Læsetid: 3 min.

Der er penge i holdninger

Antallet af analyseinstitutter er eksploderet: Nettet gør det nemt og billigt at lave undersøgelser – men der er tvivl om troværdigheden
2. november 2001

Målte meninger
Da statsminister Poul Nyrup Rasmussen onsdag udskrev valg, havde de socialdemokratiske valgstrateger mere end skævet til de meningsmålinger, der i den seneste tid har givet Nyrup og co. mere medvind end længe.
Og der er nok at holde øje med: Danskerne bombarderes med holdningsundersøgelser. Tallene fra Danmarks Statistik taler deres eget tydelige sprog: I 1960’erne var der fire analyseinstitutter i Danmark. Alene i 1999 åbnede der 31 nye institutter, så Danmark nåede op på 139 analyseinstitutter i alt – med en samlet omsætning på 833 mill. kroner. Analysebranchen er en lukrativ branche.
Men antallet af institutter skyldes ikke alene, at der er gode penge at tjene. Det er også blevet lettere at åbne sit eget analyseinstitut. I 1960’erne krævede det medarbejdere, der kørte landet rundt for at finde det nødvendige antal husmødre, håndværkere og direktører for at gøre undersøgelsen repræsentativ for befolkningen. I dag kræver det blot en telefon, en computer og et par studerende, der kan arbejde en eftermiddag.
Men de stadigt undersøgelser, der foregår over nettet, kritiseres for at indeholde systematiske fejl.
»Det er nemt nok at åbne sit eget institut, men det kræver en stor viden om dataindsamling og statistik at lave en troværdig og repræsentativ meningsmåling,« forklarer Hans Jørgen Nielsen, lektor ved statskundskab på Københavns Universitet.
Netop manglen på repræsentativitet ser Hans Jørgen Nielsen som det største problem ved analysebureauernes nyeste skud på stammen, holdningsundersøgelser via internettet.
»Der er stadig for få danskere, der har adgang til nettet til, at man kan lave en repræsentativ holdningsundersøgelse via nettet,« siger Hans Jørgen Nielsen.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at kun 30 procent af den danske befolkning har adgang til internettet. Blandt de ældste borgere bruger kun 11 procent nettet. Alligevel bliver internetmetoden stadig mere udbredt blandt analyseinstitutterne. Den er billig og hurtig.

Systematiske fejl
Internetmetoden kritiseres særligt for måden, hvorpå deltagerne udvælges. For at deltage i en internetundersøgelse skal man selv melde sig til et internetpanel. Deltagerne modtager derefter spørgeskemaer regelmæssigt via deres e-mail, som de svarer og ofte belønnes med forskellige former for gaver.
Selv i analysebranchen hersker der udbredt skepsis over for denne type udvælgelse.
Mads Ruby, direktør i Jysk Analyseinstitut og formand for Foreningen af markedsanalyseinstitutter i Danmark mener, at der er så mange systematiske fejl ved udvælgelsesmetoden, at internetundersøgelser ikke er repræsentative.
»Problemet er, at når folk selv skal melde sig, får man aldrig i fat i dem, der skal overtales til at deltage, og den gruppe er vigtig at få med, hvis undersøgelsen skal være repræsentativ,« siger Mads Ruby.

Et mini-Danmark
Mads Stenbjerre fra analyseinstituttet Zapera, der har specialiseret sig i internetundersøgelser, tilbageviser Mads Rubys kritik.
»Vi er fuldt ud klar over, at internettet kun benyttes af et begrænset udsnit af befolkningen. Derfor gør vi ekstra meget ud af at få sammensat paneler, der ligner et mini-Danmark ved at få vores deltagere til at vedlægge personlige profiler,« siger han.
Mads Stenbjerre understreger, at Zapera altid oplyser kunderne om præmisserne for en undersøgelse. Alligevel er der flere eksempler på, at Zaperas undersøgelser er blevet brugt ukritisk af både skriftlige og elektroniske medier.
»Vi kan jo ikke kontrollere, hvordan journalisterne bruger de oplysninger, vi sender dem. Men hvis en journalist har valgt at bruge vores talmateriale, må man forvente at vedkommende også gider sætte sig ind i det,« siger Mads Stenbjerre.

*Sara Dalskov og Sarah Skarum er journaliststuderende ved RUC

*Dette er den første af en række artikler om meningsmålinger og brugen af dem

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her