Læsetid: 3 min.

Livet bliver dyrere med euro

Priserne i Europa stiger, fordi mange forretninger runder priserne op, når der skal betales med de nye mønter. Forsøg på frivillige aftaler er ingen succes
13. december 2001

Euroen: 18 dage
En cappuccino i Napoli bliver 35 procent dyrere, når den skal betales med euro i stedet for lire. De europæiske forbrugere får sig en grim overraskelse, når mange forretninger benytter overgangen til den nye mønt til at sætte priserne i vejret. Forbrugerorganisationer har forsøgt at modarbejde prisstigningerne ved at lave frivillige aftaler med erhvervslivet, men de har ikke haft den store succes.
»Vi ser priserne stige, men fordi markedet er frit, har vi ikke nogen våben at bekæmpe stigningerne med,« siger Paolo Landi, generalsekretær i den europæiske forbrugerorganisation AEC, til Information.
Han var allerede i 1998 med til at lave en fælleseuropæisk aftale under EU-kommissionen, der skulle forpligte de handlende til ikke at benytte overgangen til euroen til at lave skjulte prisstigninger. De indførte et lille mærke – eurologo – som skulle vise forbrugerne, at den enkelte forretning havde forpligtet sig til en fair omregning til euro.
Men folkene bag aftalen har i år måttet erkende, at offentlighedens kendskab til deres eurologo er yderst ringe og udbredelsen af logoet stærkt begrænset.
»Mange store forretningskæder bruger faktisk logoet, men det holder hårdt med de mindre butikker, barer, restauranter og supermarkeder. Problemet er, at det er svært at kontrollere,« siger Paolo Landi.
I Italien opfordrede regeringen de handlende til ikke at forhøje priserne, men Landi mener ikke, det har været et seriøst forsøg.
»Der har ikke været nogen information om deres opfordring, og der er ikke taget nogen konkrete tiltag. Det er tydeligt, at regeringen ikke
reelt engageret i at kontrollere priserne,« siger han.
I stedet opfordrer han forbrugerne til at drikke kaffen et andet sted, hvis deres lokale bar har forhøjet priserne.
I Frankrig har regeringen indført et prischeck på 20.000 forskellige produkter, men selv om flere store en-grosfirmaer har indvilliget i ikke at hæve priserne mellem november og marts, har forbrugerorganisationer vist, at der alligevel er stigninger på produkter som mælk, vand, yoghurt, smør, shampoo, bønner og mel. Her er problemet som alle andre steder, at der ikke er nogen sanktionsmuligheder.
Den nationale hollandske forbrugerorganisationen, Consumentenbond, har derfor besluttet at tage sagen i egen hånd. For at hjælpe de hollandske handlende på rette vej, har de lavet en on-line- liste med dem, som er mistænkt for at hæve priserne i ly af euroens indførsel. I skrivende stund indeholder listen navne og adresser på 143 handlende, lige fra lokale piz-zariaer, shawarma-barer til Nike-forhandlere, Shell og Amnesty International. Hvis forbrugerne selv opdager prisfuskere, kan de melde dem til organisationens hot-line eller tilføje navn og adresse på hjemmesiden.

Frygt for inflation
I Italien er prisstigningerne blevet diskuteret flittigt i medierne og forbrugerorganisationen Codacons har jævnligt advaret italienerne mod farerne ved indførslen af euroen.
»De handlende indfører skjulte prisstigninger på op til 20 procent netop nu, hvor folk har svært ved at omregne fra den ene valuta til den anden. Det medfører en fare for mere inflation i vores land,« siger formanden for forbrugerorganisationen Codacons, Carlo Rienzi, til den italienske avis La Repubblica.
I følge en undersøgelse på eliteuniversitet Cattolica di Milano vil overgangen til euro medføre en stigning i leveomkostningerne på 0,36 procent. I Italien er billetter til bus og tog allerede steget fra 1.500 lire til 1.900 lire, som svarer til en euro. Stigningen begrundes med en oprunding. Det er nemmere at betale en hel euro. Også stigninger på grillbarer og restauranter begrundes med, at prisen skal være rund. I den kendte kæde af stormagasiner er en sandwich steget med 15 procent, mens en sammenslutning af barer i Napoli har hævet prisen for en espresso med 35 procent for at få prisen til at passe til en euro.

*Dette er den tredje artikel i en serie, der sætter fokus på euroen. De foregående kan ses på tema.information.dk/ euro2002

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu