Læsetid: 8 min.

...Og Rifbjerg kort

Klaus Rifbjergs foreløbige forfatterskab tæller langt over 100 titler – romaner, digte, journalistik, børnebøger... Erik Skyum-Nielsen giver her en kort introduktion til 70 af dem
14. december 2001

(2. sektion)

*Rifbjergs første bog lignede ikke de andre debuter. Prosaisterne plejede at satse maksimalt, lyrikerne kom med det bedste fra en forlænget ungdom. Han derimod dukkede op med en digtsamling, der gjorde én ting – og gjorde den godt. Et leende livsdokument, med indbygget ironisk distance.
Under vejr med mig selv, 1956

*En af de romaner, som må læses igen og igen, om ikke for andet, så i det mindste for at få filmen på afstand.
Den kroniske uskyld, 1958

*Gennembruddet sker i serier af for længst klassiske digte: »Terminologi«, »Nultime«, »Frihavnen«... Finder tonen dér.
Konfrontation, 1960

*»kender det nu at drømmen er/opløsningen virkeligheden hvadbehager/drømmen oplevet i seende bevidstløshed/drømte mig at jeg troede var vågen«
Camouflage, 1961

*Det 20. århundredes mesterlige svar på St. St. Blichers klassiker Trækfuglene, 1837. Indeholder bl.a. »Solsort«.
Voliere, 1962

*»teskeerne er strømførende i dag/der er stryknin i kaffen/kagerne har et skær/af øjeblikkelig dødelighed«
Portræt, 1963

*Hoved/titelhistorien mangler, fordi den slet ikke kan fortælles. Men man kan høre den under alle de andre historier.
Og andre historier, 1964

*Netop som de troede, han mest holdt af metaforer, skiftede han teknik og blev ny-enkel, saglig, pludseligt klar.
Amagerdigte, 1965

*»JOHN: Jeg kender folk, der taler så meget og så hurtigt, at de aldrig hører ekko’et, og det er nu synd for dem...«
Hvad en mand har brug for. Et skuespil i to akter, 1966

*Dekonstruktion i dagbogsform af Don Juan, der i virkeligheden er bange for kvinder – og ræd for kvinden i sig selv.
Operaelskeren, 1966

*»Han har ladet sig påvirke af tiden, og har på sin egen facon påvirket den igen,« skriver redaktøren.
Rif. Klaus Rifbjerg – Journalistik. Ved Hanne Marie Svendsen

*»Der var ikke noget ved at gå fra arkivet en dag uden at have lavet noget. Rane havde en tendens til at falde i staver over sagerne. Men de var nu også meget skægge. Selv om de var tørre og skrevet, som sådan noget nu er, så kunne man godt få et indtryk af livet igennem dem. Bare man havde lidt fantasi, kunne man godt sætte sig ind i de levende menneskers situation, når man bladrede i alle de gamle papirer, de gik og ordnede.«
Arkivet, 1967

*Rifbjergs korteste digt optræder her. Identisk med hans navn. Kom ikke med i Brostrøms store udvalg...
Fædrelandssange, 1967

*»ALIX: Far kommer til frokost.
VILHELM: Han hader sild.
ALIX: Han elsker sardiner.
VILHELM: Det er ikke det samme.«
Voks, 1968

*Burlesk og grotesk, løssluppen roman om instruktørassistenten Karl, der drømmer om verdensrevolutionen.
Lonni og Karl, 1968

*»De subkutane lag over Jannes pelvis gjorde hende netop så hård og så blød, at Winnifred følte sit eget kød bæve.«
»Dissektion«, Rejsende, 1969

*For kvindefrigørelses-thrilleren og radio-rejseromanen om Anna (lavet til film af Erik Wedersøe) fik han Nordisk Råds pris!
Anna (jeg) Anna, 1969

*Sentimentalt panorama i tre akter og ti billeder fra Danmarks besættelse. Visse ting kan Rifbjerg ikke spøge med.
År, 1970

*Stort og broget portrætgalleri, hvor mytens og historiens mest lysende figurer bliver spejle for kunstneren selv.
Mytologi, 1970

*»Den nybagte amanuensis sidder iført et par duegrå cashmere-slacks, olivengrøn pullover, ruskindsvest og åbentstående sportsskjorte. På stolen ved siden af ham ligger to ketsjere, en æske med bolde og Politikens håndbog i litteraturhistorie. Hans slalom-vindjakke af silke er hængt omhyggeligt over en stoleryg. Niels Barfoed fjerner et usynligt støvgran fra den olivengrønne og lader modparten om udspillet.«
Marts 1970, 1970

*»Ung mand går om bord i stort skib. Han skal sejle fra Amerika til Sverige (Danmark). Han ser en ung pige gå om bord. Hun er smuk.«
Leif den Lykkelige jr., 1971

*»Nu er jeg selv fra Holmbladsgade, så det er ikke helt det samme, men stemningen var der, og han skrev lige ud ad landevejen og fortalte, hvordan det var.«
Lena Jørgensen, Klintevej 4,
2650 Hvidovre, 1971

*Værkstedsrapport i collageform om en roman, der blev til i samarbejde med læserne, pr. brev og telefon.
Rifbjergs lytterroman, 1972

*I forfatterskabets måske gyldneste år blev det også til denne helstøbte samling noveller, bl.a. »Sku’ vi ikke nøjes med en kop te?«
Den syende jomfru, 1972

*Man kan aldrig bagefter huske, hvori Rifbjergs provokationer egentlig bestod. Men de fungerede, tit.
Brevet til Gerda, 1972

*Roman om Jens, der forskriver sig ved at sælge sin sjæl til »R.R.«, dvs. kongen over alle konger, alias Fanden himself.
R.R., 1972

*Satirisk nøgleroman fra dagbladet Opinion, hvor skribenten Rif trådte sine barnesko. Medarbejderne har alle de rigtige meninger, men er skam også rigtige mennesker.
Spinatfuglene, 1973

*Politisk gyser fra Spanien, med alle genrens ingredienser fra bortførelse over tortur til mord.
Dilettanterne, 1973

*Det dér kan jeg sgu da osse, tænkte digteren, allerede inden knækprosaen selv havde fundet ud af, at den var kommet til verden.
Scener fra det daglige liv, 1973

*Svaret kom fra Ole Grünbaum i form af Harry Kluk: Pas på kasketten, Kaj, med undertitlen »En skamfletroman«.
Du skal ikke være ked af det Amalia. En pamfletroman, 1974

*13 noveller om kampen for at komme til eksistens i en spænding mellem ikke-væren og væren, idyl og truende katastrofe.
Sommer, 1974

*»Han begyndte at forstå trillerne. De lød på en bestemt måde, startede først kraftigt og ebbede så ud i en faldende rytme. Sluttede til sidst med en lang tone. Didididididiiiiiiii.«
En hugorm i solen, 1974

*»I køkkenet tier kanariefuglen/ pludselig/ og ramler død / ned i bunden af buret.
»Eftermiddag«,
25 desperate digte, 1974

*»Hun prøvede at fastholde fornemmelsen af overgang, af opvågning og udsættelse. Men lyset og fuglens skrig gjorde vejen åben for ordene.«
Vejen ad hvilken, 1975

*Overgivent morsom, lykkedrukken skildring af skirejse til det nordlige Sverige 1947. Endelig fri!
Tak for turen, 1975

*Radiosaga. »Et tidsbillede, hvor hver enkelt figur står fast og klart kontureret på en virkelighedsbaggrund, der er oplyst horisonten rundt,« skrev Henrik Lundgren.
De beskedne I-IV, 1976

*Hvem husker efter 25 år skrift-øvelsen Kiks? Hvor mange vil i dag gide læse den færdig? Skriver Rifbjerg for mange bøger?
Kiks, 1976

*Blandt disse noget uegale noveller ville man nødig have undværet »Eventyr på fodrejsen«!
Det korte af det lange, 1976

*» – Hun bor i kollektiv.
– Ja, det skal jeg love for. Der er vist både negre og hottentotter ... og det hun siger om ægteskabet ... og familien!«
Et bortvendt ansigt, 1977

*Ved at opdele sin erindring i sansede situationer har Rifbjerg formået at holde dén hovedstol intakt, som en digter ifølge Højholt aldrig skal bruge af.
Drengene, 1977

*»Er der noget tidstypisk i, at den psykopatologiske ’helt’ eller det ekstreme tilfælde er dominerende i disse års litteratur?«
Joker, 1979

*»men også bag disse hvidkalkede/ sover en ung jomfru / med hånden begravet / mellem sine ben«
Livsfrisen. Fixerbillede med satyr, 1979

*Hudløst sansende kriseroman, hvor hver enkelt passage på samme tid åbner sig mod det mytologiske og det hverdagslige, psykologi og politik.
Det sorte hul, 1980

*Gennem et hul i tiden forlader to drenge 1941 og dukker i 1981 op i et Danmark, der er anderledes end de er vant til.
De hellige aber, 1981

*»At rejse er at leve,« hævdede HCA. »At rejse er at dø,« siger Rifbjerg, der kender sin fremmedhed af erfaring.
Odysseus fra
Amager, 1981

*»Dø i fred, du gamle/ din sidste ufrivillige manøvre / er gennemskuet.«
(Ved Francos båre)
Spansk motiv, 1981

*»I mange år havde det været en mærkesag for Harald Tirp at medvirke til kunstens demokratisering.«
»Tirp«, Mænd og kvinder, 1982

*Anstrengt humoristisk. Slapt fortalt. Selvkredsende repetitiv. Kun i glimt fascinerende. Fornuft vs. galskab, ren automatik.
JUS og/eller Den gyldne middelvej, 1982

*»Tys, gå forbi/ der venter en belønning / for om det næste hjørne/er linden sprunget ud.«
Landet Atlantis, 1982

*Rifbjergs debut som spændingsforfatter. Og interessant som sådan. Men spændende, sådan rigtig?
En omvej til klostret, 1983

*»Hvis skriget er den uforbeholdne ytring/ er ytringsfriheden i Danmark total. / Barnet skriger i fødslen / og ingen prøver på at hindre det.«
Det svævende træ, 1984

*Kan man købe sig til kompromis med det menneske, man har svigtet? Det tror Elisabeth Ward. Hun adopterede datteren bort.
Falsk forår, 1984

*»Han rørte ved læderet på sædet. Det var gammelt og slidt, men derfor blankt og behageligt. Brugt. Anvendt. Godt. Solidt. Rart at røre ved.«
»På sporet af den tabte vogn«, Borte tit, 1985)

*»Den romantiske kirke / optager kun realister. / Men begravelsen foregår / i Bror Kalles Kapel.«
Byens tvelys, 1987

*»Her lugter umiskendeligt af Europa, gentog han og blev irriteret, særlig over ordet ’umiskendeligt’. Hvad fanden var det for noget?«
Engel, 1987

*Også fra Septembersang lader der sig læse og citere. Digtet om uglen, der varsler død; digtet om de børn, der med et er voksne, digte om nu selv at være blevet så gammel, som vore forældre var, dengang vi syntes de var meget, meget gamle. Overalt den samme sprøde, mildt overbærende melankoli. Men også nogle få eksempler på den vrængende ironi: digterens signatur.
Septembersang, 1988

*24 noveller om kvinder, de fleste samlet om en stemning, der hobes op og detonerer i det manisk-paniske øjeblik.
Det svage køn, 1989

*»fugl i himmelrummet/ målløs/ sensommer / adressaten ubekendt«
150 korte og MEGET
korte tekster, 1991

*»måske er fuglen netop så / begejstret fordi den forstår / at alt kan forklares / og ingen forklaring er nødvendig«
Bjerget i himlen, 1991

*Dvælen i det daglige liv spændt op mod, afbrudt af anfægtet tale om de krige i verden, vi øver os i at glemme.
Krigen. En digtcyklus, 1992

*»Der kommer en dag i et menneskes liv, hvor alting er for sent. Den melder sig ikke med et trompetskrald, ja knap nok med en hvisken, alligevel er der ingen tvivl. Dagene kan fortsætte som altid, vanerne bliver ved med at være vaner, skoene tages af og på, ligesådan slipset, skjorten og sokkerne, alligevel er det for sent. En definitiv ændring er indtrådt, der er ingen vej tilbage.«
»En skovtur«, Vi blir jo ældre, 1993

*»jeg slæber mine kufferter op / åbner døren og træder ind / i huset hvor stilheden/ er hængt på søm«
Kandestedersuiten, 1994

*Skrevet med Gyldendals tobindsleksikon i den ene hånd og en kuglepen i den anden. Siden skåret ned fra 500 digte til 175.
Leksikon, 1996

*»I mørkekammeret / er spændingen størst / i det øjeblik billedet viser sig / men endnu ikke er fixeret.«
Terrains vagues, 1998

*Begyndte som slægtskrønike i 18 bind. Endte som et stykke 90’er-typisk minimalisme.Billedet, 1998

*»Forfattere – kunstnere i det hele taget – er rædsomme: egocentriske, solipsistiske, skånselsløst jaloux på hinanden, sladderagtige og brutale. Jeg er selv et godt eksempel.«
Sådan. En livsreportage, 1999

*»Skriv om det du syntes var vigtigst i hele det 20. århundrede«. Det blev barndomshjemmet på Ingolfs Allé. Amager, Danmark, Europa, Verden…
Huset, 2000

*Selvbiografisk nøgleroman fra spanske omgivelser, hvor en forfatter ved navn Karl Asferg går om blandt familie og venner i marineret forfatning.
Regnvejr, 2001

*Udvalgets sikre længdesnit godtgør, at der med Klaus Rifbjergs poesi simpelt hen opstår en anderledes tone i den danske lyrik – med plads til disharmoni. Troskab over for hverdagssproget går hånd i hånd med insisteren på at anvende ordbogens hele bredde, også fremmedordene og visse sære halvt aflagte gloser. Og når man læser så mange af mandens digte i træk, mindes man atter om hans musik, den suveræne sans for pausering.
Rifbjergs digte udvalgt af Brostrøm, 2001

*»Frostvejr, fjerne stemmer fra isen, dørens smæk. Øjeblikket på trinnet og kravens stof mod kinderne. Handsker. Puk. Der var det: Puk. Og en syngen.«
70 epifanier, 2001

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu