Læsetid: 2 min.

Farvel fest, goddag Brian

Teatre i venteposition – kunstnerisk som økonomisk
29. december 2001

Teaterstatus
År 2001 blev året, hvor festen i det danske 90’er-teater gled over i grå hverdag – lidt pligt, lidt kedsomhed, lidt for mange ubehagelige kendsgerninger. Blandt de sidste især økonomien. Der blev lidt tommere foran billetlugerne og lidt bedre plads i salene; billetsalget var dalende allerede i 2000 og faldt i alt med omtrent 10 procent i år, hvilket øgede kravet til egenindtægten og skærpede tonen cheferne imellem. Knald-eller-fald opsætninger er pt. en
realitet, således krydses der fingre for Østre Gasværks
lukulliske prestige-præsentation af Amadeus og Gladsaxe Teater har ligget helt underdrejet i efterårssæsonen.
Kampen om kronerne førte også til en uflatterende
enegang i Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab af de otte største teatre, som fandt sammen i en eksklusivaftale om markedsføring – for Teaterfællesskabets regning. Og på bekostning af hovedstadsregionens 39 små teatre, der efter kraftige protester blev pacificeret med den såkaldte T20-ordning, adgang for grupper af børn/unge til en billetstykpris på 20 kr. Ordningen har været en succes.
2001 bød desuden på nye ansigter på direktionskontorerne og teatertorden forud for den kommende ændring af teaterloven. Eftersom udnævnelsen af de nye storkøbenhavnske chefer allerede fandt sted sidste år, havde kommentarerne og den utilfredse mumlen over fantasiløse udpegninger og en resultatliste blottet for kvindenavne for længst lagt sig, da chefskiftet fandt sted hen over sommeren. Nu skulle der bedømmes på præsentationsforestillinger i stedet.

Geir, Waage, Michael, Ole
Interessen samlede sig om fire navne: Geir Sveaass på Ålborg Teater og Waage Sandø på Det Danske Teater samt Michael Moritzen og Ole Bornedal, kunstnerisk ansvarlige på henholdsvis Folketeatret og Aveny-T (som Dante’rnes ex-domicil fikst blev omdøbt til). Med samtidssatiren i åbningsforestillingen Jean de France sikrede Sveaass sig enthusiasme fra dag et og Sandø lagde støt og kompetent ud med dels en klassiker, en lidt ujævn Medea, dels den flot besatte nyopsætning af Ernst Bruun Olsens Postbudet fra Arles med Lars Mikkelsens skrøbelige, højspændte van Gogh og Søren Spanning i en ny boldgade som mand af folket. Løfterigt efter det gamle turnéteaters ofte foruroligende zikzak-kurs i 90’erne.
I Nørregade løb det udspil, der så interessant ud på papiret – Abells Miss Plinckby’s kabale, Holbergs Maskerade og Noréns Rumænere – ind i blandet begejstring fra anmelderside, men den ny luft kan mærkes. Kun i Frederiksberg allé manglede fast grund under udspillet; tiltrædelsesfanfarerne var højere end anmelder- og publikumsbegejstringen
Den forestående revision af teaterloven nåede at
piruettere regelmæssigt i avisspalterne, før 20. november lagde låg på rumlerierne. Meldingerne fra den daværende kulturminister lød bl.a. på decentralisering af de statslige teaterdriftmidler, nu skulle amterne selv fordele kronerne og derved få større indflydelse på den lokale kulturpolitik. Desuden ville ministeren afskaffe refusionsordningen, hvor staten refunderer halvdelen af kommunernes køb af børneteaterforestillinger. Også den, der er afsat med 30 mill. kroner, skulle udlægges til amterne – men uden øremærkning. Børneteatersammenslutningens hurra-råb udeblev selvsagt.
Valget gjorde videre bekymringer overflødige. I Nybrogade sidder nu en sportsinteresseret cand.scient.pol. og de mange tiltrædelsesinterview rummer ikke en stavelse om teaterlovrevisionen.
Skulle man imidlertid hjælpe den nykonstituerede borgerrepræsentation på Københavns Rådhus med som charmeoffensiv at træffe en klog teaterafgørelse, skulle det være at opfylde MammutTeatrets nytårsønske om TriangelTeatret som fast spillested – det har det ufortjent omflakkende og dog utrætteligt vitale kompagni så rigeligt fortjent.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu