Læsetid: 3 min.

Ode til det forunderlige

Louis Jensen - vor tids svar på H.C. Andersen - i storform og med to flyvesikre illustratorer som hjælpepiloter
2. januar 2002

Nye bøger
Hos Louis Jensen handler det om forholdet mellem skriften, kærligheden og ondskaben. Siden børnebogsdebut’en med Krystalmanden (-86) er det -ved siden af det voksenlitterære forfatterskab- blevet til en lille snes gennemlyste eventyrlige afsøgninger af forholdet mellem de tre omtalte størrelser. Anderledes formuleret:
Louis Jensen sætter bogstaveligt talt ordene og fiktionen i frit spil for på et helt grundlæggende niveau at begribe og undre sig over, hvorledes de kræfter der er repræsenteret i ’det gode’ og ’det onde’ præger og former vores liv og identitetsdannelse. Det sker i et billeddannende og poetisk univers, hvor ting og løsgjorte kropsdele personificeres på en universel fantasistreng, der er i tæt forbindelse med den magi salig H.C. Andersen fremmanede i sine eventyr.
Det ses meget smukt udfoldet i børnebogen Den frygtelige hånd, som er en forunderlig fortælling om drengen Arthurs færd det meste af Jorden rundt for at finde sin mor, der er blevet bortført af Ond-Hånd, en selvgående hånd med monstrøse og ødelæggende evner. I en beretning, der ubesværet glider frem og tilbage mellem det realistiske og det altomfavnende fantastiske, kommer Arthur rundt i en verden befolket med ekstraordinære skabninger, bl.a. smerteverdensmesteren hr. Hart, en prinsesse af glas, en mand med en tredje hånd i panden, kineseren Wai , Ken og Barbie samt – sidst men ikke mindst- undervandssangerinden Anita, som Arthur forelsker sig i. Vi er i Thailand, Kina, Portugal og slutter i Tyskland, hvor God-Hånd vækkes af Anitas stemme, som strømmer ud af den blodforseglede glasterning Arthur har medbragt som en af sine hjælperekvisitter i en blå plastictoilettaske. Den endelige konfrontation finder sted, og Arthur vender slutteligen hjem med hjertet fra den mor, som til sidst brændes op af Ond-Hånds isnende blik.
Som medskaber i dette på én og samme tid sært gribende, sanseåbnende og poetisk vildtvoksende univers er illustratoren Cato Thau-Jensen sat på en vanskelig opgave, som han har løst med bravour. Nederst på hver eneste side af bogen, som er i højformat, er placeret en række sort/hvide billeder udført med en blanding af akryl, kridt, blæk og collage. Som en asynkron filmstrimmel, der skaber sit eget betydningslag, fungerer de stemningsfulde illustrationer nærmest som en delvist underbevidst, ledemotivisk billedfrise, hvor elementer fra teksten kombineres med gennemgående symboler som ovalen, ægget, spiralen og øjet. Det er på alle måder en af årets mest spændende og udfordrende børnebøger.

Underfundigt boblende
I den anden af efterårets Louis Jensen-bøger, Byen hvor husene bytter plads, er vi ovre i den mere underfundigt boblende del af den arkitektuddannede forfatters fantasiudfoldelser. Her handler det om noget, der egentlig slet ikke kan forklares. Om natten bytter husene nemlig plads »helt af sig selv, selv om det var umuligt« – som det hedder i teksten – og det skaber naturligvis både forundring og opstandelse. Hvordan byens indbyggere reagerer på det, kan iaggtages i Anne Pedersens skævt finurlige portrætter udført i en lettere grotesk stil, hvor personernes jordnære enfoldighed – understreget af de gennemgående let rødmossede ansigtskulører – kontrasteres med de de bizarre forandringer i byens gadebillede. Der er både lune og fantasibåren poesi i billederne af de flyvende huse, flaprende ænder og forvirrede postbude, som skaber bevægelse i lillebyen, hvor den trygge konstans er blevet afløst af en uforudsigelighed, der sætter en helt ny dagsorden for menneskers liv og færden. Også for bogens jeg-fortæller, som er forelsket i byens smukkeste pige og håber, at han en morgen har fået hende som ny nabo. »Når jeg har tænkt sådan, så bliver jeg bedrøvet, for bagefter går det op for mig, at selv om vi kommer til at bo ved siden af hinanden, så flytter hun igen.« Sådan lukker
Louis Jensen teksten af, mens huset med den attråede pige – på billedsiden – svæver væk i den stjernebestrøede nat. Og derfra starter det forunderlige liv så forfra endnu en gang.

*Louis Jensen: Den afskyelige hånd, ill. af Cato Thau-Jensen, 124 s., kr. 229,- Høst & Søn.

*Louis Jensen: Byen hvor husene bytter plads, ill. af Anne Pedersen, 32 s., kr. 199,- Høst & Søn.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu