Læsetid: 2 min.

Frygt efter fly-styrt

Mindst 255 mennesker blev i går dræbt, da et Airbus A-300 fly styrtede ned nær John F. Kennedy-lufthavnen i New York
13. november 2001

BOSTON – I går tonede så det samme billede frem på tv-skærmen, som amerikanerne havde stirret på i timevis hele den 11. september. En fed, sort røgsøjle i horisonten. Ingen tv-kanal havde endnu nærbilleder fra den tragiske scene, hvor et Airbus-300 passagerfly fra American Airlines med 255 personer om bord var styrtet ned nær John. F. Kennedy Lufthavnen i New York. Kun dette uheldssvangre tv-foto taget på 10-20 kilometer afstand, som drejede det sig om en Taleban-stilling nord for Kabul bombarderet af amerikanske bombefly.
Alle tv-seeres første reaktion var naturlig: Nu har de slået til igen! Det samme tænkte Det Hvide Hus, hvor præsident George W. Bush mandag morgen deltog i en briefing om krigen i Afghanistan, da han fik hvisket nyheden i øret.
Et par minutter senere bad New Yorks borgmester Rudy Giuliani præsidenten om at sende jagerfly i luften i tilfælde af, at et nyt terrorangreb mod USA var undervejs.
New Yorks tre lufthavne blev straks lukket og al trafik fra Europa og andre verdensdele omdirigeret eller bedt om at flyve hjem. I en kort periode i løbet af formiddagen var der rygter om, at luftrummet over New York var blevet lukket. Det viste sig at være forkert, og om eftermiddagen genåbnede lufthavnene for landinger.
I FN’s bygning stimlede diplomater og statschefer sammen foran tv-skærme eller kiggede gennem vinduerne ud over East River og sydøst på mod Rockaway Beach, hvor et American Airlines-fly med destination til Santo Domingo var styrtet ned to minutter efter at være gået i luften fra John F. Kennedy Airport. Af sikkerhedsgrunde blev FN’s årlige generalforsamling lukket i flere timer.
Før den 11. september ville et flyhavari af dette omfang have været en kæmpe nyhed på de lokale tv-stationer i New York.
Men i går afbrød alle lokale og nationale tv-stationer i USA deres planlagte udsendelser og sendte direkte fra New York. Aktiekurserne på Wall Street raslede ned, men genvandt senere tabt terræn. Mange amerikanere begyndte at overveje, om det er værd at tage risikoen og gennemføre en planlagt flyrejse hjem til familien i taksigelsesferien 22-25. november.
Den amerikanske luftfartsbranche står til at tabe flere penge som følge af gårsdagens flystyrt.
»Som I kan forestille Jer, kommer denne tragiske nyhed i en vanskelig situation for landet, for luftfartsbranchen og en meget vanskelig situation for American Airlines,« sagde Donald Carty, en rystet chef for selskabet.
American Airlines mistede to flyvemaskiner og et par snese piloter og kabinepersonale den 11. september.
I de første par timer efter katastrofen pegede flere omstændigheder på en eksplosion i en af Airbus-flyets to motorer. Kommunikationen mellem pilot og kontroltårn var normal, indtil den pludselig blev afbrudt to minutter efter afgang. Folk i Rockaway Beach hørte et stort smæld og så vragdele falde til jorden. Eksperter tvivlede på en bombe timet til at eksplodere to minutter efter afgang, men så kom det frem, at flyet var forsinket med en halv time.
Op ad dagen forlød det fra myndighederne, at undersøgelsen af årsagen til flystyrtet ikke bliver overdraget til forbundspolitiet. Regeringen tror ikke på en terrorhandling. Opgaven bliver i stedet pålagt den amerikanske luftfartsbranches overvågningskommision. Midt i fortvivlelsen over endnu en tragedie håbede amerikanerne blot på mekaniske problemer i American Airlines 587.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her