Læsetid: 2 min.

Et let farvel til D-mark

Frygten for, at tyske butikker i ly af euro-pengeombytningen ville gennemføre prisstigninger på dagligvarer viser sig ubegrundet
4. januar 2002

BERLIN – En del ventetid er der ved kasseapparater, i nogle supermarkeder skal panten på indkøbsvogne stadig erlægges i D-mark, og en del kassedamer har stadig problemer med at kende forskel på de nye mønter, men i det store og hele foregår pengeombytningen i euro-landet Tyskland gnidningsløst.
Onsdag, euroens egentlige debutdag som gangbar mønt, betalte 80 procent af kunderne i Berlins førende varehus Kaufhaus des Westens dog stadig med de gode gamle D-mark, men byttepengene blev udbetalt i euro og cent, som varehuset på forhånd havde hjemtaget 48 ton af.
Beholdningen af rede D-mark svinder hurtigt ind. Bankerne oplever i disse dage en massiv tilstrømning af kunder, der ønsker at få vekslet. Køerne var til tider så lange, at enkelte filialer valgte at lukke dørene. I løbet af onsdag formiddag vekslede bankerne D-mark til en værdi af fire milliarder euro.
»Allerede midt i januar, længe inden udløbet af overgangsperioden med to slags penge (28. februar, red.), vil D-marken være forsvundet ud af omløb,« forudser forretningsføreren i forbundet af tyske banker, Manfred Weber, i avisen Die Welt.
Manfred Weber regner med, at tyskerne i løbet af februar måned har taget euroen så meget til sig, at de ikke længere regner tilbage i D-mark, når de går på indkøb.
»Det er ligesom med ferien. De første dage regner man om, men så vænner man sig til de nye priser,« siger han.
Die Welt noterer, at tyskerne åbenbart siger farvel til deres elskede D-mark med samme lette sind som de sagde farvel til de gamle postnumre, LP-pladen og den gamle VW-boble.

Prisfald på vej
Den bedste nyhed for forbrugerne er, at det forventede prishop i ly af euro-indførelsen efter alt at dømme udebliver.
Hvor de handlende i ugerne og månederne op til årsskiftet justerede priserne markant opad, er der nu udbrudt priskrig på dagligvareområdet.
»Priserne knalder i kælderen,« forkynder landets største avis, Bild Zeitung.
»Det er eksorbitante prisnedsættelser. Enkelte butikskæder er begyndt, og det forventes, at hele branchen følger efter,« forudser formanden for den tyske levnedsmiddelhandel, Gerd Härig. Berlin-avisen Der Tagesspiegel advarer dog om, at indtjeningen i detailhandlen er katastrofalt lille, og at de lavere priser vil koste en del forretninger livet:
»Priskrigen i detailhandlen vil på et eller andet tidspunkt kåre vindere, der henter det tilbage, de forærede kunderne under priskrigen.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her