Læsetid: 4 min.

Cd-box

25. januar 2002

Af Klaus Lynggaard, CHRISTIAN MUNH-HANSEN, Anders Beyer og KAREN MOHR SOKKELUND
(2. sektion)

Rock
Jay-Z: Unplugged (Roc-A-Fella Records)
*En unplugged hiphop-plade lyder umiddelbart som en god ide i lyset af alle de ærlig talt noget pauvre rockudgivelser, der er blevet udsendt i samme regi. Og Jay-Z, der stadig har triumfen med The Blueprint i ryggen, slipper faktisk rimelig godt fra det, omgivet af noget i hiphopsammenhæng så usædvanligt som et vaskeægte orkester, rigtige strygere og korpiger i stride strømme. Det er ingen åbenbaring, men både lytteværdigt og fornøjeligt, og det skader bestemt ikke sagen, at Mary J. Blige dukker op for en kort bemærkning på nummeret »Can’t Knock The Hustle«.

The Plan: The Plan (Majesty/EMI Sweden)
*Det for denne skribent ubekendte svenske orkester The Plan har udsendt et prunkløst lille album, der kun bærer dets navn og på omslaget prydes af et grumset sorthvid-foto, der signalerer indie-rock, så det hugger, men musikken – som minder en del om hedengange Modern Lovers i sit insisterende garage-drive – er ikke desto mindre stærkt fokuseret og voldsomt medrivende. Den hæse forsanger Theodor Jensen besidder en unik og uimodståelig stemme, der løfter The Plan ud af almindelighedens morads og giver gruppen kant, særpræg og power. Absolut høreværdig rock af den gamle skole.

Christina Milian: Christina Milian (Def Soul/Universal)
*Hun er den ondelyneme noget af en steg, den bare 20-årige Milian, som p.t. hitter på alverdens hitlister med »AM to PM«, en inciterende og poppet R&B-udladning, det er svært at sidde stille til. Hun har tidligere gjort sig bemærket som sangskriver for bl.a. Jennifer Lopez og har da også fingeren med i spillet på alle sangene på sit indbydende debutalbum. Trods fine ansastser er albummet som helhed lige lovlig fluevægteragtigt og Milians stemme ikke i Whitney-klassen, men man skal dog ikke af disse grunde fraskrive den purunge kvindes talent eller potentiale.
Det skal nok komme.-lyn

Jazz
Kurt Elling: Flirting With Twilight (Blue Note)
*Den nu 33-årige jazzvokalist Kurt Elling er lidt af et naturtalent med en kontrolleret, teknisk overlegen sangstil og vigtigst: en stemme, der lyder godt om end lovlig ’lækker’. Elling sentimentaliserer dog ikke. Til gengæld holder han sig på den træfsikre, tilbageskuende jazz/crooner-måtte med stilfulde udgaver af bl.a. jazzstandards som »You Don’t Know What Love Is« og »Blame It On My Youth«, udført med et tilbagelænet overskud, der også gælder hans band bestående af rytmegruppe og tre blæsere. Ingen store armbevægelser, men intim, stram vokaljazz med gode horn, Peter Erskine på trommer, Marc Johnson på bas og pianisten Laurence Hobgood med nogle funklende klaversoli i de uantasteligt vuggende mellemtempi. cmh

Klassisk
Maurizio Pollini Edition. Deutsche Grammophon UMD 4713502.
*Den italienske pianinst Maurizio Pollini fyldte 60 år den 5. januar. I den anledning udsendte Deutsche Grammophon og Universal Classics et udvalg af pianistens mange indspilninger for DG. Man kan købe cd’erne enkeltvis, men hvis man tager hele bokssættet, får man en bonus, som er værd at tage med: Live-optagelser fra Warszawa i 1960 med Chopins 1. Klaverkoncert. Musikken er optaget ved konkurrencen International Piano Competetion in Warsaw, hvor Pollini modtog førsteprisen i en alder af 18 år. Som ekstrabonus i det komplette sæt kan man også nyde en koncertoptagelse fra Salzburg Festspillene i 1974, hvor Pollini spiller Schumanns Klaverkoncert med Wiener Philharmonikerne under Karajan. Disse to indspilninger har ikke før været udgivet på cd.

Den danske sangskat - vol. 5. Sange fra det 20. århundrede. Musica Ficta under Bo Holten. Naxos 8.554973.
*Musica Ficta er nået frem til vores egen tid i serien med sange fra den danske sangskat. Der tegner billedet af en serie, der godt kunne blive en klassisker, som man er nødt til at referere til. Udvalget og kvaliteten af det indspillede gør, at man gerne sætte cd’erne fra serien på. Den seneste udgivelse bringer også nyt fra dirigenten Bo Holtens kreative hånd som komponist. Det er måske som tonesætter af de danske sange i firstemmig sats, at Bo Holten har sin største force. Han kan virkelig skrive en effektfuld sats for fire stemmer.beyer

Verdensmusik
Vocal Sampling: Cambio de Tiempo (Decca/Universal UMD-4684982).
*Vocal Sampling er seks cubanske knægte i 20’erne, der leger med lyde. Vokale lyde vel at mærke. Og de nyder legen, det er tydeligt, for jo tættere man lægger øret til deres udgydelser, des længere løfter øjenbrynene sig: for de kan have et bedre latinamerikansk bigband i håndbagagen sammen med tandbørsten og de smarte solbriller. Alle lyde frembringes vokalt. Materialet er en fin og ganske varieret blanding af gamle cubanske klassikere og nye sange – oftest skrevet af gruppens smækre førstestemme, René Baños. Ordene ledsages af ’cubansk slagtøj’ og ’heftige horn’ i rigt mål – indimellem i selskab med frække ’elektriske guitarer’. Og ikke noget med luftguitar her: næ, de gør det med munden.

Orquesta Llegó la Hora: Futuro y Retro (Intermusic INTCD 102 - www.llego.dk)
*Kun få danske salseros vover at lægge deres musikalske udtryk på cd som andet og mere end en livedemo. Og det forstås, for hører salsaen ikke hjemme i natklubbens dampende varme? Orquesta Llegó la Hora vover alligevel pelsen. Det er modigt gjort, og pladen fortjener bestemt en plads i de omvandrende nat-DJ’s kufferter. Musikken er velproduceret, og forsanger Claude Chichons stemme står flot foran såvel horn og kor som den rene lyd af piano og slagtøj i afstemte portioner. Om den varme cubanske salsa med gnister af fræk timba holder hjemme i stuen, er mere tvivlsomt. Men det er da værd at prøve. moh

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her