Læsetid: 2 min.

’Venstre dræber teatre’

En beskæring af teaterstøtten betyder den visse død for en håndfuld teatre, siger teaterchef
22. december 2001

»Det er i øjeblikket en kamp på liv og død for de danske folketeatre. Hvis man skærer så meget som én krone i teaterstøtten, så ryger der tre-fire teatre,« siger Jon Stephensen, der sammen med Ole Bornedal er teaterchef for Aveny-T.
Venstres kulturordfører Ester Larsen luftede i Information i går planer om at skære i den statslige støtte til de danske teatre. Hun mener, at der er en vigende teater-interesse hos danskerne, og at støtten bør afpasses, så den svarer til efterspørgslen.
»Hvis man endelig vil skære i støtten til folketeatrene, kan man lige så godt starte med at lukke et eller to teatre. Det ville være mere fair, hvis politikerne havde mod og mandshjerte til at pege nogle teatre ud med det samme frem for at sulte os alle, for hver dag er i forvejen en kamp for at overleve,« siger Jon Stephensen, der peger på, at der allerede indirekte er skåret voldsomt i støtten til folketeatrene.
»Det skyldes, at der op gennem 1990’erne er kommet flere teatre, der skal deles om den samme pulje. Desuden er teaterstøtten ikke steget i samme takt som lønudgifter til skuespillere og teknisk personale.«
Peter Reichhardt, teaterchef for Mungo Park er også stærkt bekymret ved udsigten til færre støttekroner.
»Det vil være katastrofalt for hele teaterbranchen at skære i støtten og betyde overhængende risiko for teaterlukninger,« siger Peter Reichhardt.

’Teatrene ligger ned’
Begge teaterchefer erkender, at det i løbet af 1990’erne er blevet sværere at lokke danskerne i teateret, men mener ikke at nedskæringer er løsningen.
»Det er en tåbelig tankegang. Det svarer til, at man pakker værdigenstandene fra de danske museer ned i en kælder, fordi der ikke kommer nok for at se dem, indtil folk får lyst igen. Sådan skal klaveret jo ikke spille. Der har allerede været den udrensning, der skal være, ved at ABC-Teatret og Amagerscenen lukkede i midten af 1990’erne. Det er vigtigt, at vi opretholder en bred vifte af forskelligartede forestillinger« siger Peter Reichhardt.
»Det er jo altid let at slå på nogen, der ligger ned – og teatrene ligger ned i øjeblikket. Navnlig efteråret har været frygtelig svært for de danske teatre, blandt andet som følge af den 11. september. Jeg mener imidlertid, der er et misforhold mellem, hvad Det Kongelige Teater får i støtte, og hvad folketeatrene modtager, fordi de danske folketeatre lever på et absolut eksistensminimum,« siger Jon Stephensen.

Kongelige belægninger
Det Kongelige Teaters teaterchef, Michael Christiansen afviser, at interessen for forestillingerne på Det Kongelige Teater skulle være dalende.
»Jeg er ikke bekendt med, at det Kongelige Teaters tilskuertal skulle være faldet hen over 1990’erne. Desuden er det interessante slet ikke tilskuertallet, der kan svinge meget år for år afhængig af, hvor mange særarrangementer og udenlandske optrædender, der er, men derimod belægningsprocenten. Og den steg, da jeg tiltrådte som teaterchef, og har i snart 10 år ligget konstant omkring 80 procent som gennemsnit for teatrets tre kunstarter – ballet, opera og skuespil,« siger Michael Christiansen.
Han tilføjer, at »teaterinteressen aldrig har været større på Det Kongelige Teater end netop nu«, idet der fra midten af oktober har været fuld belægning på alle scener. Michael Christiansen ønsker ikke at kommentere, Ester Larsens synspunkt om, at der er for mange teaterforestillinger i hovedstadsområdet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her