Læsetid: 3 min.

Klask til tangenten

Med Thomas Sandberg i rollerne som Harry Wallbanger og Pär Forman bliver karaktértegning, komik og slagtøjsteknik til tre sider af samme sag
20. november 2001

Teater
Solo-forestillingen, The Secret Life of Harry Wallbanger – og andre musikalske monologer, er en opvisning i velfungerende musikalsk kommunikation til børn i alle aldre. Den er mest af alt, og i bedste forstand, en klovne-forestilling, med alt hvad det indebærer af absurd-musikalsk virtuositet, timing og et pænt stænk cirkus-sentimentalitet. Underholdende, men ikke kun på den sjove måde. Man får det indtryk at Thomas Sandberg må være en ret irriterende person, for han lader ærligt talt efterhånden til at være sådan en, der kan det hele. Operasangere skal helst både kunne synge og spille skuespil, men hvornår har man sidst bedt en triangelspiller om at have talent for ansigtsmimik?
I forestillingens hovednummer, Andy Papes The Secret Life of Harry Wallbanger, fylder Sandberg rollen ud som Harry, der bl.a. spiller triangel og bækkener til sin grammofonplade af ’music-minus-one’ typen – sådan en hvor al musikken er indspillet undtagen det instrument som den håbefulde amatør gerne selv vil lege verdensstjerne på, hjemme i dagligstuen. Men Harry lever sig tilsyneladende så meget ind i rollen som orkester-janitshar, at grammofonindspilningens dirigent begynder at skælde ud på ham når han spiller forkert og... nej, det går ikke an at afsløre pointerne. Lad mig bare sige, at der er mange af dem, og de bliver afleveret med et uimodståeligt talent for under- såvel som overdrivelse. Man bliver ikke bombarderet med lyd, men med lydlige pointer, og et fantasi-univers åbner sig i spillet mellem Harry og de lydverdener han vikles ind i – og Harry bliver en karaktér, der bliver hængende et stykke tid i erindringen. Det fungerer rigtig godt, rørende alvor blander sig med originale gags – og også med nogle lilletrommestunts som er genbrugt fra en tidligere Pape/Sandberg produktion, men det skal ikke beklages. De vinder i den nye sammenhæng.

Tøjslag eller slagtøj
Efter pausen opfører Sandberg Ligetis Rondeau, som er et sort, tragikomisk, og næsten becketts (men ikke helt) stykke anti-dramatik fra 60’erne. Rondeau kredser om temaet om det umulige i at forsætte, indtil denne kredsen i sig selv kommer til at fungere som en slags musikalsk pseudofremdrifts-logik, hvor formen også kommer til at levere det dramatiske indhold på trods af skuespillerens insisteren på at stykket dog burde handle om noget og ikke kun om sig selv. Det er måske nok af historisk interesse for Ligeti-kendere, men fungerer ikke optimalt i denne her sammenhæng. Det er sådan set ikke, fordi det ikke bliver fremført udmærket, men placeret mellem to effektive show-stykker, der bevæger sig i en helt anden legesyg (og positiv) sfære, kommer den i bund og grund dybt frustrerede Rondeau til at tage sig underligt uvedkommende ud, og man kan ikke lade være med at tænke at så fremragende er Rondeau vist egentlig heller ikke når det kommer til stykket.
I det sidste programpunkt, Sandbergs egen Pär Formans Delight – The Miniature, med to mikrofoner som eneste rekvisiter, er han mere tøjslagsspiller end slagtøjsspiller, han klapper løs på sig selv og snakker vrøvleitaliensk og -fransk, som man ikke har hørt det siden Dirch Passer gav den som loppe-cirkus direktør, og knap nok da. Men han ved også at man skal time sine rytmiske kaskader og pointere dem dramatisk – det er ikke en trommesolo uden trommer det drejer sig om. Så det der gør mest indtryk er egentlig ikke alle Sandbergs rytmiske virtuoserier, men den tilbageholdenhed som profilerer dem, og som gør at et enkelt ukompliceret klask (som enhver måske kunne have udført i en anden sammenhæng) eller en rullen med øjnene i pausen mellem slagene, bliver det mest effektive rytmiske og humoristiske udtryksmiddel. Det er godt gjort.

*The Secret Life of Harry Wallbanger – og andre musikalske monologer. Solo-instrumentalteater-forestilling med Thomas Sandberg. Bådteatret 14. nov.-8. dec.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu