Læsetid: 3 min.

Fodbold-VM bliver digitalt

Tv-dækningen af sommerens slutrunde i Japan og Sydkorea varer fem gange så længe som de 64 kampe
5. december 2001

Tv- fodbold
Da Japan for seks år siden præsenterede sig som værts-kandidat for fodbold-VM 2002, fik inviterede journalister fra hele verden smagsprøver på det virtuelle fodboldstadion:
Tv- og elektronikgiganten SONY arbejdede sammen med japansk tv på konstruktionen af en kæmpe tv-skærm i 3D-format, der gav folk på et stadion oplevelsen, at de sad til en rigtig fodboldkamp, ikke til virtuelt tv-show. Ideen var at imødekomme VM-behovet hos en nation, der dengang talte 122 mio. mennesker, hvoraf der kun var plads til en brøkdel på de 10-12 store VM-stadions. ’Dengang’ var i 1995 – før den ophedede japan-asiasiske økonomi kogte over. Og før det asiatiske fodboldforbund fik påduttet FIFA den forrykte ide om, at VM 2002 skulle foregå både i Japan og Sydkorea. Så ingen af de to tabte ansigt ved at tabe værtsskabet 2002.
Siden har der ikke været talt om det virtuelle stadion. Fokus har været på det uvirkelige og yderst komplicerede samarbejde mellem to nationer, der har bekriget, besat og hadet hinanden. Og på det digitale fodbold-VM!

Udsigt til fremtiden
I dansk sammenhæng indvarsles fodbold-tv’s digitale fremtid via et andet umage samarbejde om VM-slutrunden.
Det private tv-distributions-selskab Canal Digital er gået sammen med DR og TV 2 – plus svensk TV1, 2 og 4. Det giver den meste massive VM-dækning nogensinde – med over 400 timers dækning af 64 kampe, der varer 96 timer.
Hver kamp spilles matematisk set fire gange på tv, hvoraf Canal Digital tager 498 kroner for en måneds VM-pakke med VM i superudgave – og 59 kroner om måneden for den digitale modtagerboks.
En »banebrydende konstellation,« sagde Canal Digitals direktør Jens B. Arnesen ved en præsentation af samarbejdet i går i Parken.
Det blev mere end antydet, at et vellykket VM-samarbejde, hvor Canal Digital sender alle 64 kampe direkte med DR og TV 2’s kommentatorer ved mikrofonerne åbner andre vinduer med udsigt til fremtiden.
»Champions League (i dag på TV3 og Viasat Digital) vil være ideelt til et fremtidigt samarbejde. Det kunne dansk superliga, SAS Ligaen der i dag spiller eksklusivt på TV3 og 3+, også være,« siger TV 2-sportens redaktionschef Ole Henriksen.
Jens B. Arnesen er ikke afvisende over for mulighederne, men ser det først og fremmest som et krav fra fodbolden – altså DBU og klubberne, at rettighederne spredes på flere medier og tv-kanaler.
TV3 har altid slået på eksklusiviteten for at økonomien hænger sammen.
Om økonomien hænger sammen for Canal Digital, der betaler omkring 150 mio. for de skandinaviske rettigheder, mens DR/TV 2 siges at bidrage med 32 mio. og svensk tv nogenlunde det samme, er spørgsmålet.
Markedsføring er det i hvert fald også for Canal D med 600.000 abonnenter i Skandinavien. Selskabet ejes af det norske Telenor og franske Canal Plus.

DR åbner ballet
DR starter VM-festen med åbningskampen Frankrig-Senegal den 31. maj kl. 13.30 dansk tid.
TV 2 har næste dag Danmarks første kamp mod Uruguay klokken 11.00, mens Danmark-Senegal den 6. juni – flyttet til klokken 11 spiller direkte på DR og Canal Digital, med genudsendelse senere på TV 2.
Danmark-Frankrig den 11. juni går direkte på TV 2 og Canal Digital og forskudt på DR.
Og sådan veksler det mellem de tre, hvoraf DR og TV 2 hver har 23 kampe direkte, Canal Digital alle 64, de 19 eksklusivt live.
Finalen søndag den 30. juni kl. 13 sender alle tre direkte – Canal D i sin superudgave, hvor seeren med fjernbetjeningen selv vælge kameravinkel.
»VM til tiden – og en konkurrence på indhold og præsentation,« sagde DR TV’s sportschef Jørgen Steen Nielsen om den nye digitale, nærmest virtuelle tv-virkelighed.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her