuld designere – på nær en enkelt japaner alle fra det angelsaksiske rum – som nu bliver præsenteret på museet.
»Vi har forsøgt at finde dem, andre holder øje med, med hensyn til at sætte standarder og skabe tendenser,« siger en talskvinde for museet til Information.
Vægten ligger på såvel udnyttelsen af de tekniske muligheder og det æstetiske indtryk, mens der er lagt mindre vægt på brugervenlighed, nem adgang og navigation. Talskvinden for museet siger dog, at »ingen af designerne sætter en ære i at gøre tingene indviklet«.
Mange af navnene på udstillingen vil formentlig være velkendte inden for Internettets egen design- og udviklingsverden, men mange vil være næsten ukendte for en bredere kreds. Det er netop den situation, udstillingen forsøger at ændre. For webdesign er efterhånden ved at få indflydelse også uden for Internettets rammer.
»Det, vi ser nu, er, at webdesign har indflydelse på andre designformer. Grafisk design og mode for eksempel. Grafisk design i print ser i dag ofte ud som webdesign,« siger museets talskvinde.
Der er navne som briten Daniel Brown, japanske Yugo Nakamura og Joshua Davis fra USA. Davis er nok den mest kendte. Hans eksperimentelle arbejde på websider såsom www.praystation.com har inspireret mange. Daniel Browns arbejde kan ses på www.noodlebox. com, og Yugo Nakamura kan opleves på www.yugop.com.

Alle arbejder også kommercielt, Davis for eksempel for firmaet Kioken, som bl.a. har skabt websider for stormagasinet Barneys i New York og Sony.
Men webmediet har en anden effekt på opbygningen af et firmas identitet end f.eks. årsregnskaber og brochurer.
»Disse designernes arbejde indebærer, at forretningsmæssig identitet kan morfe, ændre og underminere, at den ikke er statisk, men noget, der kan bevæge sig,« siger museets talskvinde.
Nogle af de pågældende designeres arbejde kan naturligvis ses på Nettet, ikke mindst når det gælder de kommercielle kunder.
Men enkelte arbejder også på at skabe særlige websider, der kun er beregnet på museets udstilling.
Museets egen webside er designet af Peter Saville, som ellers oprindelig blev kendt for sine pladeomslag for rockbands, og her – www.designmuseum.org – kan man se et mindre udsnit af Web Wizards kunstnernes arbejde. Udstillingen, der åbner i dag, løber frem til 21. april 2002.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her