Læsetid: 3 min.

Svenske Jeppe

Sven-David Sandströms nye retro-opera Jeppe er veldrejet håndværk, skrevet med kun en hånd. Den venstre
13. november 2001

Opera
STOCKHOLM – Ny kompositionsmusik klinger fra mange koncertsale netop nu i Stockholm. Tonsättarfestivalen er i fuld gang med Bent Sørensen (DK), Rolf Wallin (N) og Lars Ekström som hovednavne.
Folkoperan som har tradition for opfindsomme bestillinger, har spurgt svenskeren Sven-David Sandström om at skrive en ny opera. Det blev til Holberg-operaen Jeppe, som netop har haft premiere.
Den gamle komedie fra 1723 om Jeppe på Bjerget har Sandström og iscenesætteren Claes Fellbom genskabt som en slags doku-operette, måske inspireret af det succesbefængte Big Brother-koncept, hvor kameraer ustandselig overvåger de medvirkende og derigennem med røntgenagtig gennemlysning afslører mindre heldige sider hos personerne.

Eminent instrumentation
Holbergs grumme komedie er i det nye værk søgt opdateret ved at genbruge commedia dell’arte traditionen og lader samtidigt og usamtidigt stå side om side. Sandström og Fellbom skaber en tidløshed ved at sammenblande forskellige epokers udtryksformer og billedsprog.
For Sandström betyder det konkret at komponisten vender ryggen til sin fortid og derved vælger at opgive strenge krav til form og indre stringens i musikken. Han redder kun lige forestillingen i kraft af eminent instrumentation, hvor de meget sangbare melodier og lækre arrangementer dog minder mere om senromantik end et nutidigt udtryk.
Blandt de mange kilder, den svenske komponist øser af, er Wagner en af de mest hørbare. De evindelige gentagelser i Es-dur giver mindelser til Rhinguldet. Men – bogstavelig talt – alt mulig andet blander sig også i det kompositoriske væv af et kludetæppe.

Nordisk kitsch?
Man havde godt nok ikke regnet med at Sandström ville lade sig indforskrive i denne letbenede ende af det musikalske spektrum, hvor science-fiction møder klassisk operatradition, som igen møder schlagerverdenen, viser og svensk nationalromantik.
Men Sandström står ikke alene med sit credo vedrørende retro-musikkens kvaliteter. Vi hører det i Finland hos komponister som Kaipainen og Hämeenniemi, der begge gik frem i deres unge dage, men nu går adskillige skridt tilbage.
I Norge er det samme sket for Alfred Jansson, og skabsromantikeren Olav Anton Thommessen er sprunget ud med rendyrket citatmusik i den nye opera, som blev uropført ved Ultima-festivalen. I den hjemlige partiturmusik er det tydeligste eksempel vel Bo Holten, der til sidst lod melodierne få frit spil uden modstand.
Det er næppe en ny bevægelse mod konstruktion som formskabende element, men tankevækkende er det, at fortiden igen bliver så nærværende i den helt nye musik.

Digteren Jeppe
I operaen er Jeppe gjort til moderne digter, der har mistet inspirationen og kastet sig på flasken. Multimillionæren Harry finder Jeppe og sørger for det amusante optrin, hvor Jeppe vågner op i nye omgivelser. I det aktuelle tilfælde på Harrys slot i en kæmpeseng. Himlen skal det være og Jeppe tror på det.
Dette sted i værket er det mest vellykkede, fordi humoren blander sig med medfølelse og sympati for den tragikomiske hovedperson.
Jeppe synges af Olle Persson, som i nordisk musikdramatik er noget af det bedste, man kan komme i nærheden af. Han leverede i sin tid en pragtpræstation som von Fersen i Börtz’ opera Marie Antoinette, og nu gentager Persson kunststykket. Sikken en sanger og skuespiller i en og samme person.
Både orkester og kor er sammensat til lejligheden. Af projektansatte at være er det imponerende, hvad der kommer ud over scenekanten. Selv om alt ikke er på plads, bør de medvirkende musikere og sangere under dirigenten Kerstin Nerbe have et respektfuldt skulderklap for en fremragende præstation.

*’Jeppe’, opera af Sven-David Sandström. Folkoperan fredag. Orkester, kor og solister under ledelse af Kerstin Nerbe. www.folkoperan.se.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu