Læsetid: 3 min.

Produktiv pluralisme

Der er vitalitet og et hyper aktivitetsniveau på kunstscenen, men der er langt mellem snapsene
27. december 2001

Kunststatus
Man kan støtte sin erindring om årets kunstoplevelser ved at blade i årbogen Dansk Kunst, som Forlaget Søren Fogtdal netop har sendt på gaden. Den opregner kvantitativt såvel som kvalitativt, de pluralistiske og brogede frembringelser i det forgangne år.
Men trods et hyper højt aktivitetsniveau er der alt for langt mellem de virkelige kunstoplevelser. Dem, som tager vejret fra betragteren, og sender ham/hende ud på en rejse til helt nye og ukendte destinationer, vel at mærke ofte fordi man møder det kendte i en ny kontekst. Kunst, som revitaliserer tilværelsen og kaster et forskende førsteblik på den. Som Per Højholt skriver et sted: At man gispende genkender det, man aldrig har set.
Sådan virker kunsten, når kunsten virkelig virker. Men ak og ve! Der er for mange købmænd og for få krigere, for nu at citere en af kunstscenens helt store, der vover alt og satser stort: Ingvar Cronhammar.
Er der nogen, der drager af med kunstens førstepræmie i år, så er det denne billedhugger. Med sin megaskulptur ’Elia’ til den flade mark uden for Herning har han overskredet grænser og trådt barrierer ned, som ingen før ham.
Med værket er Ingvar Cronhammar nået så langt, man kan som kunstner herhjemme, og nu er det på tide, at han flyver videre i sin ildvogn til udlandet. Han er simpelt hen for god til, at man ikke kender ham udenlands. Hvornår skal han repræsentere Danmark i Venedig eller Sao Paulo eller andre prestigiøse udstillingsvinduer i den internationale kunstverden?

Mønstring
Andre store kunstoplevelser: I Louisiana kunne man i foråret glæde sig over en fremragende præsentation af Sigmar Polkes billedverden, og i Brandts Klædefabrik i Odense her i efteråret vistes udstillingen Mønstring mellem Objekt og Arabesk, der står tilbage som en udsøgt visuel oplevelse, som gjorde én klogere på den mere formelle kunst, der via det serielle og gentagelsen søger det sublime. Samtidig kunne ses Jes Fomsgaards fabelagtige 25 års jubilæums udstilling i Fyns Kunstmuseum. Her var museet omgjort til et kirkerum, og Fomsgaards klassiske, arkitektoniske billedverden kompletterede det, så brikkerne samlede sig til et stærkt, sakralt helhedsindtryk.
I Aalborg Lufthavn brillerede Malene Landgreen med en permanent udsmykning i form af glasmalerier, der i sommer blev udstillet i skitseform i Nordjyllands Kunstmuseum.
Dér og samtidig udstillede også salig Poul Gernes, der med en stramt kurateret udstilling (tak til Erik Steffensen) af Gernes’ vitale, kulørte billeder og installationer viste, at kunsten i dag står i dyb gæld til 60’erne.

Rhizoms ’Danskheder’
Et vigtigt politisk bidrag til den heterogene kunstscene var Rhizoms udstillingsrække ’Danskheder’, der satte fokus på danskernes nedgørende behandling af indvandrerne. For tiden kører en livlig, intern e-mail-debat om det sørgelige faktum, at det lille Århus-galleri lukker, fordi den offentlige støtte til det inddrages. Det er i en årrække blevet ledet af Hamid Nouar.
I Vestsjælland mødte erhvervslivet kunsten og omvendt. Med udstillingen »Visionsindustri« i Vestsjællands Kunstmuseum i Sorø (der på grund af politiske forviklinger ikke får det planlagte nye museum) og de indgreb, som kunstnerne gjorde ude på arbejdspladserne i området, overskred kunsten grænser og gjorde nytte. Nu diskuterer man inderligt, om kunsten mister sit kritiske potentiale, når den samarbejder med kapitalen.
For de priviligerede, rejsende kunstnydere var Venedigbiennalen i år kraftfuld, navnlig på videoområdet. Værker af Mark Wallinger, Chris Cunningham, Janet Cardiff m.fl. har ætset sig ind på min nethinde, ligsom Richard Serras mega spiralformede skulpturer i støbejern var kropsligt overvældende. De var hele rejsen værd.
Der foregår vildt meget på den danske kunstscene. Noget af det bliver stående, andet er døgnfluer. Sådan har det altid været. Det nye er, at der sker så meget, at ingen enkeltperson kan nå at følge det hele længere.
Hertil kommer de mange virtuelle udstillinger på Nettet og kunstnerpræsentationer. Man kan hurtigt checke dem af på f.eks. www.artnode.dk eller blive opdateret om de københavnske ferniseringer m.v. på www. kopenhagen.dk og dermed bilde sig ind, at man har været der.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her