Læsetid: 4 min.

Film i tv

2. november 2001

(2. sektion)

*Dogme-ideerne invaderer her genrefilmen – forfriskende og langt henad vejen vellykket. For Daniel Myrick og Eduardo Sanchez fra Florida har fat i et elementært gyser-princip, der allerede i 1932 viste sit værd, da Carl Th.
Dreyer lavede Vampyr: Den kun anede uhygge kan være den stærkeste. Filmens atmosfære-kunst skaber monstrene. – Filmen er en ungdomsgyser uden bestialske mord og opgejlet underlægningsmusik, optaget for 35.000 dollars med håndholdt kamera af to unge debuterende instruktører. Og især takket være en effektiv Internet-forhåndsreklame blev den en af de største økonomiske succeser i filmhistorien, når indtægter måles mod udgifter. – Tre unge filmfolk begiver sig ind i skovens dyb for at lave en dokumentarfilm om den lokale spøgelseslegende: Blair-heksen og de små forsvundne børn. Et år senere finder man optagelserne, men trioen selv er sporløst forsvundet. Vi ved altså fra starten, at udflugten vil gå mere end galt. Derfor er det ganske imponerende, at man alligevel suggereres ind i den stemning af angst og fortabthed, der langsomt gennemsiver de tre filmmagere, efterhånden som de trænger dybere og dybere ind i skoven og ganske mister orienteringen. Det skyldes især et dristigt formelt greb, som ikke er nyt (det blev f. eks. for relativt nylig anvendt i den hollandske Lillesøster ): Vi ser kun, hvad ekspeditionens kameraer optager. Det skaber en voldsom fornemmelse af ægthed og hjemmevideo-spontanitet. Og billederne er så primitive, kornede og skævvinklede som i nogen dogme-film. Man bliver bange for, hvad de vil opdage. – De tre unge på turen er typesikkert ramt i jargon og fremtræden, men ikke overvældende interessant tegnede, og det dramatiske spil mellem dem går på ingen måde dybt. Instruktøren er selv lidt af en heks over for sine to, lidt bøvede vandbærere – hun er indpiskeren, der vil ofre (for) meget for en god optagelse. Ikke noget ueffent portræt, men slutningen er for letkøbt i denne hjemmevideo-gyser, hvor nørderne ender på klumpedumpe-udflugt med døden.
The Blair Witch Project. TV3, fredag kl. 22.00-23.35

*Russ Meyer der begyndte som king of the nudies, optræder i disse år hyppigt på tv-programmerne med sine parodiske sex-melodramaer, der ikke rummer megen virkelig sensualisme, men en del afklædte, barmfagre damer og adskillige voldsscener. Meyer blev så intenst dyrket i 1960’erne, at produktionsselskabet Fox gav ham hans første større dollars-budget at lege med i en vidtløftig historie om et kvinderock-band med en transseksuel manager. Den respekterede filmkritiker Roger Ebert skrev manuskriptet med Meyer og har siden forklaret, at Meyer greb opgaven noget opportunistisk an: »Han ville have, at filmen på én gang skulle være en satire, et alvorligt melodrama, en rock-musical, en komedie, en voldsfilm, en film med nøgne piger og en moraliserende afsløring af, hvad der i filmen kaldes ’den ofte mareridtsagtige Show Business-verden’.« Om resultatet hersker der delte meninger, men en slags kultfilm er og bliver dette sære mix af mere eller især mindre noble intentioner.
Beyond the Valley of the Super Vixens/I dødens dal. TV2, lørdag kl. 00.25-02.10

*Jean-Luc Godard var en excentrisk solbebrillet filmnørd af rig schweizisk familie, kendt for at hugge fra filmtidsskriftets Cahiers du Cinémas kasse og for sine luftigt åndrige artikler i samme blad, da han gjorde, hvad de færreste nok havde ventet: Skabte en af Den Nye Bølges største publikumssucceser og en af nyere tids mest indflydelsesrige film. – Åndeløs viste i 1960 en ny, tvangfri og filmgrammatikalsk respektløs måde at instruere på. Og det stilistiske anarki stemmer overens med den bevidst afstumpede, amoralske måde at fortælle om Jean-Paul Belmondos enegænger af en smågangster, der skyder en politimand og tager til Paris, hvor han forelsker sig i Jean Sebergs kulturelt overlegne amerikanske studine. Åndeløs egner sig med sit rå look og sin rastløse sort-hvide fotografering langt bedre for tv-skærmen end den beslægtede Manden i månen, som TV2 sendte for nylig.
A bout de souffle/Åndeløs. TV2 ZULU, søndag kl. 16.05-17.35

*Thomas Vinterberg instruktøren af Festen, viste allerede i sin debut fra 1996 naturtalentets filmfornemmelse i sin både morsomme og rørende historie om to venner på farten op gennem Sverige. Den ene, roden Karsten, er flygtet fra en fængselsorlov og har taget sin bortløbne 12-årige datter med. Nu skal han endelig spille den faderrolle, han aldrig har prøvet! Han levendegøres med vidunderlig spontanitet og udtrykskraft af Thomas Bo Larsen. Og Ulrich Thomsen, der har hovedrollen i Festen, ses i en fin præstation som Karstens gode og trofaste, men ikke så kvikke ven. De er på én gang smukke tabere og komisk uheldige helte i denne road-film om at leve sine drømme ud. Mia Maria Back er datteren, der på mange måder er mere moden og fornuftig end de to voksne, og i biroller ses Bjarne Henriksen (som en ægte skræmmende skurk), Trine Dyrholm og Hella Loof. – Thomas Vinterberg har selv skrevet manuskriptet sammen med Bo hr. Hansen.
De største helte. DR 1, lørdag kl. 23.50-01.20

*Mary Stuart Masterson er køn og kæk som restauratør-heltinden Idgie i denne populære feministiske sydstatskrønike, der er så proppet med højdramatisk stof, at intet når at blive helt gennemstegt. For eksempel antydes et lesbisk forhold mellem Idgie og bedsteveninden
Ruth (Marie-Louise Parker), der er med til at drive Whistle Stop Café, men filmen tør – tilsyneladende af hensyn til familiepublikummet – ikke uddybe det. Til gengæld myrdes en voldelig ægtemand og serveres grillstegt for kunderne – i sydstats-amerikansk sammenhæng nok et mere stuerent motiv. – En rammehistorie byder på gemytlig situationskomedie og elementær kønsrollekonflikt – samt en indtagende præstation af den digre Kathy Bates som en kuet husmor. – Jon Avnet har instrueret.
Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Café/ Stegte grønne tomater. DR 2, onsdag 19.55-22.00.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu