Læsetid: 3 min.

Romantik på Internettet

Lisa Rosenmeier beriger cyberspace med billedkunst
26. november 2001

Netudstilling
»Jeg møder i mit liv millioner af kroppe, af disse kan jeg begære flere hundrede, men af disse hundrede elsker jeg kun en,« skriver Marcel Proust et sted. Billedkunstneren Lisa Rosenmeier citerer ham og andre forfattere, psykologer, filosoffer, biologer i sin undersøgelse af den romantiske kærlighed i et nyt, informationstæt værk til Internettet.
Værket består af uhyre mange diskursive lag og en visuelt appetitvækkende og til tider meget dramatisk billedside samt en raffineret lydside, der befordrer og udvider billedernes meddelelser. Hertil kommer adskillige hyperlinks til andre hjemmesider, som f.eks. Grevinde Danners.
I disse fagre, elektroniske tider bliver stadig flere udstillinger lanceret på Nettet. Men hvor man i begyndelsen lå på halen for de elektroniske muligheder, har de fleste kunstnere i dag skiftet fokus til indholdet, herunder Lisa Rosenmeier, der betoner det interaktive aspekt i forholdet mellem værk og bruger.
Det er nødvendigt at koncentrere sig om indhold og visuel præsentation, hvis kunsten skal overleve i det lille format med de pixelerede billedvisninger.
Rosenmeiers udstilling bæres frem af den grundtanke, at den romantiske kærlighed er den eneste mellemmenneskelige relation, der ikke er underlagt begæret og materialismen.
Værket har knopskudt sig og startede i 1999 med en ’begivenhedsfase’, hvor Rosenmeier udstillede i Café Krasnapolsky, og på billboards på Hovedbanegården med fiktive reklamer, der mimede den trivielle reklamediskurs (»The Perfect Life«).
Herefter udstillede hun i en såkaldt ’refleksionsfase’ i 2000-2001 i Rogaland Kunstmuseum i Norge, en installatorisk labyrint i otte trekantede rum, mens hun ude i selve Stavanger by opsatte plakater af fiktive kvinder.

Dokumentationsfase
Den tredje fase, som Net-værket repræsenterer, er en ’dokumentationsfase’, en virtuel udstilling, der så at sige opsamler hele værket. Det er en slags e-bog med lyd og video, der indledes med en grafisk oversigt med tydelig refererence til stjernehimlen. Her kan man klikke sig ind på værkets forskellige aspekter.
Man kan gå på udstilling i de otte trekantede rum, man kan undersøge kulturhistoriens mange romantiske kærestepar, der er gået døden i møde i en ung alder.
Også den modsatte situation: Folk, der holder sammen til sølvbrylluppet eller længere, og som foretager et langt fald frem mod døden – sammen.
En vigtig side af denne dokumentationsdel er undersøgelsen af kærlighedens modpol: Hadet.
I de narkoprostitueredes pausested på Vesterbro, »Reden«, hænger en opslagstavle med vigtige meddelelser om tvivlsomme og voldelige kunder. Her advarer pigerne hinanden imod kunder, der snupper pengene, smider dem ud af bilerne, eller tæver dem. Disse meddelelser har Rosenmeier optaget.
Vi ser også en fotokopi af en ung kvinde, der blev myrdet af en kunde. De visuelle elementer er her knive, pistoler, blod, reb og flasker, der understreger destruktionen.
Hvor det er gratis at gå på galleriudstilling, er en udstilling som »House of Love«, som det tager timer at opleve, en bekostelig affære, som TDC eller hvad selskabet nu hedder, spinder guld på.
Et værk af den art er en forunderlig hybrid mellem video, film, foto, trykte medier og musik. Egentlig er en almindelig skærm for lille til at yde billederne retfærdighed, og i længden er det træls at sidde og søge og bladre i dette store værk.
Det er vel også spørgsmålet, om ikke budskabet ville nå bedre frem, hvis det var tilgængeligt som reel kunstudstilling, suppleret af den virtuelle, vist på forskellige storskærme.
Et dansk museum burde oplagt vise det – f.eks. sammen med de værker, der indgik i udstillingen i Norge.
Lisa Rosenmeier har i øvrigt fået et ophold på Location One (et amerikansk residency-program for internationale IT-billedkunstnere) i New York til næste efterår på baggrund af House of Love.

*Lisa Rosenmeier: www.houseoflove.dk Mere info på: www.@artofheart.dk/rosenmeier

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu