Læsetid: 3 min.

Galskab i en turkis boks

Parforholdets gemmelege, stivnede rutiner og tragikomiske kommunikationsforviklinger tages under behandling i ny forestilling af Paul Auster med dansk verdenspremiere
16. januar 2002

Absurd teater
»Finder vi det nogensinde?,« lyder det tilbagevendende spørgsmål.
Der gives intet svar, men stykket følger et ægtepars ihærdige, men fortvivlende forfejlede forsøg på at tale sammen. At trænge igennem til hinanden, hvor vaner og gentagelser bestandigt spænder faldgruber ud under kommunikationen.
En lille sensation på den danske teaterscene, for stykket er verdenspremiere på et stykke af new yorker-forfatteren Paul Auster – det absurde drama Hide & Seek fra 1976, der viser en mindre kendt surrealistisk side af den verdenskendte forfatter. Information var med under prøverne på forestillingen i Kanonhallen.
Der er en spændt stemning. Det er første gennemspilning med alle medvirkende til stede. Seks uger har de foreløbig været i gang med prøver i mindre grupper. Der er to uger tilbage til premieren.
Nervøsiteten tager til, da forestillingens ene sanger, den norske vokalist og jazzmusiker Per Jørgensen, er forsinket med fly fra Bergen. De to dansere bruger ventetiden til at lave sidste øjebliks afprøvninger af deres trin på scenen og stykkets anden sanger, Susi Hyldgaard varmer stemmen op med strofer fra stykket bag i lokalet. Instruktøren går rastløst frem og tilbage foran scenen.

Life in a box
Da holdet er fuldtallige, kan prøverne gå i gang på scenen, der er omdannet til en turkis boks. To skuespillere, to sangere, to dansere. Og tre stole indtager deres pladser i den nøgne turkise kasse.
Omkring Paul Austers tekst er nemlig skabt en slags tre-i-én forestilling: På en gang en danseforestilling, et teaterstykke og en koncert.
Danserne starter under ledsagelse af akkustisk guitar og accordeon. Så træder de to sangere ind gennem huller i scenens vægge. »Do you think we’ll ever find it, do you think we’ll ever find it?,« synger de, mens skuespillerparret ser til med groteske miner.
Skuespillere, dansere og sangere optræder parvis, så der er tre mænd og tre kvinder. Alle er i turkis tøj fra top til tå. Mændene i jakkesæt, kvinderne i skorter, plisserede nederdele og klokkehatte.
Musikken stopper: »It´s cold,« siger den mandlige skuespiller. »No, it’s not,« svarer kvinden. »Yes, the cold is in my bones« – »no, it’s in your mind,« siger hustruen.
Stykket i gennem snirkler den abrupte dialog sig ind og ud mellem hinanden fuld af absurde gentagelser og misforståelser. Paul Austers grotesk boblende tekst har hentet tydelig inspiration fra Samual Becketts absurde teaterunivers.

Opdateret Beckett
Tiden er imidlertid løbet fra Becketts måde at lave teater på i 1970’erne, mener stykkets schweizisk-danske instruktør, Rolf Heim. Derfor besluttede han at lave en opsætning, der kombinerer teater med musik og dans.
»Man kan ikke længere spille en tekst, som man gjorde det i 1970’erne. Men fordi teksten er uafhængig af situation, karakterer og sted var det en god mulighed at kombinere det med dans og sang,« siger Rolf Heim.
»Den store revolution med Becketts absurde teater – f.eks. i Vi venter på Godot – var, at det kunne lade sig gøre at præsentere stykker, hvor den groteske handling umiddelbart kunne virke meningsløs, men fik mening, fordi den var metafor for noget andet. Det var op til en selv at fortolke stykket. Sådan er det også med denne her tekst, der er metafor for et forhold. Om det så er et ægteskabeligt forhold eller forholdet mellem kulturer, er op til en selv,« siger Rolf Heim, der blandt andet er kendt fra Klaras Forhold fra Det Kongelige Teaters efterårsprogram 2001.
»Stykket handler om et ægtepar, der prøver at finde en måde at tale sammen på. En måde at nå hinanden på. Og det lykkedes meget dårligt at få en forståelse for hinanden. De taler forbi hinanden, fordi de næsten kender hinanden for godt. Men man kan også hæve det op til relationer generelt. Hvor svært det er for mennesker at kommunikere med hinanden – det er et spor, vi kommer til at arbejde videre af de næste par uger,« siger han.

*’Hide & Seek’ spiller i Kanonhallen den 29. jan.-16. feb. Herefter turne til Århus og Berlin

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her