Læsetid: 3 min.

Huspoeter

Video betyder jeg ser. Tre videoudstillinger i Overgaden undersøger huse. Her får synet nærende kost
22. november 2001

Udstilling
Overgaden danner igen og igen ramme om væsentlige kunstoplevelser, der ellers aldrig ville have fundet sted: Det meste af den udstillede kunst er vanskelig at afsætte og appellerer ikke til private gallerister eller til det store publikum. Mange udstillere inkorporerer den smukke arkitektur i deres værker, og dét får kunstoplevelsen op at ringe.
Som nu den fra London hjemvendte unge kunstner Jakob Wegener (f. 1973), hvis to videoværker formidler et interessant møde mellem Vesten og Østen. Den ene skærm, der hænger som et troldspejl ned fra loftet midt i rummet, viser det berømte Arabiske Institut i Paris, som er skabt af arkitekten Jean Nouvel i 1987. Vi ser dets gådefulde facade, hvis pupilagtige, lysregulerende vinduesåbninger, står og pulserer umærkeligt, som er det huset, der ser på os ude i udstillingsrummet! Vinduerne i Overgaden er dækket af grå cellofan, der giver en stemning af solformørkelse eller arabisk tusmørke. Det er fuldendt og enkelt.
Den anden video viser en indergård i et fornemt hotel i Teheran, hvor skumringen er ved at lægge sin mørke hånd ned over dette tavst hviskende og stemningstætte sceneri.
Jakob Wegener har også læst arkitektur. Hans værker forholder sig eksplicit til det at se, idet han overfører den tredimensionale arkitektur til det todimensionale lærred.

Huse under nedbrydning
I førstesalens andet rum huserer (i bogstaveligste forstand) Jeanette Schou (f.1958). Hun undersøger i fotocollager og videoer bygninger på Bryggen, der i de senere år er blevet revet ned. Selve forsvindingsprocessen er i fokus her. Vi følger transformationen fra bygningens krop stadig står, til den henligger som brokker og støv.
Videoerne viser denne nedbrydning rytmisk, så der opstår en vis abrupt poesi. Bygningen er metafor for menneskelivet, og hele installationen er en visualisering af forvandlingsprocesser generelt. Fra før til nu til efter. Udstillingsrummet gengiver også denne omkalfatring, på lydsiden. Der hamres og bores, og tunge materialer smides på jorden.

Huse uden øjne
I stueetagen folder den kendte filmfotograf Steen Møller Rasmussen (f. 1953) sig ud som billedkunstner med nogle legende film- og lydværker. Her ses selvstændiggørelser af selve filmstrimlen og lydbåndet (med to sekunders Jimi Hendrix fra nummeret Redhouse – titlen på udstillingen), som derved bliver kunstobjekter, der står og kører.
På videoer ser vi sammenklipninger af optagelser fra mange rejser igennem årene, særligt interessant er hans optagelser af sære ure, der viser enten kvart i tre eller kvart over ni i fjerne og nære byer og bjergrige landskaber. Det er clockwise, det her.
I computermanipulerede og håndbearbejdede fotografier eksperimenterer han med husfacader, hvis vinduer er redigeret bort, hvorved de ligner ansigter uden øjne, eller de fremtræder som havde de vendt ryggen mod betragteren, hvad enten det drejer sig om Christiansborg Slotskirke eller undselige landhuse, der mangler vinduer. Der er også små opgaver, som overlader det til publikum gætte, hvilket af fire fotografier, der er ægte og umanipuleret. Her spøger Steen Møller Rasmussen med repræsentationen og spørger til, hvad der egentlig er fiktion eller virkelighed. Det samme sker i baglokalets sofistikerede spejlspil med filmprojektioner og skygger på vægge og gulv.
Huse lever, dør, forfalder og rejser sig. Det er mennesker, der holder dem ved lige, og mennesker, der ’slagter’ dem. De er i udstillingssammenhæng stærke og – havde jeg nær sagt – rummelige – metaforer.

*Steen Møller Rasmussen: Red House. Jeanette Schou: I Nærheden. Jakob Wegener: Oxo. Overgaden, Overgaden neden Vandet 17, Kbh. Ti.-sø. 13-17. Til 25. nov.
*Den 29. nov. kl. 19 er der premiere på Steen Møller Rasmussens film om Robert Wilson i Gentofte Bibliotekerne, Ahlmanns Allé 6, Hellerup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her