Læsetid: 3 min.

Hjælpen fra oven

Biafrakrigen i slutningen af 60’erne var den første tv-transmitterede sultkatastrofe i Afrika. Lasse Jensen har gravet i historien om den usædvanlige alliance, der lå bag nødhjælpsaktionen ‘Jesus Christ Airlines’
6. december 2001

Ny kortfilm
Der var engang, hvor tv-billeder af sultende afrikanske børn med opspilede maver og udslukte blikke kunne få europæiske tv-seere op af lænestolene. Hvor direkte transmissioner af afmagt, hungersnød og folkedrab kunne lokke pengene op af private lommer. Og hvor selve chokket over at være vidne til dødens brutale høst kunne få nødhjælpsorganisationer til at samarbejde på tværs af religiøse skel og eventyrlystne mænd til at trodse farer, der ikke stod mål med honorarerne.
Tiden var sidste halvdel af 60’erne. Det sydøstlige hjørne af det store land Nigeria havde revet sig løs under navnet Biafra. Som modtræk havde den nigerianske regering iværksat en blokade af den rebelske region med det resultat, at millioner af mennesker, primært børn, blev truet af sultedøden.

Rystende reportager
Tv-journalisternes rystende reportager sendte bølger af harme og medlidenhed gennem Europa. Men da det internationale samfund ikke på det tidspunkt rådede over effektive hjælperedskaber, blev det i første omgang en gruppe katolske missionærer i området, som måtte søge at løse krisen. En amerikansk våbensmugler, Hank Warton, blev kontaktet, og en første spinkel luftbro med nødforsyninger ind i Biafra blev etableret.
Siden blev vejen banet for at udbygge luftbroen gennem et historisk samarbejde mellem katolikker, protestanter og andre kristne fraktioner. Under navnet Joint Church Aid – også kaldet Jesus Christ Airlines – blev piloter fra hele verden hyret til de farefulde flyvninger fra øen São Tomé ind til et stykke landevej ved landsbyen Uli, som var omskabt til landingsbane.
Frem til Biafras kollaps i januar 1970 gennemførtes mere end 5.000 flyvninger med mere end 60.000 tons forsyninger under de værst tænkelige forhold. I kulsort mørke og under konstante trusler om beskydning fra nigerianske jagerfly.
Siden blev operationen fra visse sider kritiseret for at have trukket konflikten ud længere end nødvendigt. Men ingen af de involverede – eller af de overlevende ofre for konflikten – var nogensinde i tvivl om, at den kontroversielle aktion reddede millioner af børns liv.

Illegale optagelser
Journalisten Lasse Jensen – senere chef for TV-Avisen og souschef for TV 2 Nyhederne – var i 1969 udsendt til Biafra som korrespondent for Ritzaus Bureau. Og begivenhederne fra dengang har siden fulgt ham i en grad, så han nu – hvor han har etableret sig som selvstændig filmproducent – har satset år af sit liv på at fortælle historien om luftbroen ind i Biafra.
Resultatet er et stykke
effektivt tv-dokumentarisme af internationalt tilsnit. Med ressourcer fra en række europæiske tv-stationer har det været muligt at indsamle en mængde sensationelle arkivfilm samt at optage på alle relevante locations, først og fremmest ved den gamle luftbase på øen São Tomé og omkring Uli i det tidligere Biafra. Det sidste sted foregik optagelserne illegalt, da de nigerianske myndigheder ikke ville give Lasse Jensen tilladelse til at filme.
Materialet kommenteres af en perlerække af vidner, hvoraf en del til ære for filmen er bragt tilbage til Afrika: Irske missionærer, den danske pastor Viggo Mollerup fra Folkekirkens Nødhjælp, overlevende ofre for nigerianernes blokade og et antal piloter, her iblandt danskerne Gunnar Østergård og Axel Duch. Endelig medvirker forfatteren Frederick Forsyth, som dengang var reporter for BBC, og hvis første bog netop handlede om Biafra-krigen.

Journalistisk form
Filmen Jesus Christ Airlines er gedigent journalistisk arbejde, velresearchet, grundig og letflydende i sin speakerbårne fortælling. Et godt eksempel på, at visse typer komplekse og informationsmættede historier specielt egner sig til den journalistiske form, hvor undersøgelse, fremstilling og historisk dokumentation vejer tungere end den klassiske dokumentarismes ’sande dramatiske øjeblik’. Og samtidig et eksempel på, at økonomiske ressourcer gør en forskel,
ikke blot for ’filmkunst’, men også for film, der først og fremmest skal fungere som redskab for forståelse af samtidshistorien.

*Jesus Christ Airlines. Instr: Lasse Jensen. 59 min. Distr.: Det Danske Filminstitut
*Vises på DR1, i dag. kl. 22

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her