Læsetid: 6 min.

At tro på det små

Susanne Bier har ikke lyst til at tale om sin dogmefilm. I stedet taler Information med fotografen og manuskriptforfatteren, da vi besøger optagelserne til ’Elsker dig for evigt’
14. december 2001

(2. sektion)

Bag kameraet

Det er en råkold decembereftermiddag i en stille gade på Østerbro i København. Et lille filmhold kæmper for at få dagens scener i kassen, inden solen, der allerede er på vej ned, forsvinder helt. Klædt på som en sand nordpolsfarer sidder instruktøren Susanne Bier på et gammelt cykelstativ med sin bærbare monitor i skødet og følger med i, hvad kameraet indfanger.
På den lille skærm ser man Mads Mikkelsen komme ud af en opgang i en etageejendom. Han går over til sin bil, men bedst som han skal til at sættte sig ind, dukker en ung pige op. »Hva’ fanden er det, du laver!?’« råber hun vredt. Mads Mikkelsen tager fat i hendes arm og forsøger forgæves at berolige hende. »Slip mig,« skriger hun, vrister sig fri og løber væk.
»Tack,« råber den svenske instruktørassistent, og straks rejser Bier sig og begynder at diskutere med sine to skuespillere.
I et varmt lokale på den anden side af gaden sidder resten af produktionsholdet og følger med i optagelserne på deres monitorer – som de to lydfolk og scripteren – eller er i gang med gøre klar til dagens sene frokost.

Manuskriptforfatteren
Elsker dig for evigt er titlen på filmen, der bliver lavet efter de berømte og berygtede dogmeregler. Således bliver det den ottende i rækken af danske dogmefilm og Susanne Biers første.
»Jeg har enormt svært ved at sætte mig ned og sige noget seriøst. Jeg vil helst vente,« siger instruktøren, da vi lidt senere hilser på hinanden. »Jeg synes bare, at det er enormt sjovt at lave. Jeg kan ikke sige så meget andet. Jeg får et kick ud af det, og så håber jeg bare, at der kommer noget godt ud af det!«
Egentlig ganske forståeligt, at Bier ikke har lyst til at sætte ord på en proces, hun er midt i, og stik imod min nysgerrige natur lader jeg være med at insistere – også selvom jeg risikerer ikke at få noget med mig hjem.
For faktisk ved jeg ikke ret meget om Elsker dig for evigt. »En kærlighedshistorie med masser at grine ad,« sagde instruktøren selv om filmen, da hun i sommer præsenterede projektet.
Men heldigvis for mig har filmens forfatter, Anders Thomas Jensen, netop valgt denne dag til at besøge optagelserne, hvilket han ellers ikke gør så meget i.
»Når jeg har tid, så kan jeg godt lide at komme forbi. Det sker bare ikke så tit,« siger den populære manuskriptforfatter og instruktør, der sidste år fik stor succes med sin debutspillefilm, Blinkende lygter.
»Der er selvfølgelig nogle film, der er mere interessante at tage ud på end andre, og det er den her. Jeg har ikke gjort mig så meget i... det er meget drama og store følelserÇ« forklarer Anders Thomas Jensen.

Drama og humor
Med Elsker dig for evigt har han prøvet noget nyt, fordi filmen rummer mere dramatik end den iørefaldende humor, der er blevet hans varemærke. Filmen, der har Mads Mikkelsen, Sonja Richter, Nikolaj Lie Kaas og Paprika Steen i hovedrollerne, handler om to par, hvis liv flettes ind i hinanden, da manden i det ene forhold forelsker sig i kvinden i det andet og derved sætter en kæde af begivenheder i gang.
»Vi har begge to godt kunnet tænke os at lave en kærlighedshistorie,« siger Anders Thomas Jensen om sit samarbejde med Bier. »Vi har diskuteret meget og har haft mange forskellige syn på, hvad kærlighed er, for dér er vi meget langt fra hinanden. Det er blevet en god blanding af en masse ting, og sammen har vi udviklet en historie, som jeg har skrevet manuskript ud fra.«
Selvom Elsker dig for evigt er et drama, så rummer den også en god portion humor, forklarer Anders Thomas Jensen. »Vi går ikke efter humoren – men den skal være der i ordentlige karakterer. Jeg gider ikke se på nogen, der ikke har humor.«
Elsker dig for evigt er Anders Thomas Jensens tredje dogmefilm efter Mifunes sidste sang og The King Is Alive, og hvem er mere oplagt end ham til at spørge om, hvordan man skriver en dogmefilm?
»Jeg synes ikke, at der er den store forskel på at skrive en dogmefilm og en almindelig film,« siger han. »Det er ikke noget, man tænker over... selvfølgelig, hvis man kommer til at skrive en pistol ind, så kommer man til at tænke over det...« Han griner lidt. »Nej, det er simpelthen en helt anden genre.«
»Jeg har slet ikke tænkt Elsker dig for evigt i forhold til andre film. Det skal man ikke,« siger Anders Thomas Jensen, der dog virkelig føler, at han har skrevet en dogmefilm. »Der er ting med, som jeg aldrig ville... i denne her film handler det virkelig om at tro på det små. For mig er det meget en dogmefilm. Det er mennesker og følelser. Det er virkelig ned til det rene – drama, fire mennesker og en masse følelser, som kommer på tværs af hinanden. Det er stort set historien. Det lyder selvfølgelig røvsygt, men at turde tro på dét.«
Og netop fordi det er en dogmefilm, har der været god mulighed for at tro på det små.
»Dogme giver produktionssikkerhed, og man er alene sammen med sin instruktør om at lave filmen,« siger Anders Thomas Jensen. »Der er ikke 12 forskellige mennesker og co-producenter og alt muligt, som skal ned og fedte rundt i det.
Der er en energi i at skrive dogmefilm. Normalt når man skriver et første draft på en film, som koster en masse penge, så ved man i baghovedet, at halvdelen af de her scener ikke kommer med i den endelige film, og at der kommer så mange indover, der skal blande sig og har meninger.«
»Det er en af grundene til, at dogmefilmene er blevet så gode. Det er instruktørens og manuskriptforfatterens vision, som kommer uhindret igennem,« slutter Anders Thomas Jensen

Kameraeksperimenter
Udenfor er mørket faldet på, og i produktionslokalet er kameraassistenten ved at klargøre et termisk kamera.
»Det er lidt mere eksperimenterende kamera, som kun registrerer varme,« forklarer fotografen Morten Søborg, der tidligere har fotograferet Pusher, Bleeder og Monas Verden. Elsker dig for evigt er også hans første dogmefilm.
»Du kan se alting, men det registrerer ikke lys. Ved højlys dag, hvor det er koldt udenfor, så er billedet helt mørkt, og hvis det er varmt, så er det helt lyst. Det registrerer varmestråling.«
I overensstemmelse med dogmereglerne skyder Bier og Søborg filmen med håndholdt kamera, et såkaldt DigiBeta, der er større end de digitale kameraer, de fleste andre dogmefilm er optaget med. »Det er simpelthen, fordi så stor en del af denne film, i modsætning til de andre dogmefilm, dels foregår om natten, og dels hvor der er meget, meget lys,« forklarer Søborg om valget. »De små kameraer er stadig ikke så gode til det.«
Samtidig benytter Søborg og Bier sig altså af et termisk kamera. »Det er for at få noget andet visuelt ind i de her dogmefilm. Vi kører også noget Super8 (smalfilm, red.),« forklarer Søborg. »Vi laver det hele fuldstændig straight på DigiBeta, det er ligesom det realistiske lag, den virkelige verden. Og så er der de to andre lag, som klipperen skal lege med.«
»Ideen er også, at man skal eksperimentere, når man laver en dogmefilm og har muligheden for det. Jeg ved ikke, hvad det 100 procent skal, og om det fungerer – det kan være, at det bliver klippet ud – men jeg har en fornemmelse for det, og så kan jeg godt lide det look, det har,« slutter Søborg.
Det er ved at være på tide at bevæge sig hjem, og idet jeg forlader den lille gade på Østerbro, kan Mads Mikkelsen på en monitor ses som en farverigt lysende, lidt spøgelsesagtig silhuet bevæge sig ind i en opgang. Da døren lukker, kan jeg se, at hans varme hånd har sat et aftryk, som det termiske kamera forvandler til synlige farveformer. En effekt, som Susanne Bier synes om. I hvert fald vil hun have skuespilleren til at gøre det én gang til – og denne gang trykke endnu hårdere til med hånden.

*’Elsker dig for evigt’ får premiere til næste år

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her