Læsetid: 2 min.

Olsen-banden i barnehøjde

Pænt håndværk, men nul charme i opkogsfilmen Olsen-Banden Junior
14. december 2001

(2. sektion)

Ny film
Dansk børnefilmproduktion er ved at udvikle sig til det rene suppekogeri. En genre, hvor man forlader sig på genbrug fra gamle succesfilm (Min søster børn) og opkog fra tv (Ørkenens juvel ). Det er næsten alt for symbolsk, at Filminstituttet har fyret sin børnefilmkonsulent og altså nu står helt på bar bund, hvad angår fornyelse af en genre, hvor dansk film ellers har stolte traditioner.
Olsen-Banden Junior har både aner i filmhistorien og tv’s serie af samme navn. Dens gimmick er ganske enkelt at gøre banden til børn i præpuberteten, samtidig med at de bevarer den voksne trios karaktertræk.
Den tilsyneladende forældreløse Egon starter logisk nok med at være på børnehjem, på samme måde som den voksne Egons faste udgangspunkt var fængslet. Bennys og Kjelds hjemmesituation hører vi ikke noget om, for trioen har for travlt med deres uskyldige bandeaktiviteter til at optræde på hjemmefronten. Yvonne gør sig dog gældende som Kjelds krævende kæreste, altid klar med mopsede mishagsytringer, når den bekymrede dreng foretrækker Egons førerskab.
På det ydre plan går det forbløffende nemt at føre den voksne bandes aktiviteter og univers ned i barnehøjde.
Det sker bl.a. ved at lægge handlingen tilbage til de eventyragtige 1950’ere og ved at dreje den forenklende skrue en ekstra gang, så Olsen-Banden Junior nærmest kommer til at ligne en tegnefilm med skuespillere af kød og blod.
Instruktøren Peter Flinth flintrer igennem den velsmurte handling med ikke så lidt af tegnefilmens sans for grotesk stilisering – og det er også til en vis grad nødvendigt, for modsat de voksne Olsen-bandeværker pjanker filmen med selve plottet, der er så krop-usandsynligt, at det på ingen måde tåler et nærmere eftersyn.
Børnehjemsforstanderen sælger Egon som adoptivbarn til et skurkepar, der leder Skandinavisk Raket Kompagni og vil bruge drengen som forsøgskanin i en rumraket – lidt i stil med rumhunden Laika. Købesummen for Egon på en million er anbragt i en kuffert, som så bliver plottets anden krumtap.

Skolekomedie
Historien afvikles let og ubesværet, men i mine øjne indfinder charmen sig aldrig rigtig. De fire børns kraftigt markerede spil som de faste Olsen-bande-figurer bliver glorificeret skolekomedie: Det er aldrig rart at se børn drevet ud i kunstigt ’voksent’ overspil.
Her havde en dæmpende hånd fra instruktøren gjort underværker, for de fire figurer kender vi jo i forvejen, de behøver ikke trækkes farce-hårdt op.
Omkring børnene ageres der veloplagt af Claus Ryskjær som grisk forstander, Jesper Langberg som ærgerrig raketdirektør, Ellen Hillingsøe som laber strigle, Ole Thestrup som sadistisk major og Claus Bue og Henrik Lykkegaard som traditionelt inkompetente politifolk. Her holdes stilen sikkert nok.

Uklædeligt
Mod slutningen kniber det dog, især da der skal lægges trumf på ved at gøre den voksne Egon til en lidt sentimental faderskikkelse. Det klæder både ham og filmen skidt.
Juniorfilmene bør nok holde sig langt væk fra de originale figurer og fastholde sin mere beskedne status som udvandet genbrug og harmløs nostalgisk genklang.

*Olsen-Banden Junior. Instruktion: Peter Flinth. Manuskript: Anne-Marie Olesen, Lars Mering og Nikolaj Scherfig. Dansk (Imperial, Palads, CinemaxX, Empire, Kinopalæet Lyngby, Biocity Tåstrup, Albertslund, Ballerup, Dragør, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Holte, Ishøj, Kastrup, Park Bio, Vanløse)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her