Læsetid: 2 min.

Intro

30. november 2001

(2. sektion)

CARLSBERG-logoet og humleblomsten er tegnet af Th. Bindesbøll

GOODYEAR – Er dækfabrikantens navn. Vignetten er ikke til at tage fejl af

SWATCH – Swiss Watch? eller Second Watch, som i den oprindelige annonce, da logoet slog igennem...

LEGO – En forkortelse af ordene Leg Godt. Først senere opdagede fabrikanten at ordet lego på latin betyder: Jeg samler, konstruerer.

Chips i øregangen
*Følelse er i fokus, når det gælder moderne design. En engelsk designer af industrielt fremstillede chips – altså dem af kartoffel til fish-and-chips – i forklarer i avisen The Telegraph, at en perfekt kartoffelchips skal knække på en blød måde, ligesom når man åbner handskerummet i bilen. Men hører det for sig. Ligesom B&O’s nye telefon – knoglen på kuglen. Den koster kun fem danske tusser. Til gengæld lyder den ikke anmassende i hjemmemiljøet. Ringningen er afpasset relaxmøblementet. Vi er langt fra de brunstige kalkunskrig, der tilbage i 80’erne afløste den gammeldags telefonklokke.

Fra varemærke til branding
*Den danske arkitekt Knud V. Engelhardt tegnede i starten af 1900-tallet både plakatsøjler og vejskilte til Gentofte Kommune. Og planlagde grafikken bag Berlingskes rubrikannoncer. Dengang hed det ikke design, men udformning af skilte, varemærker og tryksager.
For 20 år siden kom noget lignende så til at hedde corporate design. Filosofien var, at både produkter, tryksager, logoer og firma-omgivelser skulle signalere en samlet bevidst holdning til image og kvalitet. Novo Nordisk er i lige høj grad blevet kendt for sin insulin, sin elegant diskrete sprøjte og sine Arne Jacobsen-bygninger over en menneskealder.
I dag hedder det branding, er i familie med styling og lægger vægt på produktet som en fortælling til salg.

Brand personalities
*Udvikling af brandings er ikke længere det samme som at tegne et gammeldags varemærke. Da Tele Danmark blev splittet op i selvstændige forretningsområder under TDC, koordinerede designfirmaet Eleven Danes udviklingen af såkaldte brand personalities, som er betegnelsen for de selvstændige ’personligheder’ kunderne helst skal identificere firmaerne med.
Her er fire logoer med tilhørende skriftlig brand-personality. Mærkeligt at tænke på, hvordan store voksne mennesker formedelst store honorarer har siddet omkring alvorlige borde og idé-holdt møder for at finde frem til noget så fordomsfuldt og naivt...

TDC Tele Danmark Åben, ærlig, frisk, lyttende, engageret, med charme

TDC Internet, erhverv Maskulint, gerne engelsk anstrøg, uformel, progressiv, stabil, erfaren

TDC Internet, privat Kvindelig, venlig, imødekommende, hjælpsom – ikke teknisk, topprofessionel, aktiv og sporty, progressiv, empatisk

TDC Kabel-tv : maskulin, vidende og ret teknisk kompetent, tolerant og med åbent sind, imødekommende, omsorgsfuld, humoristisk, troværdig og pålidelig

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu