Læsetid: 3 min.

God jazz-profil

Set fra sidelinjen har det været et stærkt jazz-år i Danmark med gode plader, festivitas og frugtbare udvekslinger. – Og det var ikke mindst 100-årsdagen for trompetisten og sangeren Louis Armstrong
27. december 2001

Jazzstatus
Tidligt på året (marts) kunne man overvære en teknisk set kaotisk uddeling af Danish Music Awards Jazz (DMA) i Dronningesalen i Den Sorte Diamant. Både før, under og efter var begivenheden genstand for kritik, bl.a. grundet formodet hemmelighedskræmmeri omkring juryen, men også – og nok så vigtigt – omkring udvælgelsesproceduren for de internationale ny-udgivelser og arrangementets kommercielle versus kunstneriske grundlag og signalværdi. En sådan prisfest måtte jo gerne på en forsvarlig måde rumme begge dele. Spørgsmålet er om det bliver tilfældet, når DMA 2002 går af stablen i slutningen af januar måned?

Jazzparprisen
Marilyn Mazur blev den første dansker og anden kvinde nogensinde, der fik den prestigefyldte Jazzparpris. Det skete d. 22. april i Glassalen i Tivoli med en kraftfuld koncert og under stor mediebevågenhed. Og uddrag af koncerten blev for nylig vist på DR-tv. Her kunne Mazur fortælle om den akkumulerede interesse, der har været for hende og hendes orkestre siden begivenheden – et af de erklærede mål med prisen. I den anledning kan man jo så småt begynde at glæde sig til, at en anden europæer, den italienske trompetist Enrico Rava, bliver centrum for Jazzparprisen i København d. 21. april.
Og holder vi fast ved festlighederne, så fejrede flere jazz-kulturelle centre i oktober-november måned deres 10-års fødselsdage: I hovedstaden var det spillestedet Copenhagen Jazzhouse og tidsskriftet Jazz Special, i Odense Jazzhus Dexter. Alle markerede sig med jubilæumsskrifter, hvor især Jazzhouse’ overvældende og nøgternt set for vidtfavnende bogudgivelse Øjeblikkets antændelse stikker ud, en hyldest til jazzen gennem en lang række essays, interviews og artikler med genrens her-og-nu-væsen som omdrejningspunkt.
Juli dannede traditionen tro rammen om Copenhagen Jazzfestival, større og mere uoverskuelig end nogensinde, med store udenlandske kapaciteter, der ikke altid er lig med store oplevelser. Bill Frisell skuffede f. eks. bravt, men Wayne Shorter Quartet, Jon Balke’s Grand Magnetic og Diane Reeves vil blive husket af denne signatur.

Forgængeligheden
2001 var også året, hvor vi blev mindet om tiden og forgængeligheden. At jazzen har omtrent ethundrede år på bagen blev aktuelt i forbindelse med 100-årsdagen den 4. august for trompetisten og sangeren Louis Armstrong.
Det blev bl.a. markeret i aviser (ved en beklagelig fejltagelse ikke i denne), radio og med flere cd-udgivelser (bl.a. The Danish Radio Orchestra’s live-salut til Satchmo The Power And The Glory og 3-cd-sættet Sacthmo: A Musical Autobiography) og naturligvis med en ’centennial homepage’ på Nettet.
Men 100 år betyder også aldring og død, og blandt de musikere og jazzfolk, der i årets løb forlod os, må naturligvis fremhæves Informations egen jazzkritiker gennem et halvt århundrede, Erik Wiedemann, der døde i begyndelsen af marts.
Wiedemanns eftermæle og betydning blev, som
mange vil vide, genbehandlet her i avisen i sidste måned
i forbindelse med bogudgivelsen Jazzen i blodet med Wiedemann-artikler redigeret af Christian Braad Thomsen.
Wiedemann var dog ikke den eneste, der gik bort i marts. Også pianisten John Lewis (80 år) fik sin nekrolog. I maj døde trommeslageren Billy Higgins (64 år), i juli tenorsaxofonisten Joe Henderson (64 år), og i november måned pianisten Tommy Flanagan (71 år) og jazzimpresarioen Norman Granz (83 år).
Dansk jazz profilerer sig mere end nogensinde internationalt. Men dette er som altid også et økonomisk spørgsmål. Her har stats- og fondsstøttede projekter som Jazzvisits (månedlange besøg i Danmark fra internationalt kendte musikere, der indgår i bl.a. koncert- og pladestudie-møder med udvalgte danske artister) og Det Danske Kulturinstituts rundhåndet støttede projekt Return of The Danish Wave været med til, at vitalisere jazzscenen herhjemme ud over de mange koncerttilbud, der ellers udbydes på landets spillesteder.
Jazzvisitterne bragte i år den argentinske pianist Pablo Ziegler og den amerikanske trompetist Lew Soloff hertil, og Danish Wave havde hovedsageligt investeret i Copenhagen Jazzfestival, hvor bl.a. saxofonisten George Garzone, pianisten Marilyn Crispell og bassisten Michael Formanek kunne høres i forskellige konstellationer, og hvor vigtige relationer mellem dem og danske musikere blev skabt eller udbygget. Således blev spændingen imellem hjemligt og internationalt særligt toneangivende for denne jazzårgang. Ikke noget dårligt udgangspunkt for et nyt år.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her